رسالت معاونت‌های اجتماعی و فرهنگی شهرداری اعتلای روح شهرهاست
کد خبر: 3202432
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸

رسالت معاونت‌های اجتماعی و فرهنگی شهرداری اعتلای روح شهرهاست

گروه اجتماعی: شهردار اهواز شهر را یک کالبد بی‌روح و روح آن را فرهنگ دانست و افزود: رسالت معاونت‌های اجتماعی و فرهنگی شهرداری و دیگر سازمان‌ها، اعتلای روح شهرهاست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان و به نقل از روابط عمومی شهرداری اهواز، سی و یکمین اجلاس معاونان فرهنگی و اجتماعی شهرداری های کلانشهرها و مراکز استان‌ها سوم و چهارم اردیبهشت‌ماه به میزبانی شهرداری اهواز در هتل پارس برگزار شد.

در این مراسم، سیدخلف موسوی، شهردار اهواز «شهر» را یک کالبد بی‌روح و روح آن را فرهنگ دانست و افزود: رسالت معاونت‌های اجتماعی و فرهنگی و دیگر سازمان‌ها، اعتلای روح شهرهاست. شهرداری‌ها باید منشأ تحولات فرهنگی و اجتماعی در شهرها باشند. اگر به همه مولفه‌ها توجه نکنیم ما را به جای دیگری می‌برند.

شهردار اهواز در ادامه گفت: اسوه ما مدینه النبی است و در این مدینه آنچه حاکم است قانون و مقررات و اسلام است. دین اسلام به عنوان دین کامل در زمان پیامبر(ص) بر همه مؤلفه‌ها حاکم بوده است. ما هم در حوزه فرهنگ باید به این الگو توجه کنیم؛ زیرا دشمنان به دنبال شکست این تجربه مردم سالاری دینی هستند.

وی ادامه داد: اکنون مهمترین استرا‍ت‍ژی دشمنان اسلامی ایجاد تفرقه است ولی ما هم وظایفی داریم و کاری که تاکنون کمتر انجام شده تبادلات فرهنگی است که باید بین شهروندان انجام شود. در همین راستا تجربه برگزاری جشنواره اقوام را در استان داشتیم. این تبادلات فرهنگی موجب هم افزایی و تقویت فرهنگ ملی می‌شود. همچنین ما برای مقابله با شبیخون فرهنگی باید به خرده فرهنگها هم توجه کنیم.

موسوی در ادامه تصریح کرد: دشمنان برای مقابله با اسلام شبکه‌های زیادی ایجاد کرده‌اند؛ یکی از راه‌های مقابله با این تفرقه توجه به خرده‌فرهنگ‌ها و قومیت‌هاست که هویت ملی حضور یافته و برنامه‌هایشان را انجام دهند.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام امرودی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با تبریک حلول ماه رجب و تشکر از میزبانی خوب شهرداری، شورای شهر و مسئولان شهر اهواز با بیان اینکه همه ایرانی‌ها متعلق به خوزستان هستند، گفت: وجب به وجب در خاک خوزستان خون برادری، پدری، دوستی ریخته شده است. افتخار همه ایرانی‌ها این است که در دفاع از کشورشان سهم دارند.

وی در ادامه به تشریح سیر تکاملی شهرداری‌ها پرداخت و گفت: شهرداری‌ها در یک دوره مسئول خدمات شهری بودند و در این حوزه خدمت می‌کردند سپس احساس شد شهرداری‌ها در این زمینه به بلوغ رسیدند. مرحله دوم این مسیر، مسیر عمرانی بوده؛ زیرا احساس می‌شد مناطق محروم زیادی داریم. با تلاش در مسیر عمرانی نیز به بلوغ رسیدند. مسیر سوم مسائل اجتماعی مانند حاشیه نشینی، تکدی‌گری، آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد و...است که متاسفانه با توسعه شهرها آسیب‌ها جدی تر شده است.

امرودی افزود:‌ شهرداری‌ها در این حوزه ورود پیدا کردند تا به مرحله چهارم رسیدند و احساس شد باید رویه‌های تکراری عوض شود امروز نگاهمان این است که هدف فرهنگی تعریف کنیم و برای آن پیوست عمرانی بنویسیم. انسان امنیت، اوقات فراغت می‌خواهد و زاد و ولد و کسب مال حلال دارد. این هدف است در واقع شهر برای انسان‌هاست و نه انسان‌ها برای شهر.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه شهرداری از سازمان خدماتی به نهادی اجتماعی تبدیل شده گفت: سازمان خدماتی تا دیروز به دنبال بازوی قوی بود و امروز به دنبال فکرهای قوی می‌گردد و اندیشه قوی می‌خواهد.

وی افزود: رویکرد شهرداری عوض شده است؛ شهرداری یک سازمان خدماتی نیست؛ بلکه از نهادهای اجتماعی و فرهنگی است. در این مرحله قرار است نیازهای انسان‌ها رفع شود. اگر بتوانیم ورود گسترده پیدا کنیم، تنوع کار باعث می‌شود که عمق کار کم شود. بنابراین باید هدف گذاری کرد. در این همایش 3 اقدام رخ می‌دهد. نکته اول اینکه ما ابتکار همدیگر را مرور می‌کنیم، نکته دوم اینکه با تصویب آئین‌نامه‌ها، وحدت رویه پیدا می‌کنیم و نکته سوم اینکه با ورود به اهواز با ویژگی‌ها و ابتکاراتی که دارد آشنا می‌شویم.

در بخش دیگری از این مراسم حجت‌الاسلام سعادت‌نیا رئیس شورای شهر اهواز گفت: امسال اهواز به عنوان پایتخت کتاب به همت مسئولان و ظرفیت‌های ایجاد شده انتخاب شد. اگر حرفی از اقتصاد، امنیت و فرهنگ به میان بیاید نام خوزستان می‌درخشد و سوابق تاریخی و تمدنی این استان این درخشش را اثبات می کند.

وی با اشاره به اینکه در آستانه هفته شوراها هستیم گفت: شوراها یک برکت برای نظام اسلامی بوده و نمادی از مردم سالاری دینی است و بار سنگینی را از دوش دولت برداشته است. شورای شهر اهواز در سه دوره گذشته 9 نفره بوده ولی در دوره چهارم 21 نفره شد. در حال حاضر این شورا هشت کمیسیون دارد.

سعادت نیا خطاب به معاونان فرهنگی شهرداری‌های کشور با تأکید بر اینکه باید به حقوق شهروندی بیشتر توجه شود، افزود: اگر حقوق شهروندی را پررنگ تر دیدید بسیاری از ناهنجاری‌ها به هنجار تبدیل می‌شود. بی‌توجهی به حقوق شهروندی باعث تبدیل هنجارها به ناهنجاری‌ها می‌شود بنابراین باید بر حقوق شهروندی بسیار تأکید کنیم. آداب مختلف به ویژه سبک زندگی را در قالب حقوق شهروندی به مردم آموزش دهیم.

وی گفت: ​اگر خروجی این اجلاس بر حقوق شهروندی تأکید کند باعث می‌شود تا رضایت مردمی افزایش پیدا کند. با توجه به حقوق شهروندی می‌توان هزینه‌ها را کاهش داده، شادابی را در میان مردم ایجاد کرد و در نهایت نیز شاهد تحقق همزبانی دولت و ملت باشیم. وقتی شهروندان حقوق خود را بدانند در بخش‌های مختلف خانواده، اداره و شهری کمتر دچار خطا می‌شوند.

captcha