برنامه‌هایی مثل «جلوه سوگ» می‌تواند مخاطب را به درک وقایع عاشورا نزدیک کند
کد خبر: 3397185
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰
صادق کرمیار نویسنده کتاب «نامیرا»:

برنامه‌هایی مثل «جلوه سوگ» می‌تواند مخاطب را به درک وقایع عاشورا نزدیک کند

کانون خبرنگاران نبأ: نویسنده کتاب نامیرا گفت: برگزاری برنامه‌هایی مثل جلوه سوگ یکی از مصادیق برقراری ارتباط با نسل امروزی است که می‌تواند مخاطب را به درک وقایع عاشورا نزدیک کند.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، صادق کرمیار، نویسنده رمان «نامیرا» در حاشیه ویژه‌برنامه «جلوه سوگ»  گفت: از آنجایی که چنین برنامه هایی فرصت کوتاهی برای دیده شدن و به هدف مدنظر رسیدن دارند، بهترین شیوه ارتباط با مخاطب، ارتباط تصویری است که می تواند در قالب فیلم، انیمیشن، عکس، طرح و...باشد چرا که نمایشگاه در قالب بصری و شکل هنری به شکل غیر مستقیم با مخاطب رابطه برقرار کرده و می تواند موفق باشد.

وی با تأکید بر استفاده از مباحث هنری ادامه داد: اگر ما با استفاده از شیو‌ه‌های ناب و متنوع هنری و با استفاده از هنرمندان شناخته شده و به کارگیری پیام‌های بصری غیرمستقیم و هنرمندانه موضوع خود را به مخاطب عرضه کنیم، قطعاً آن نمایشگاه و برنامه پربار خواهد بود و ضمن اینکه روی احساسات بیننده اثر می‌گذارد، درک و فهم و دریافتش در موضوعی مثل واقعه کربلا تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

کرمیار معتقد است: هر نسلی در دوره‌های مختلف زبان، فهم و سطح و درک خودش را داشته است و اگر ما با زبان نسل‌های مختلف که پیاپی می‌آیند بتوانیم به زبان خودشان ارتباط برقرار کنیم موفق خواهیم بود، بخصوص در بیان وقایع گذشته که اثراتش در زندگی امروز ما جاریست، با زبان گذشته گفت‌و‌گو کردن ارتباط با مخاطب ایجاد نخواهد شد.

وی یادآور شد: مخاطب برای فهم عقلی واقعه‌ای مثل کربلا با کتاب‌های تاریخی و تحلیلی به هدفش می‌رسد ولی فهمی ماندگار خواهد بود که درک هنری از آن واقعه تاریخی شکل بگیرد که باید در این راستا تلاش جدی کرد.

این نویسنده و کارگردان توانا با ارزیابی خود از کتب عاشورایی تصریح کرد: کتاب در حوزه عاشورا چه مقاتل و چه کتب تاریخی و تحلیلی زیاد است ولی در حوزه ادبیات داستانی کتاب در مورد عاشورا کم داریم. ادبیات داستانی زبان بیان نسل امروزی است که می‌تواند با آن بخوبی ارتباط برقرار کند که ما اگر بتوانیم وقایع تاریخی و مهمی چون عاشورا را به زبان ادبیات داستانی به مخاطب منتقل کنیم به فهم بیشتر و بهتر این واقعه برای نسل های بعدی کمک کرده‌ایم.

کرمیار با اعلام استقبال خوب مخاطبان از کتاب نامیرا و انتشار بیش از 80 هزار جلد تاکنون گفت: چاپ چهاردهم رمان «نامیرا» به قیمت 17 هزارتومان انتشار یافته بود که به پیشنهاد مؤسسه پویش مطالعاتی روشنا ناشر از حقوق مادی خود صرفنظر کرده و در چاپ پانزدهم قیمت کتاب به 6 هزارتومان رسید که می‌توانیم کتاب را با تیراژ وسیع در اختیار مخاطبان بیشتری قرار دهیم. با این اقدام در یک ماه گذشته 30 هزار نسخه فروش رفته و هم اکنون سفارش 25 هزار نسخه دیگر داده شده است که امیدوارم با  اقداماتی این چنینی بتوانیم سرانه مطالعه را در کشور افزایش دهیم و در انتقال فرهنگ مهم عاشورا نقش داشته باشیم.

وی در پایان با اشاره به ارتباط خوب شهرداری با شهروندان نیز خاطرنشان کرد: شهرداری تهران توانسته این موضوع را جا بندازد که یک نهاد خدماتی نیست و توجه ویژه‌ای به مسائل فرهنگی و هنری دارد و با تعامل و ارتباط خوب با شهروندان آن‌ها را در مسیر اهداف یک آرمان شهر قابل قبول برای جامعه هدایت می‌کند.

وی افزود: به نظر من هرگاه شهرداری با هنرمندان، شاعران و نویسندگان ارتباط خوب و تنگاتنگی برقرار کرده تأثیرش در روابط اجتماعی شهروندان به خوبی ملموس بوده است و با کمرنگ شدن این موضوع آثار منفی اش را در شهر دیده‌ایم.

تاب نامیرا به قلم صادق کرمیار در سال ۱۳۸۱ منتشر شده است و محور این رمان داستان زندگی «عبدالله بن ‌عمیر» می‌باشد که از زاویه این شخص به واقعه عاشورا و قیام امام حسین(ع) می پردازد که رهبر انقلاب نیز توصیه به خواندن این کتاب داشته‌اند.

رمان «نامیرا» به مقطع زمانی حدود 5 ماه قبل از واقعه کربلا پرداخته است که جوانی به نام ربیع در آن زمان خبر نامه نگاری مردم کوفه به امام حسین(ع) را شنیده است و در پی حقیقت با عبدالله بن ‌عمیر و در نقطه مقابل عمربن حجاج رو به رو می‌شود که یکی به عنوان موافق و دیگری مخالف با بیان استدلال‌های مختلف باعث سرگردانی ربیع شده که حقیقت با کیست؟ و نامیرا سؤالاتی را مطرح می‌کند که در ذهن ما بوده اما گاهی حتی جرأت بیانش را نداشته‌ایم.

فائزه پوراکبری

captcha