اخلاق بزک رقابت‌های انتخاباتی نباشد/ اهمیت نظارت پس از تأیید صلاحیت نامزدها
کد خبر: 3463474
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰
ابوالقاسم رئوفیان:

اخلاق بزک رقابت‌های انتخاباتی نباشد/ اهمیت نظارت پس از تأیید صلاحیت نامزدها

گروه سیاسی: دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین با بیان اینکه رقابت و فعالیت سیاسی ـ انتخاباتی در نظام اسلامی باید مبتنی بر معنویت و اخلاق باشد، گفت: نباید فقط با شعارهای اخلاقی رقابت انتخاباتی را بزک کنیم بلکه ضروری است محتوای رقابت‌ها و فعالیت‌های سیاسی اخلاق‌مدارانه باشد.

ابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره اصلی یا فرعی بودن مسئله اخلاق انتخاباتی در نظام جمهوری اسلامی گفت: از آنجا که نظام جمهوری اسلامی منبعث از آموزه‌های اسلام و سیره سیاسی و حکومتی پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) است قاعدتا باید اخلاق و معنویت، شالوده کار فرهنگی و کار فرهنگی، لازمه فعالیت سیاسی باشد.

رقابت انتخاباتی تنها با شعار اخلاقی بزک نشود

وی ادامه داد: در واقع سیاست ما باید فرهنگی باشد نه اینکه فرهنگ ما سیاسی شود. برای اینکه این اتفاق رخ دهد فرهنگ ما باید بر محور اخلاق باشد؛ همان چیزی که پیامبر(ص) از آن به عنوان هدف بعثت خود، که تمامیت بخشیدن به مکرمت‌های اخلاقی بود، نام بردند.

رئوفیان اظهار کرد: براین اساس رقابت و فعالیت سیاسی ـ انتخاباتی در نظام اسلامی باید مبتنی بر معنویت و اخلاق باشد، آن هم نه اینکه فقط با شعارهای اخلاقی رقابت انتخاباتی را بزک کنیم بلکه محتوای رقابت‌ها و فعالیت‌های سیاسی باید اخلاق‌مدارانه باشد.

این فعال سیاسی عنوان کرد: نظام اکنون در آستانه دو انتخابات بزرگ خبرگان و مجلس شورای اسلامی قرار دارد و نباید شاهد این باشیم که برخی بخواهند با افشاگری‌، برچسب‌زدن‌ و اهانت کردن رقبای خود را از میدان به در کنند.

چرا برخی در ایام رقابت سیاسی به یاد افشاگری می‌افتند؟

وی با بیان اینکه این گونه رفتارها و گفتارها در تضاد کامل با اخلاق انتخاباتی است و مغایر با توصیه‌ها و تذکرات امام(ره) و مقام معظم رهبری است، گفت: باید به کسانی که این روزها دست به افشاگری می‌زنند گفت اولا این سخنان قابلیت پیگرد قانونی دارد وباید اثبات شود و ثانیا چرا اکنون این حرف‌ها و مسائل بیان می‌شود.

رئوفیان با اشاره به ضرورت برگزاری انتخابات در یک فضای امن روانی، اجتماعی و سیاسی، گفت: با طرح مسائل حاشیه‌ای و جنجالی فضای سیاسی به درگیری و تنش کشیده می‌شود و انتخابات با مشکل مواجه خواهد شد و افرادی که می‌نویسند و سخنرانی می‌کنند باید پیامد و تبعات نظرات خود را درنظر بگیرند.

دبیرکل حزب اسلامی ایران‌زمین یادآور شد: اخلاق انتخاباتی باید در رفتار، گفتار و نحوه رقابت سیاسی نمود داشته باشد و تنها در سطح شعار باقی نماند و در همه حرکات و رفتار کاندیداها و جریان‌های سیاسی تجلی پیدا کند و عملیاتی شود.

تأیید صلاحیت مجوزی برای هر نوع رفتار و گفتار نامزدها نیست/ لزوم برخورد قاطع ناظران

رئوفیان درباره برخورد ضعیف ناظران و مجریان انتخابات با گفتارو رفتار خارج از شؤون اخلاقی کاندیداها به ویژه در دوران پس از تأیید صلاحیت، گفت: تأیید صلاحیت افراد به معنای آن نیست که نامزدها بخواهند به هر شکلی در عرصه رقابت و تبلیغات انتخاباتی عمل کنند و به دروغ‌پراکنی و تهمت‌زنی روی آورند و با تمسک به این شیوه‌های مذموم رأی آورند.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: اتفاقا در همین مرحله نیز باید بر نحوه رقابت و تبلیغات کاندیداهای تایید صلاحیت شده نظارت شود و اگر این کاندیداها از مسیر اخلاق، انصاف و عدالت خارج شدند و به جای معرفی خودشان به تخریب چهره و شخصیت رقبای خود پرداختند در همین مرحله نیز نهادهای ناظر باید از ادامه فعالیت انتخاباتی آنها جلوگیری کنند و از فهرست نامزدهای تایید صلاحیت شده حذف شوند.

رئوفیان در پایان عنوان کرد: کاندیداها باید بدانند صرف تأیید صلاحیت مجوزی برای رفتارها و گفتارهای غیر اخلاقی در دوران رقابت و تبلیغات نیست تا شاید این مسئله باعث شود کاندیداها به صورت جدی‌تری به مقوله رعایت اخلاق انتخاباتی توجه کنند.
captcha