14 توصیه بهداشتی به زائران ایرانی عتبات عالیات
کد خبر: 2945800
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۳

14 توصیه بهداشتی به زائران ایرانی عتبات عالیات

گروه سلامت: مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در اطلاعیه‌ای برخی نکات مهم بهداشتی را به زائران حاضر در عتبات عالیات توصیه و از آنها خواست در عمل به این موارد اهتمام داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای برخی نکات مهم بهداشتی را به زائران حاضر در عتبات عالیات توصیه کرد و از آن‌ها خواست در عمل به این موارد اهتمام داشته باشند.

در این اطلاعیه آمده است: سلامتی شما در این سفر معنوی بسیار مهم است، چون اگر سلامتی شما به مخاطره بیافتد و خدای نکرده بیمار شوید نمی‌توانید آن طوری که می‌خواهید از این سفر معنوی لذت و بهره ببرید. بنابراین حفظ سلامتی شما بر شما امری لازم است، پس نیاز است موارد ذیل را در این سفر معنوی رعایت کنید.

۱. مهم‌ترین مسئله، شستن دست‌ها با آب و مایع دستشویی به مدت حداقل ۲۰ ثانیه (معادل ۵ صلوات) قبل از صرف هر گونه غذا است. هنگام شست‌وشوی دست‌ها عجله نکنید، معمولا میکروب‌ها آهسته و طی چند ثانیه از پوست بدن ما جدا می‌شوند.

۲. قبل از تناول غذا حتما از تمیز بودن قاشق و چنگال و بشقاب اطمینان حاصل کنید و در صورت تمیز نبودن و چرب بودن آن را با مایع ظرفیشویی خوب بشویید.

۳. هرگز از دست‌فروشان و اماکن غیربهداشتی مواد غذایی، شیرینی‌جات، بستنی، آب‌میوه و غیره نخرید.

۴. هرگز مواد غذایی غیر بسته بندی را از مغازه‌ها نخرید. تنها مواد غذایی بسته‌بندی شده را مصرف کنید.

۵. شیر و مواد لبنی را به مقدار کافی مصرف کنید.

۶. داشتن لیوان شخصی الزامی است، در غیر این‌صورت حتما از لیوان یک‌بار مصرف حدالمقدور کاغذی استفاده کنید.

۷. چون ممکن است قوطی‌ها نوشابه، دوغ، آب معدنی و غیره تمیز و بهداشتی نباشد حتما آنها را در لیوان شخصی و یا لیوان یک‌بار مصرف ریخته و بعد بنوشید.

۸. هرگز از آب‌هایی که در معابر عمومی قرار دارد استفاده نکنید و فقط آب‌های معدنی و بسته بندی شده مصرف کنید.

۹. از مصرف چای یا هر نوشیدنی گرم موجود در معابر عمومی خودداری کنید.

۱۰. خوردن لیموترش به همراه غذا از بسیاری از مسمومیت‌ها جلوگیری می‌کند و همچنین با وجود ویتامین «ث» برای پیشگیری از سرما خوردگی نیز مفید است.

۱۱. دست و صورت را بعد از شست‌و‌شو با دستمال کاغذی خشک کنید.

۱۲. شستن پاها با آب و صابون و یا استحمام روزانه و تعویض لباس‌های زیر باعث افزایش سطح سلامت جسمی و افزایش توان فرد می‌شود.

۱۳. سرماخوردگی و آنفلوآنزا نه تنها از راه سرفه و عطسه، بلکه از راه تماس دست آلوده به بزاق یا چشم نیز منتقل می‌شود.

۱۴. این فرموده انبیا را همیشه به خاطر داشته باشید که «قبل از سیر شدن دست از غذا بکشید».

captcha