ترویج فرهنگ اهدای خون در بهشت مادران
کد خبر: 3345282
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸

ترویج فرهنگ اهدای خون در بهشت مادران

گروه سلامت: مدیرکل اطلاع رسانی سازمان انتقال خون از اجرای برنامه‌های ویژه دهه کرامت در این سازمان خبر داد و عنوان کرد: در نخستین برنامه ‌از سلسله برنامه‌های دهه کرامت، به ترویج فرهنگ اهدای خون و آشنایی بانوان با اهمیت و ضرورت اهدای خون با حضور تیمی مشتکل از بانوان شاغل در سازمان انتقال خون در بوستان بانوان مادر پرداختیم.

بشیر حاجی بیگی، مدیرکل اطلاع رسانی و روابط عمومی سازمان انتقال خون در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از برگزاری برنامه‌های ویژه دهه کرامت در این سازمان خبر داد و اعلام کرد: سازمان به مناسبت دهه کرامت و میلاد حضرت معصومه (س) و روز دختر به ترویج فرهنگ اهدای خون و ارائه مشاوره به بانوان حاضر در پارک اقدام کرد.

وی افزود: در این برنامه تیم اعزامی با سخنرانی، مشاوره و گفتگو و راهنمایی بانوان حاضر در پارک، آنان را با اهدای خون و ضرورت‌ها، بایدها و نبایدهای اهدا و سلامت خون همچنین وضعیت اهدای خون بانوان در کشور آشنا کردند.

حاجی بیگی ادامه داد: تعداد زیادی از بانوانی که داوطلب اهدای خون بودند در ماه‌های اخیر تتو یا حجامت کرده بودند که از دایره اهدا کنند‌گان برای مدتی خارج می شدند همچنین عده‌ای نیز در دوره‌ای از زندگی خود کم خونی را تجربه کرده بودند که در مورد اهدای خون تردید‌ داشتند.

وی یادآور تأکید کرد: کسانی که جراحی‌های وسیعی چون پیوند کلیه، و عمل قلب باز انجام داده باشند، به طور دائم از اهدای خون معاف می شوند ولی عملهای کوچکتر چون عمل آپاندیس و هموروئید و شکسته بندی تا شش ماه معافیت دارد و جراحی و اعمال دندانپزشکی به مدت یک هفته نمی توانند خون اهدا کنند.

حاجی بیگی خاطر نشان کرد: داوطلب اهدای خون باید 4 تا 6 ساعت قبل از اهدای خون تغذیه کرده و به میزان مناسبی مایعات نوشیده باشد و بعد از اهدای خون از مواد غذایی آهن دار مثل گوشت، جگرو تخم مرغ بیشتر استفاده کند.

وی اظهار کرد: در این برنامه به بانوان توصیه شد که همزمان با مواد آهن‌داری مثل گوشت، کباب، جگر، مواد لبنی مانند ماست و دوغ مصرف نکنند و شیر همراه تخم مرغ ننوشند، فاصله دادن یک ساعته مصرف کلسیم و آهن از یکدیگر و اجتناب از مصرف نوشابه، و چای همراه با این مواد غذایی سبب می شود نه تنها دچار پوکی استخوان نشوید بلکه آهنی را که از مواد غذایی دریافت کرده‌اید در بدنتان جذب شود.

حاجی بیگی یاد آور شد: سازمان انتقال خون علاوه بر این برنامه‌های دیگری را در این دهه انجام می‌دهد که از آن جمله می‌توان برگزاری نشست سبک زندگی اسلامی اشاره کرد.

captcha