شماره ۱۱۷ «شاهد یاران» به شهید مهدی باکری اختصاص یافت
کد خبر: 3335605
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶

شماره ۱۱۷ «شاهد یاران» به شهید مهدی باکری اختصاص یافت

گروه جهاد و حماسه: شماره ۱۱۷ ماهنامه «شاهد یاران» که به تازگی منتشر شده، به زندگی‌نامه و ویژگی‌های شهید مهدی باکری پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، شماره 117 نشریه «یاران شاهد» ویژه تیرماه به شهید مهدی باکری اختصاص دارد. در دیباچه این ماهنامه با نام «سردار بدر» اشاره شده است که شهید مهدی باکری از جمله دلاورانی بود که در عین آرامش ظاهر، در درون خود دریایی متلاطم داشت که آن‌قدر خروشید تا به اقیانوس ابدیت پیوست. این جمله را همه کسانی که در سال‌های دفاع مقدس و در دوران مبارزه با رژیم ستمشاهی با شهید مهدی باکری همراه و همرزم بودند گفته‌اند که مهدی باکری انسانی آرام، متین، کم‌حرف، باحوصله، متواضع، پرکار و منظم، رئوف و مهربان و نمونه تمام عیاری از یک بنده صالح خداوند بود و در برابر حوادث و مشکلات، صبر زیادی از خود نشان می‌داد.»

در صفحه چهارم این شماره متن فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار خصوصی اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت سرداران شهید آذربایجان گنجانده شده که در آن وی اشاره کرده‌ است که شهید باکری از زمان دانشجویی‌ برای خدا حرکت کرده است.
در صفحات پنجم تا هفتم نیز مروری بر زندگی شهید باکری از تولد تا شهادت شده و به نقش شهید باکری در دفاع مقدس و ویژگی‌های اخلاقی وی نیز پرداخته‌ شده است. شهید باکری پاسدار نمونه، فرماندهی فداکار و ایثارگر، خدمت‌گزاری صادق، صمیمی، مخلص و عاشق حضرت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی بود. با تمام وجود خود را پیرو خط امام می‌دانست و سعی می‌کرد زندگی‌اش را بر اساس رهنمودها و فرمایشات آن بزرگوار تنظیم کند.
در صفحه هشتم نیز 22 توصیه مدیریتی شهید باکری به فرماندهان لشکر گنجانده شده و در ادامه خاطراتی درباره شهید باکری از زبان همرزمانش آمده است.
صفحات 13 تا 15 نیز سخنرانی باکری قبل از عملیات بدر آمده که تصریح دارد «ماندن در گرو رفتن است و جنگ امروز ادامه جنگ پیامبر(ص) است.»
در ادامه روایت محسن رضایی از اعلام خبر شهادت مهدی باکری توسط شهید احمد کاظمی آمده و سپس سخنان سردار قاسم سلیمانی درباره این شهید گنجانده شده است. صفحه 18 به بیانات شهید قبل از شروع عملیات بدر اختصاص یافته و در صفحه 19 شهید از زبان همسرش توصیف شده است که چند مورد از این خاطرات را می‌خوانیم: «آقا مهدی یک روز به خانه آمد و گفت: پیشنهادی دارم می‌خواهم به جبهه بروم شما می‌مانی یا می‌روی؟ گفتم چرا نیایم؟ وقتی آقا مهدی این جواب را از من گرفت، خیالش راحت شد و مقدمات رفتنش را صورت داد.»

«بهش گفتم: برگشتنی یه خورده کاهو و سبزی بخر. گفت: سرم شلوغه، می‌ترسم یادم بره روی یه تیکه کاغذ بنویس؛ همون موقع داشت جیبش رو خالی می‌کرد، یه دفترچه یادداشت و یه خودکار درآورد گذاشت زمین، برداشتم‌شان تا چیزهایی که می‌خواستم رو براش بنویسم. یه دفعه بهم گفت ننویسی‌ها، جا خوردم نگاهش کردم به نظرم کمی عصبانی شده بود. گفتم: مگه چی شده؟ گفت: خودکاری که دستته مال بیت‌الماله. گفتم: من که نمی‌خوام باهاش کتاب بنویسم، دو، سه کلمه که بیشتر نیست. گفت: نه»

در ادامه خاطرات سردار سرلشکر سیدیحیی صفوی از دوره دانشجویی تا شهادت باکری آورده شده است که در بخشی از آن می‌خوانیم: «مهمترین خصوصیات شهید باکری اخلاص و صداقت و اندیشه وی یک اندیشه قرآنی بود. وی اسلام را می‌شناخت و با نهج‌البلاغه آشنا بود.»

صفحات 26 تا 29 نیز به بیان ویژگی‌های فرماندهی باکری از زبان سردار حسین علایی اختصاص یافته است. صفحات 30 تا 76 نیز به گفتارهایی از سردار محسن رشید، سردار محمد آقاکیشی، مصطفی مولوی، علی‌اکبر پورجمشیدیان، رضا لطفی، بهزاد پروین قدس، علی عبدالعلی‌زاده، سیدکاظم میرولد، غلامحسین رحیمی، اسماعیل جبارزاده، هادی افشردی و عبدالرزاق میرآب، بیسیم‌چی شهید باکری اختصاص دارد.
در صفحات 81 تا 85 نیز عملیات‌های خیبر و بدر معرفی شده‌اند و در ادامه بخش‌هایی از کتاب «مهدی باکری در اندیشه و عمل» آمده است. صفحه 87 نیز به اشعاری درباره باکری اختصاص یافته و پایان‌بخش این شماره تصاویر و اسنادی از شهید باکری است.
شماره 117 ماهنامه فرهنگی تاریخی شاهد یاران ویژه شهید مهدی باکری با بهای 25 هزار ریال عرضه شده است.

captcha