ننگ حادثه منا با آب دریا هم پاک نمی‎شود
کد خبر: 3377088
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰
آیت‎الله العظمی سبحانی در مراسم تلبس طلاب:

ننگ حادثه منا با آب دریا هم پاک نمی‎شود

گروه حوزه‎های علمیه: آیت الله العظمی سبحانی با تبریک عید غدیر و لزوم بزرگداشت این روز به حادثه منا اشاره و تاکید کرد: ننگ حادثه منا با آب دریا هم پاک نمی‎شود.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) این مرجع تقلید امروز 9 مهر در مراسم تلبس طلاب غیرایرانی در مجتمع امام خمینی(ره)  با اشاره به آیه 67 سوره مائده، و تبریک عید غدیر گفت:این آیه بیانگر واقعه‎ای بسیار بزرگ بوده و حضرت حق در آن فرموده است که دین شما را با غدیر کامل و نعمت را بر شما به پایان رساندیم.

آیت الله سبحانی افزود: این آیه بنابر ادعای برخی از مفسران، بیانگر مباحث جهاد و ربا نیست؛ بلکه اینگونه مسائل در آیات دیگر قرآن ذکر شده است ولی حقیقت آن است که این آیه به بیان حادثه مهم و عزیزی می‎پردازد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: خداوند متعال به پیغمبر(ص) فرموده است که وظیفه تو، ابلاغ آیه اکمال دین است که همان واقعه غدیر است.

ایشان اظهار داشت: شایسته بود که در این مراسم سوگندنامه ای نیز از سوی طلاب قرائت می شد تا این عزیزان متعهد می شدند تا شرایط این لباس را رعایت کرده و برای تثبیت اسلام اسلام و ترویج دین در کشورهای خود کوشیده و به غیر از حضرت حق، از هیچ شخصی در ابلاغ دین ترس و واهمه نداشته باشند.

شئونات طلبگی را حفظ کنید

این مرجع تقلید خطاب به طلاب المصطفی ابراز داشت: تا به امروز بسیاری از فعالیت ها بر شما حلال بود؛ اما پس از تلبس به لباس مقدس روحانیت، مباحثی که با شئونات طلبگی منافات دارد، بر شما حرام خواهد شد.

آیت الله سبحانی  اظهار کرد: شما با تلبس به این لباس و حضور در کشور خود می‎توانید به گسترش اسلام کمک کنید زیرا رفتار و کردار مناسب می تواند مردم را به دین اسلام علاقه مند نماید.

وی با بیان این مطلب که امروز بزرگترین کشور اسلامی، اندونزی است، بیان داشتند: اسلام در این کشور از طریق تجار مسلمان گسترش پیدا کرده است؛ بنابراین شما طلاب جامعة الصطفی نیز می توانید با رفتار خود به تبلیغ دین اسلام پرداخته و مایه زینت حضرت ولی عصر(عج) باشید.

در این مراسم 34 نفر از طلاب جامعة المصطفی از ده کشور به دست حضرت آیت الله سبحانی ملبس به لباس مقدس روحانیت شدند.

ننگ حادثه منا با آب دریا هم پاک نمی‎شود

همچنین این مرجع تقلید در مراسم جشن عمامه‎گذاری طلاب در دارالشفاء قم ضمن تبریک عید غدیر و محکومیت حادثه منا، اظهار داشت: امروز با یک چشم خوشحال و با چشمی دیگر اشک می‎ریزیم؛ چراکه حاجیان ما در لباس احرام، کشته شده و از دنیا رفته‎اند.

ایشان ابراز داشت: کوتاهی رژیم آل سعود در برقراری امنیت، سبب شد تا حجاج در منا کشته شوند؛ چراکه آنان به وظایف خود به درستی عمل نکرده و سبب وقوع این فاجعه بزرگ و جریحه دار شدن قلب مسلمانان شده‎اند.

این مرجع تقلید عنوان کرد: امیدواریم کسانی که به اسم اسلام بر جامعه حکومت کرده و چنین فاجعه ای را رقم می‌زنند، به سزای اعمال خود برسند.

آیت الله سبحانی در بخش دیگر از سخنان خود به موضوع غدیر پرداختند و تصریح کرد: خداوند متعال از بیان مشخص می شود که مسئله ای با اهمیت است.

این استاد درس خارج حوزه بیان داشت: مفسرین اهل سنت هنگامی که به آیه ولایت می‎رسند، دچار تعصب شده و آن را مربوط به جهاد یا موضوعات دیگر می‎دانند؛ در حالی که باید گفت نبی مکرم اسلام(ص) مردم را در آن روز گرم در نقطه ای جمع کرد تا موضوع مهم غدیر خم را ابلاغ بفرماید.

این مفسر قرآن اظهار داشت: نبی مکرم اسلام پس از ابلاغ غدیر، از منبر فرود آمده و عمامه ای بر سر امام علی(ع) بستند که نوعی تاج ولایت بوده است.

ایشان خطاب به طلابی که تازه معمم شده اند، ابراز داشتند: امروز شما نیز این تاج را بر سر خود گذاشته اید و همانطور که امام علی(ع) عهده دار ولایت بوده، به بیان آموزه های دین پرداخته و نسبت به دین مردم مسئولیت داشته است، شما نیز باید اینگونه بوده و با تاج گذاری خادم ملت خواهید شد.

captcha