فضای مجازی نباید به رسانه اول و زندگی دوم افراد تبدیل شود
کد خبر: 3358897
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
یک کارشناس رسانه:

فضای مجازی نباید به رسانه اول و زندگی دوم افراد تبدیل شود

گروه فضای مجازی: یک کارشناس رسانه گفت: فضای مجازی نباید به رسانه اول و زندگی دوم افراد تبدیل شود، زیرا افراد باید معارف را از طریق کتاب دریافت کنند و به جای فضای مجازی به کتاب روی بیاورند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، وحید یامین‌پور، کارشناس رسانه عصر روز گذشته، 15 شهریورماه در سلسله نشست‌های کافه نقد با موضوع « پارادوکس شبکه‌های اجتماعی» اظهار کرد: در تحلیل‌های اجتماعی، تولیدات رسانه یعنی محتوا و پیام مورد نقد قرار می گیرد، ولی مبنای دیگر نیز می تواند نقد پدیده فناوری‌های ارتباطی یعنی رسانه بما هو رسانه صرف نظر از پیام و محتوای آن باشد.
وی افزود: فناوری‌های ارتباطی جان دارند، جهت‌گیری پیدا می‌کنند و بر نظم زندگی و ویژگی‌های روانی، اجتماعی و وجودی انسان اثر می‌گذارند.
این کارشناس رسانه بیان کرد: این‌گونه  نیست که به خاطر نیاز انسان وسیله‌ای تولید شود؛ بلکه یک وسیله و تکنیک بعد از ایجاد شدن، نیاز مقتضی و متناسب با خود را نیز تولید می‌کند و حتی قبل از این که آن نیاز مورد شناسایی قرار گیرد.
یامین‌پور در ادامه گفت: رسانه‌های ارتباط جمعی، جامعه را توده ای کرده‌اند به این معنا که حرف‌های موجود در این رسانه‌ها فاخر و اندیشیده شده نیست، بلکه عامیانه است.
وی افزود: تا قبل از ظهور فناوری‌های ارتباطی، کسانی که برای مردم حرف می زدند افرادی خاص و اندیشمند بودند و این موقعیت در اختیار هر کسی قرار نمی گرفت، ولی در جامعه رسانه ای که هر آی پی یک تریبون محسوب می شود، هر کسی حرف می زند و اتفاقا انسان های میان مایه و فرومایه نیز بیش تر حرف می زنند و حرف های بی مایه عرضه می کنند و هر حرفی شنیده می شود.
این کارشناس رسانه با بیان اینکه تکنولوژی های ارتباطی  به شدت گرایش های فرد گرایانه را در انسان تقویت می کنند، بیان کرد:  امروزه انسان ها تمایل زیادی به خود نمایی دارند و رسانه های نوین امکان خود نمایی را تسهیل و بهینه کرده اند که می توان عکس سلفی را  اوج این ماجر دانست.
یامین پور با اشاره به اینکه دنیای تکنولوژی های ارتباطی دنیایی است با اطلاعات هر چه بیش تر و معانی هرچه کمتر، تصریح کرد: معمولا ما به تدریج دیگر اطلاعات را درک نکرده،  بلکه فقط آن ها را دریافت می کنیم و  به دلیل تسلسل و سرعت بالای انتقال اطلاعات، فرصت هضم معانی آن ها را پیدا نمی کنیم.
این کارشناس رسانه ادامه داد: فضای مجازی، فضایی نیهیلیستی است؛ یعنی در آن تمایز بین افعال ارزشی، ضد ارزش و بی ارزش از بین می رود. 
وی خاطرنشان کرد: در دنیای تکنولوژی های ارتباطی دقتی برای ارجاع انسان به حقیقت وجود ندارد، و فقط جذاب اند وآن هم به این دلیل که سرگرمی ایجاد می کنند و عامل تخلیه و گریز هستند.
این منتقد رسانه افزود:  تکنولوژی های ارتباطی وحدت بخش نیستند و نه تنها ارتباطات انسانی را افزایش نمی دهند بلکه به تنهایی انسان ها بیش تر دامن می زنند.
وی با بیان اینکه  بخشی از لذت حضور در شبکه های اجتماعی برای پیوستن به دیگران است، گفت: افراد در این فضا  نمی توانند با یکدیگر ارتباط معناداری برقرار کنند، زیرا ارتباط و شناختشان با یکدیگر سطحی و از سر بازیگوشی است که به همین دلیل همگرایی روحی و انس میان افراد ایجاد نمی شود.
این روزنامه نگار و فعال فرهنگی با بیان اینکه در سبک زندگی اسلامی بر دیدار چهره به چهره تأکید شده است، افزود: تکنولوژی های ارتباطی هویت جامعه را پاره پاره  می کنند، زیرا خرده فرهنگ ها امکان بلند گفتن تمایزات و ویژگی های خود را پیدا می کنند که در این صورت تمایزات بیش تر نمایان می شود و در نتیجه منازعات بالا می گیرد.
یامین پور سپس به نگاه پسا استعماری و رادیکال نسبت به تکنولوژی های ارتباطی اشاره کرد و افزود: از آن جا که انسان ها در متن تکنولوژی های ارتباطی به داده تبدیل می شوند، امکان کنترل آن ها بیش تر می شود.
وی تأکید کرد :  فضای مجازی نباید به رسانه اول و زندگی دوم افراد تبدیل شود، زیرا  افراد باید معارف را  از طریق کتاب دریافت کنند و به جای  فضای مجازی به کتاب روی بیاورند.
این کارشناس رسانه با بیان اینکه  ما باید اراده و اختیار خود را در عرض تکنولوژی های ارتباطی تقویت کرده و جهت مواجهه خود را با آن ها تعریف کنیم، گفت:  از تکنولوژی های ارتباطی گریز و گزیری نیست و به همین دلیل باید برای آن ها ایده داشته باشیم.
وی بیان کرد:  باید برای حفظ رسانه های سنتی همچون منبر، کلاس، سخنرانی و گروه های ثانویه نیز تلاش مضاعف داشته باشیم .

captcha