اظهار نظر جمعی از کارشناسان در خصوص برگزاری «جلوه سوگ»
کد خبر: 3392904
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰

اظهار نظر جمعی از کارشناسان در خصوص برگزاری «جلوه سوگ»

کانون خبرنگاران نبأ: در این نمایشگاه چندین غرفه وجود دارد که هر کدام متناسب با ایام محرم برنامه‌های مناسبی ارایه می‌دهند که به بصیرت افزایی جوانان کمک می‌کند.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، حجت الاسلام محمد سلطانی، کار‌شناس علوم حوزوی با بیان اینکه ویژه برنامه جلوه سوگ در جهت بصیرت افزایی در قیام امام حسین (ع) گام بر می‌دارد، گفت: در این نمایشگاه چندین غرفه وجود دارد که هر کدام متناسب با ایام محرم برنامه‌های مناسبی ارایه می‌دهند که به بصیرت افزایی جوانان کمک می‌کند.

حجت الاسلام محمد سلطانی، مهم‌ترین هدف این نمایشگاه را آگاهی رسانی و بصیرت افزایی دانست و گفت: بسیاری از جوانان متاسفانه هنوز با اهداف قیام امام حسین(ع) آشنایی ندارد و فقط به شور حسینی توجه می‌کنند.

این کار‌شناس علوم حوزوی در ادامه بیان داشت: در برنامه جلوه سوگ اتفاق مثبتی که رخ داده این است که هر غرفه به موضوعی مشخص و با نگاهی عاشورایی می‌پردازد. مثلا موضوع حجاب، احسان و... از مباحثی بوده که در این غرفه‌ها ارایه می‌شود که مثل ماه مبارک رمضان خیر و برکت برای ملت دارد.

سلطانی برپایی چنین نمایشگاه‌هایی در کنار مراسم عزاداری را باعث جذب بیشتر مردم دانست و تصریح کرد: هدف از عزاداری برای امام حسین(ع) و یاران با وفایشان، خالص کردن نفس بوده و امیدوارم تا در این روزها همه مردم از این فرصت ‌‌نهایت استفاده را ببرند.

معرفی افکار و اندیشه‌های امام حسین(ع)

همچنین سعید شمس، یک کار‌شناس الهیات با بیان اینکه مهم‌ترین هدف در برپایی نمایشگاه‌های مذهبی به ویژه در ماه محرم معرفی افکار و اندیشه‌های امام حسین(ع) و یارانش است، گفت: در میان همه اهداف، اهداف تربیتی قیام امام حسین(ع) باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

سعید شمس با اشاره به اینکه مجموعه‌ای از عزاداری‌ها همگی یک نمایش باشکوه و ارزشمند است، اظهار کرد: حضور در عزاداری‌ها، هیئت‌ها، دسته جات عزاداری، شرکت در سخنرانی و... همه و همه یک نمایش بزرگ است. حال اینکه بعضی اوقات به صورت ذوقی بخش‌های دیگری هم به این عزاداری‌ها اضافه می‌شود و در قالب نمایشگاه‌های مذهبی نمود پیدا می‌کند.

شمس با تاکید بر اینکه برگزاری ویژه برنامه جلوه سوگ در میدان امام حسین(ع) تهران می‌تواند به انتقال پیام عاشورا کمک کند، تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه‌های جانبی در کنار این هیئت‌ها قطعا می‌تواند در رساندن پیام حضرت ابا عبد الله موثر باشد و شکی در این موضوع نیست اما باید به محتوا نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

این کار‌شناس الهیات پرداختن به جنبه‌های تربیتی قیام عاشورا را از اولویت‌های مهم دانست و افزود: امام حسین(ع) با قیام خود روحیه ظلم‌ستیزی و مقابله با ستم را به ما آموخت و این یک اصل بسیار مهم است که باید به آن توجه کرده و در نمایشگاه‌های خود ترویج دهیم.

سبک زندگی امام حسین (ع) به مردم معرفی شود
حجت الاسلام شیخ میثم علی پناه گفت: در صورتی که این نمایشگاه و سایر نمایشگاه‌ها باعث ارتقا بخشیدن به سطح آگاهی مردم در خصوص قیام امام حسین(ع) شود، می‌تواند کمک بزرگی به عزاداری‌ها کند.

علی پناه با تاکید بر محتوای نمایشگاه‌های مذهبی در ماه محرم، اظهار کرد: محتوا‌ها باید فکر شده بوده و با پیام قیام عاشورا همخوانی داشته باشد و این بسیار مهم است که چه برنامه‌هایی در این نمایشگاه‌ها به مردم عزادار ارایه می‌شود.

این مدرس علوم حوزوی در ادامه تصریح کرد: پیام قیام امام حسین (ع) پیام حیات بخشیدن به انسان‌ها و آموختن راه و روش درست زندگی به آنهاست و ما نباید اندیشیدن به راه امام حسین (ع) را فقط در روز عاشورا خلاصه کنیم و باید نوع رفتاری که امام حسین (ع) با فرزندانشان از مدینه تا کربلا داشتند و ارتباطشان با بستگان و حتی دشمنانشان در این مدت را مورد توجه قرار دهیم.

میثم علی پناه برپایی ویژه برنامه در میدان امام حسین (ع) تهران را اقدامی پسندیده توصیف کرد و افزود: علت اینکه این همه بر گریه کردن به مصیبت کربلا تاکید شده همین است که خط اصلی زندگی اسلامی گم نشود چون امام حسین (ع) یک مجموعه‌ای از فضایل و مکارم اخلاق را در این حرکت خودشان به نمایش گذاشتند که باید مورد بازخوانی قرار گیرد.

وی در پایان افزود: سبک زندگی حسینی نه فقط در روز عاشورا بلکه از زمانی که حضرت به سمت کوفه حرکت کردند و در کربلا و همه زوایای زندگی ایشان باید مورد بازخوانی و توجه قرار گیرد و اگر در نمایشگاه‌ها به طرق مختلف به این موضوعات پرداخته شود، می‌تواند بسیار مفید باشد.

مجموعه برنامه جلوه سوگ از روز چهارشنبه ۲۲ مهرماه در میدان امام حسین (ع) تهران آغاز شده و تا ۱۱ آذرماه میزبان شهروندان است.

captcha