اهدای خون زکات سلامتی است و حجامت جنبه درمانی دارد
کد خبر: 3340250
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۹
مقایسه اشتباه حجامت و اهدای خون؛

اهدای خون زکات سلامتی است و حجامت جنبه درمانی دارد

گروه سلامت: مدیرکل انتقال خون استان تهران با بیان اشتباه خواندن مقایسه اهدای خون و حجامت از جانب برخی افراد سود جو عنوان کرد: این دو پدیده از بن متفاوت هستند یکی ذکات سلامتی و دیگری در پی سلامتی است.

سید مرتضی طباطبایی، مدیرکل انتقال خون استان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان تفاوت‌های حجامت و اهدای خون اظهار کرد: آنچه این روزها عنوان می‌شود مقایسه اشتباه این دو امر است.

وی تصریح کرد: حجامت جزء مسائلی است که در طب اسلامی و طب سنتی سفارش‌هایی برای رهایی از برخی بیماری‌ها بدان شده است و بیشتر جنبه درمانی آن برجسته است اما موضوع فسد خون و اهدای خون جنبه انسان دوستانه و خدا پسندانه دارد.

طباطبایی تأکید کرد: فردی که به حجامت اقدام می‌کند تنها تن خود را از از گزند بیماری می‌رهاند اما فردی یک واحد از خون خود را اهدا می‌کند جان چهار نفر را نجات می‌دهد.

وی اظهار کرد: نباید این دو موضوع متفاوت را با هم مقایسه کرد ما به اهدای خون به عنوان یک خدمت ایثارگرانه نگاه می کنیم که اصلا قابل قیاس با حجامت که فرد برای رفع بیماری این شیوه درمانی را مورد استفاده قرار می دهد، نیست.

مدیرکل انتقال خون استان تهران بیان کرد: فردی که می‌خواهد به جامعه خدمت کند و زکات سلامتی خود را بپردازد خون اهدا می‌کند، این فرد دغدغه و نگرانی این را دارد که مردم کشورش به خون سالم نیاز دارند این مسئله یک موضوع شفاف و روشن است اما فردی که حجامت می‌کند در پی درمان خویش است.

وی با اشاره به دستورالعمل سازمان انتقال خون و سازمان بهداشت جهانی مبنی بر ممنوعیت یک‌ ساله حجامت کنندگان از اهدای خون گفت: به دلیل وجود آلودگی‌های ناشی از خراش و زخم شدن پوست در شرایط ناسالم و احنمال انتقال آلودگی به فرد حجامت شونده و نگرانی از سرایت این آلودگی به خون‌های اهدایی سازمان انتقال خون دستور‌العملی دارد که فرد حجامت شونده تا یکسال حق اهدای خون ندارد.

وی با بیان اینکه فسد خون برای کاهش غلظت خون حتما باید از جانب پزشک تجویز شود اظهار کرد: افرادی که به دلیل بیماری  غلظت خون با دستور پزشک در بیمارستان مجبور به فسد خون هستند طبق ضوابط بهداشتی باید این کار را انجام دهند.

وی تصریح کرد: غلظت خون موجب عدم خون رسانی به قلب و شریان‌های حیاتی می‌شود وقتی چنین باشد از افرادی‌ که دارای غلظت خون هستند باید طبق دستور پزشک و به میزانی که او مشخص می‌کند از وی خون گرفته می‌شود، این خون هم به دلیل شرایطی که دارد نمی‌تواند مورد استفاده بیماران و نیازمندان قرار گیرد.

وی یاد آور شد: خونی که اهدا می‌شود در داخل یک کیسه که در آن ماده ضد انعقاد وجود دارد نگهداری می‌شود پس از آن از درون سانتریفیوژهایی رد شده و یک واحد پلاکت و یک واحد پلاسما از آن گرفته می‌شود که هر کدام مورد نیاز بیمار خاصی است و در حینی که این کار انجام می‌شود نمونه ها برای آزمایش به آزمایشگاه‌های تخصصی وارد می‌شود تا از سلامت خون‌های اهدایی مطمئن شوند.

captcha