نگاهی بر نشر قرآنی در یک سال اخیر
کد خبر: 3326992
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷

نگاهی بر نشر قرآنی در یک سال اخیر

گروه ادب: بخش مکتوب بیست و سومین نمایشگاه قرآن کارنامه نشر قرآنی کشور را در یک سال اخیر به نمایش گذاشته است که علاوه بر کتاب‌های علوم قرآنی، مقالاتی درباره موضوعات قرآنی را نیز ارائه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در بخش مکتوب بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن بخشی با عنوان کارنامه نشر قرآنی سال 1393 وجود دارد که در آن کتاب‌هایی با موضوع قرآن که برای نخستین بار در یک سال اخیر به چاپ رسیده‌اند، در معرض نمایش قرار گرفته است که می‌تواند مورد استفاده گروه‌های علمی، اساتید، محققان و دانشجویان حوزه علوم و معارف قرآنی باشد.

کتاب‌هایی با عناوین «اهل بیت(ع) و پاسخگویی از قرآن»، «استاد مطهری تجلی معلم قرآنی»، «ترجمه، تجزیه و ترکیب کلام الله»، «تفسیر اثنی عشری»، «واژه‌نامه قرآن»، «دایرةالمعارف قرآنی گنجینه سعادت و هدایت الهی»، «بررسی تخصصی آیات مرتبط با کشاورزی در قرآن کریم»، «ظرایف تفاوت‌های واژگانی در بیان قرآنی»، «چگونه قرآن را زیبا بخوانیم»، «واژه شناخت قرآن»، «تفسیر خواب‌ها» و «آیات سیاسی قرآن» در این بخش جای گرفته‌اند.

همچنین کتاب‌های دیگری شامل «آیات قرآن مجید در شأن حضرت علی(ع)»، «هزار و یک حکایت قرآنی»، «سلوک»، «فرهنگ قرآن»، «پویش علمی در قرآن حکیم»، «دریا در قرآن و روایات»، «روانشناسی قرآن» و «قرآن و علوم پزشکی » و .... در این بخش در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نگاهی به عناوین کتاب‌ها نشان می‌دهد که آثار کمی در حوزه قرآن و علوم قرآنی به نگارش درآمده است، اما آثار فاخری نیز در میان آنها به چشم می‌خورد. هر چند این میزان شایسته حوزه قرآن و معارف آن نیست.

یکی از کتاب‌های جالبی که شاید کمتر به آن پرداخته شده، «نکته‌های قرآنی در رسانه‌های جمعی» است که نویسنده آن عباسعلی کامرانیان بوده و انتشارات نور قرآن و اهل بیت(ع) آن را منتشر کرده است. در بخشی از مقدمه مؤلف می‌خوانیم: «رسانه‌های گروهی در این دوران به دلیل استفاده از هنر و تکنولوژی و نیز نوع زندگی مردم که آمیخته با روح ماشینیزم شده است به طور انفکاک‌ناپذیری با زندگی آحاد مردم به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان پیوند خورده‌اند.»

این پیوند به قدری ناگسستنی و عمیق است که اگر بگوییم تأثیرپذیری کودکان و نوجوانان از مجموعه متنوع رسانه‌های گروهی فعلی بیش از تأثیرپذیری آنها از سایر عوامل است، سخن گزافی نگفته‌ایم.

همچنین در بخش دیگری از این کتاب با عنوان «برای رضای خدا بخوانیم و بنویسیم» آمده است: «اولین نکته‌ای که باید مدنظر هر کسی که می‌خواهد در رسانه‌های گروهی کار کند باشد این نکته است که برای رضای خدا عمل کند. به عبارت دیگر هر یک از ما قبل از اینکه به کار ژورنالیستی بپردازیم باید بری خودمان روشن کنیم که چرا وارد این شغل شده‌ایم و در این عرصه می‌خواهیم چه هدفی را دنبال کنیم.»
«دایرةالمعارف قرآن؛ گنجینه سعادت و هدایت الهی» نیز یکی از عناوینی است که به قلم یک نویسنده آذربایجانی به نام فاطمه جعفر‌ِی به نگارش درآمده و انتشارات بخشایش آن را روانه بازار نشر کرده است. این اثر که جلد نخست آن به چاپ رسیده است، تفسیر کوتاهی از سوره‌های جزء اول قرآن ارائه کرده است.

در این بخش علاوه بر کتاب‌های علوم قرآنی، مقالاتی درباره موضوعات قرآنی نیز در دسترس علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان است که می‌توانند از روند نگارش مقالات قرآنی و موضوعات آنها مطلع شوند.

یادآور می‌شود، بخش مکتوب بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در بخش فوقانی باغ کتاب تهران قرار دارد.

captcha