نحوه فروش سهام «پدیده» مصداق معاملات غرری و باطل است/ کوتاهی سازمان بورس
کد خبر: 2826918
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰
سیدعباس موسویان:

نحوه فروش سهام «پدیده» مصداق معاملات غرری و باطل است/ کوتاهی سازمان بورس

گروه اقتصاد: به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین موسویان، خرید و فروش سهام شرکتی همانند «پدیده شاندیز» به دلیل غَرَری بودن معامله دارای اشکال شرعی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان، دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در پاسخ به پرسشی درباره وجه شرعی و قانونی خرید و فروش سهام شرکت‌هایی همانند «پدیده شاندیز»، «تبرک» و «پردیسبان» که اخیرا مشکلات قضایی آنها روشن شده است در بازار بورس، اظهار کرد: براساس قانون کشور ما انتشار اوراق سهامی عام باید منحصرا از طریق بورس و فرابورس انجام گیرد و یک شرکت نمی‌تواند مستقلا اقدام به انتشار اوراق بهادار کند.

فروش اوراق توسط شرکت پدیده بدون هماهنگی با سازمان بورس

وی افزود: بر این اساس، کاری که شرکت پدیده انجام داد تخلف محسوب شده و باید از طریق سازمان بورس اوراق بهادار به ثبت برسد، مشخصات دارایی‌های آن ثبت شده و اصطلاحا ارزش‌گذاری و استاندارسازی شود تا آنگاه بتواند اوراق منتشر کند.

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: آنچه اکنون در مورد شرکتی همانند «‌پدیده» رخ داده است این است که ضوابط بورس را نداشته و با اینکه درخواست شده بود ولی ترتیب اثری ندادند و این شرکت در بازار بورس ثبت نشده است. چنین شرکت‌هایی بدون هماهنگی با سازمان بورس شروع به انتشار عمومی اوراق و معامله کردند و این امر خلاف قوانین کشور است.

خریداران سهام پدیده از کم و کیف دارایی‌های آن اطلاعاتی در اختیار نداشته‌اند

حجت‌الاسلام موسویان در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه یکی از شروط اساسی در بازار بورس این است که فروشنده سهام باید شرایط و تعلق آن سهام به شرکت مورد نظر را بیان کند، آیا کسانی‌که سهام را خریداری کرده‌اند اطلاعات لازم را در اختیار داشته‌اند؟ عنوان کرد: هیچ اطلاعاتی در این زمینه منتشر نشده و همه افراد خریدار سهام پدیده به اعتماد شخصی این معاملات را انجام داده‌اند و معمولا غیر از افرادی که اطلاعات شخصی در اختیار داشته‌اند، بقیه افراد اطلاعاتی از کم و کیف دارایی‌ها نداشته‌اند.

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که آیا این اقدام چنین شرکت‌هایی اکل مال به باطل است؟ اظهار کرد: این امر اکل مال به باطل نیست و اصطلاحا به آن معاملات غَرَری گفته می‌شود که معاملات مبهم و مجهول است.

سازمان بورس مسئولیتی در قبال اقدامات شرکت پدیده ندارد

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بازار بورس می‌تواند برای اعاده سرمایه این افراد اقدامی انجام دهد؟ تصریح تأکید کرد: البته به اعتقاد بنده، سازمان بورس در این زمینه کوتاهی کرده است و هنگامی‌که مشاهده کرد موضوع مربوط به انتشار اوراق عمومی است باید پرونده را به قوه قضائیه ارجاع می‌داد و زودتر جلوی چنین اقداماتی گرفته می‌شد؛ بنابراین از این جهت می‌توان گفت سازمان بورس مقداری کوتاهی کرده است اما این سازمان مسئولیتی در قبال شرکت پدیده ندارد.

حجت‌الاسلام موسویان در پاسخ به این پرسش که آیا از لحاظ حقوقی مکانیزمی برای احقاق حقوق مالباختگان وجود دارد؟ اظهار کرد: مالباختگان فقط از طریق قوه قضائیه می‌توانند برای احقاق حقوق خود اقدام کنند.

مشکلات شرعی خرید و فروش سهام پدیده

وی در پاسخ به این پرسش که اکنون که غصبی بودن این اموال روشن شده است آیا هنوز خرید و فروش سهام چنین شرکت‌هایی در بازار بورس ادامه دارد یا فعالیت آنان تعطیل شده است؟ اظهار کرد: سهام این شرکت‌ها اصلا وارد بازار بورس نشده است بلکه این شرکت‌ها نمایندگی‌هایی در شهرهای مختلف تأسیس کرده و اقدام به فروش سهام کرده بودند اما اکنون دفاتر آنان تعطیل شده است.

