خانواده‌ها و مدارس از افراط و تفریط تربیتی و آموزشی پرهیز کنند
کد خبر: 3014816
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۳

خانواده‌ها و مدارس از افراط و تفریط تربیتی و آموزشی پرهیز کنند

گروه اجتماعی: مدرس دانشگاه لرستان اظهار کرد: خانواده‎ها و مدارس باید سعی کنند که از افراط و تفریط تربیتی و آموزشی به‌دور باشند و رسانه‎ها نیز باید جهت جلوگیری از بروز خشونت بین نوجوانان، الگوسازی فرهنگی کنند.

فرهاد طهماسبی، از کارشناسان اجتماعی لرستان در گفت‎وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، در رابطه با خشونت و پرخاشگری ‌بین نوجوانان گفت: عموماً پرخاشگری ‌میان جوانان شایع بوده و این رفتار می‎تواند در کودکی یا نوجوانی آغاز شده و در بزرگسالی ادامه یابد.
وی با اشاره به این‌که خشونت به عوامل مختلفی بستگی دارد، بیان کرد: یکی از مهم‎ترین علل مؤثر در این مسئله، خانواده است؛ وقتی که والدین به‌نحوی فرزندانشان را تربیت کنند که آن‌ها دچار ناکامی شوند، این ناکامی را با بروز خشونت نشان خواهند داد.
این مدرس دانشگاه اضافه کرد: نهادهای تعلیم و تربیت به‌خصوص مدارس نقش مهمی در شکل‎گیری خشونت بین نوجوانان دارد؛ همان‌قدر که مدرسه می‎تواند مطلوب واقع شود، آموزش به همان اندازه نیز ممکن است تأثیرات نامطلوبی را روی دانش‎آموز داشته باشد.

کار آموزش در مدارس باید مکمل فعالیت‎های پرورشی باشد

این جامعه‌شناس اضافه کرد: کار آموزش در مدارس باید مکمل فعالیت‎های پرورشی باشد و تا زمانی‌که این قضیه به‌طور صحیح انجام نگیرد، نوجوانان پرخاشگر خواهند شد.
طهماسبی یادآور شد: خشونت بین برخی نوجوانان ریشه در مسائل خانوادگی دارد به‌طوری که فرزند از لحاظ روحی و روانی شرایط نامناسبی داشته و روی به پرخاشگری می‎آورد.
وی اظهار کرد: عوامل اقتصادی نیز در بروز پرخاشگری توسط نوجوانان نقش بازی می‎کنند؛ خانواده‎های فقیر و غنی به‌دلیل مسائل اقتصادی در معرض ابتلا به این بیماری روانی هستند.
این مدرس دانشگاه با بیان این‌که پرخاشگری بین پسران بیش از دختران است، یادآور شد: خانواده‎ها با تربیت صحیح و به‌دور از افراط و تفریط می‎توانند از پدیده پرخاشگری و بروز آن توسط فرزندانشان جلوگیری کنند.
طهماسبی اظهار کرد: خانواده‎ها و مدارس باید سعی کنند که از افراط و تفریط تربیتی و آموزشی به‌دور باشند و رسانه‎ها نیز باید جهت جلوگیری از بروز خشونت بین نوجوانان، الگوسازی فرهنگی کنند.
این دکترای جامعه شناسی گفت: دولت نیز باید با کاهش فواصل طبقاتی میزان خشونت‎ها را کاهش دهد.

captcha