استفتاءهایی از رهبر معظم انقلاب در رابطه با اهدای خون و نذر ماه محرم
کد خبر: 3383199
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۲:۵۵

استفتاءهایی از رهبر معظم انقلاب در رابطه با اهدای خون و نذر ماه محرم

گروه سلامت: برخی از مسئولین سازمان انتقال خون در رابطه با اهدای خون و اهمیت آن از رهبر معظم انقلاب استفتا کرده‌اند که معظم‌له در پاسخ آن را اقدامی خداپسندانه خواند و مسلمانان را به این کار تشویق کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مسئولان و مدیران سازمان انتقال خون  از رهبر معظم انقلاب در رابطه اهدای خون همچنین نذر خون در روز عاشورا استفتائیه‌هایی کرده‌اند.

متن استفتائیه‌ها و پاسخ رهبر مظعم انقلاب به شرح ذیل است؛
بسم‌ا... الرحمن الرحیم
قال‌ا... تبارک و تعالی: «و من احیاها فکانما احیا الناس جمیعا» (سوره مائده)
حضور محترم حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای (مقام معظم رهبری) ایده ا... تعالی
با سلام، بذل محبت نموده استفتاء زیر را پاسخ فرمایید.
اهدای یک واحد خون و جداسازی اجزاء مختلف آن در سازمان انتقال خون ایران می‌تواند جان چندین نفر را از مرگ حتمی نجات دهد که در نتیجه عملی خداپسندانه و مطابق آیه شریفه فوق‌الذکر می‌باشد.
آیا حضرتعالی اهداء خون را بر مومنین به نحو وجوب کفایی واجب می‌دانید تا بیماران نیازمند به خون از مرگ حتمی نجات پیدا کنند.   
     پاسخ معظم‌له
بسمه‌تعالی
اهدای خون که باعث نجات جان انسان‌ها می‌باشد، امری مستحسن و شایسته و خداپسند است و سزاوار است مومنین در انجام این امر کوشا بوده و حتی‌المقدور از این کار دریغ نورزند.
  انشاء الله موفق باشید.


همچنین در استفتائیه دیگری در رابطه با نذر اهدای خون در ماه محرم  آمده است؛

با سلام و احترام
پس از حمد خدا و سلام و صلوات بر حضرت محمد (ص) و آل محمد و با آرزوی سلامتی و بهروزی همانگونه که مستحضرید سازمان انتقال خون ایران وظیفه تهیه و تامین خون موردنیاز بیماران و نیازمندان به این ماده حیاتی را بر عهده دارد. از آنجایی که مردم مومن و عزادارِ سالارِ شهیدان حضرت اباعبدا... الحسین نذر می‌کنند که در روز عاشورا خون خود را اهدا کنند، با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد و در یک روز نمی‌توان از تعداد زیادی خونگیری نمود و از خون‌های گرفته شده بموقع فرآورده تهیه و ذخیره کرد و با توجه به محدودیت در مدت زمان نگهداری خون، از حضرت‌عالی استدعا داریم مرقوم فرمایید آیا مردم متدین می‌توانند نذر خود را در طول سال ادا نمایند و منحصر به روز خاص ننمایند.

پاسخ معظم‌له
بسمه‌تعالی
در صورتی که مردم برای نذر خود صیغه شرعی آن را نخوانده باشند و یا برای مسئولین مربوطه به هیچ وجه امکان خونگیری و نگهداری آن نیست به نحوی که افراد نذرکننده در روز عاشورا برای اهدای خون مراجعه ولی به دلیل نبودن امکانات از آنها خون گرفته نشود، می‌توانند بعد از عاشورا تدریجا برای اهدای خون مراجعه نمایند.

captcha