حجت‌الاسلام موسویان در پاسخ به این پرسش که اگر غصبی بودن فعالیت چنین شرکت‌هایی روشن شده باشد اما قوه قضائیه آنها را تعطیل نکند آیا خرید و فروش سهام چنین شرکت‌هایی دارای اشکال شرعی است؟ اظهار کرد: چون چنین معاملاتی اصطلاحا معاملات غَرَری و مجهول هستند معامله از نظر شریعت باطل است؛ چراکه شخص در اینجا نمی‌د‌اند چه چیزی را می‌خرد؟. همچنین باید دانست که سهام، سند مالکیت مشاع یک دارایی است و دارایی باید تعریف شود.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
محمد
|
-
|
۱۳۹۳/۱۱/۲۰ - ۱۱:۲۴
0
0
با سلام
آقای موسویان دیروز شرکت پدیده در مجلس از اتهامات تبرئه شد و مشخص شد اشتباه جهاد و شهرداری بوده است.
صورت های مالی پدیده در سایت شرکتش موجود است.
آیا قضاوت زود هنگام و صدور فتوای حلال و حرام به همین راحتی است ؟
خودتان بهتر می دانید که تهمت زدن گناه کبیره است و فتوای اشتباه هم گناه کبیره است ، پس لطفا حرف خودتون رو پس بگیرید که خدای نکرده مرتکب گناه نشوید.
تشکر
محمد
|
-
|
۱۳۹۳/۱۱/۲۰ - ۱۱:۳۲
0
0
یک سوال :
شرکت تعاونی توسعه و عمران تهران هم مثل پدیده سهام خارج از بورس می فروشد و مانند پدیده سهامی خاص است.
گفته است حداقل 50.000 سهامدار خواهد گرفت و هنوز هیچ پروژه ای را شروع نکرده است و هر سهم را 1000 تومان می فروشد.
پدیده یک شهر ساخته است اما این شرکت هیچ فعالیتی هنوز انجام نداده است و گویا وابسطه به شهرداری تهران است.
حکم این شرکت چیست ؟
نیک
|
-
|
۱۳۹۳/۱۱/۲۰ - ۱۲:۴۳
0
0
با سلام جناب حاج اقا شما چون از بورس حقوق می گیرید مجبورید موافق میل مسولانتون نظر بدهید و این نمی تواند جایگاهی برای نظر دادن شما تعیین کند . بورس که مردم رو بیچاره و بدبخت کرد کار شرعی انجام داد؟
کاظم
|
-
|
۱۳۹۳/۱۱/۲۰ - ۱۸:۰۵
0
0
با سلام اقای موسویان تخلفی که در مورد پدیده زدید دادگستری هنوز تایید نکرده و گفته خبر های ان را باید از قوه قضاییه دنبال کنید چرا بدون اثبات تخلف به شرکت پدیده تهمت و افترا میزنید.ایا تهمت وافترا درشریعت ودین خدا گناه نیست؟
حسن
|
-
|
۱۳۹۳/۱۱/۲۰ - ۱۸:۱۴
0
0
توتاحالا کجابودی؟بعد5سال که پدیده شب وروزتبلیغ کرده وساخت وسازنموده حالایه دفه سروکله ات پیداشده وافاضات می فرمایی.هراتفاقی برای شرکت وسهانمداران بیفتدمسئولش شما ومسولینی امثال شماهستند.
مهدی
|
-
|
۱۳۹۳/۱۱/۲۰ - ۲۱:۰۵
0
0
برادر هیچ کس مال خود را در شرکت پدیده نباخته افرادی که پول می خواهند دارند کم کم پول خود را میگیرند بقیه هم با تیب خاطر سهام دارند شما غصه بورس را بخور که قانونی در حال خوردن پول مردم است با کمک فتواهای جنابعالی
سامان
|
-
|
۱۳۹۳/۱۱/۲۰ - ۲۱:۲۸
0
0
این دوستان باز اومدن هی طرفداری میکنن. نه به حلال حرومش کار دارم نه به زمینهایی که غیر مجاز ساخته شده. همه اینا حل میشه غیر از یه چیز و اون اینه که اگر همه سهامداران بیان برگه هاشون رو بدن شرکت و پول بخوان، شرکت نمیتونه پرداخت کنه. غیر از اینه؟ ارزش دارایی های شرکت خیلی کمتر از اونی هست که الان به اسم شهر و مجموعه داره. تاره اینا که خود بخودی در نیومدن! هزینه شده بابتش و بد تر از همه این که شرکت نصف هزینه رو نکرده و بجاش برگه داده دست بستانکاران پروژه. حالا باز بیاین بگین نه مشکلی نداره.
از مشهد
|
-
|
۱۳۹۳/۱۱/۲۰ - ۲۳:۰۸
0
0
شهر شاندیز مشهد تشریف بیارید همچنان تبلیغات پدیده به وفور وجود داره و کسی اقدام به حذف اونا نمی کنه
سهامدار
|
-
|
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ - ۱۱:۳۱
0
0
یکی میگه اشکال شرعی داره یکی میگه نداره. یکی میگه دفاتر اینها تعطیل شده دیگری میگه هنوز دادستانی خلاف این شرکت رو اثبات نکرده! ما که نمیدونیم حرف کی رو باور کنیم؟ بالاخره تکیف ما رو روشن کنید.
سیزواری
|
-
|
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ - ۱۲:۳۲
0
0
گذشته از شرعی یا غیر شرعی بودن همینکه این جنجالها بر سر وضعیت این شرکت به وجود امد باعث افت ارزش سهام شرکت پدیده خواهد شد و در اینصورت مردمی که سهام این شرکت را حریداری کرده بودند بزرگترین بازنده خواهند بود چون ارزش سهامشان بسیار پائین امده است و مسلما سودی حاصل نخواهند کرد!
captcha