هدف تشکیل مجمع خیرین انتقال خون گسترش فرهنگ اهدا است/ ساماندهی 9 مرکز
کد خبر: 3316064
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۷
پورفتح الله:

هدف تشکیل مجمع خیرین انتقال خون گسترش فرهنگ اهدا است/ ساماندهی 9 مرکز

گروه سلامت: مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران با بیان کمبودهای این سازمان تشکیل مجمع خیرین انتقال خون را گامی در گسترش فرهنگ اهدا و رفع مشکلات انتقال خون دانست.

علی اکبر پورفتح الله، مدیر عامل سازمان انتقال خون در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) تشکیل مجمع خیرین انتقال خون را گامی مهم در رفع مشکلات اهدای خون ایران دانست و اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که سازمان انتقال خون ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کند کمبود مراکز استاندارد و با فضای مناسب جهت انتقال خون است در این راستا با تشکیل مجمع خیرین انتقال خون امید می‌رود این وضعیت تغییر پیدا کرده و تحول خوبی را در زمینه انتقال خون شاهد باشیم.

وی با اشاره به زمینه‌های ایجاد مجمع خیرین انتقال خون آن را در راستای سیاست‌های وزارت بهداشت مبنی بر جذب حداکثری مشارکت مردمی و خیّران عرصه سلامت دانست و عنوان کرد: بر اساس خط مشی و سیاست وزارت بهداشت مبتنی بر جذب مشارکت مردم و دخیل کردن آنان در گسترش پروژه‌های بهداشتی و درمانی، در سازمان انتقال خون نیز در راستای گسترش فرهنگ اهدای خون و آماده کردن فضاها و مراکز استاندارد با مشارکت خیّرین، این مجمع شکل گرفته است.

سازمان انتقال خون از مدت‌ها پیش آماده جذب خیرین شده بود
پور فتح الله ادامه داد: سازمان انتقال خون ایران از مدت‌ها پیش فعالیت‌هایی را در زمینه مشارکت خیرین ساماندهی کرده که از جمله می‌توان به ایجاد بسته‌های خدمتی مشارکت مردم و مشارکت خیرین در فعالیت‌های سازمان اشاره کرد، این بسته‌ها در زمینه ارتقای فعالیت‌های انتقال خون، سلامت خون و فعالیت‌های نوین ارائه شده است.

کمبود مراکز استاندارد انتقال خون؛ ایجاد مراکز ویژه
وی سپس به تشریح فعالیت‌هایی پرداخت که قرار است مجمع انتقال خون انجام دهد و تصریح کرد: همانطور که پیش از این اشاره کردم یکی از مشکلات سازمان انتقال خون ایران کمبود مراکز مناسب و استاندارد است به عنوان نمونه در تهران به جز مرکز انتقال خون خیابان وصال بیشتر مراکز در ساختمان‌های مسکونی و استیجاری مستقر هستند که استادندارد‌های لازم را برای انتقال خون ندارند و در این راستا مجمع یکی از وظایفی را که برعهده خود گذاشته است ساخت مراکز ویژه و با استانداردهای لازم است که می‌تواند تسهیلات ویژه‌ای را برای اهداکنندگان فراهم کند.

اهدای زمین توسط شهرداری تهران در 5 نقطه/ ایجاد 9 مرکز ویژه بحران در سراسر کشور
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران از اهدای زمین برای ایجاد مراکز اهدای خون توسط شهرداری تهران خبر داد و گفت: با همکاری شهرداری قرار است پنج نقطه در شهر تهران برای ساخت مراکز اهدای خون در نظر گرفته شود و این زمین‌ها در اختیار مجمع قرار داده تا برای ساخت مراکز انتقال خون برنامه‌ریزی کنند، با ساخت این مراکز و همچنین مراکزی در سراسر کشور انتقال خون تحولی اساسی را در خود خواهد دید.

وی یکی دیگر از فعالیت‌های مجمع خیرین انتقال خون را استقرار سریع مراکز انتقال خون در زمان بحران خواند و اظهار کرد:مجمع خیرین سلامت طرحی دارد که بر مبنای آن سرعت انتقال خون و آزمایش‌های مربوط به آن را با استقرار سریع مراکز انتقال خون در مکان‌ها و زمان‌های بحران بتوان افزایش داد، اولین نمونه این مراکز با اعتباری که از سوی ستاد حوادث غیر مترقبه اختصاص داده شده بود ساخته شد.

پورفتح الله بیان کرد: قولی که مجمع داده است این است که 9 مرکز انتقال خون سریع را در 9 منطقه کشوری ساماندهی کند که این مراکز در مواقع بحران کار انتقال خون و آزمایش‌های مربوط به آن را در کمترین زمان ممکن انجام دهند.

وی خاطر نشان کرد: این مراکز همچنین می‌توانند با استقرار خود در تمام نقاط کشور کار فرهنگ سازی برای ارتقای فرهنگ انتقال خون را نهادینه کنند و بر میزان اهدا کنندگان خون بیفزاید.

captcha