کد خبر: 2529648
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۰

استمرار در حمايت از كلاس‌های قرآن، از عوامل مؤثر در رفع مهجوريت است

گروه فعاليت‌‏های قرآنی: معلم قرآن اداره آموزش و پرورش املش گفت: مديران مدارس بايد در زمينه آشنايی با برنامه درسی قرآن كاملاً توجيه شده باشند و با برنامه درسی قرآن آشنا باشند زيرا از عوامل مؤثر در رفع مهجوريت، استمرار در بازديد و حمايت از كلاس‌های قرآن است.

بهرام حق‏پرست، معلم قرآن اداره آموزش و پرورش املش در گفت‏‌وگو با خبرگزاری بين‏‌ا‌لمللی قرآن(ايكنا) شعبه گيلان، در خصوص نقطه ايده‌آل در تربيت قرآنی فرزندان اظهار كرد: به نظر من بهترين زمان برای تربيت فرزندان همان دوران تحصيلی ابتدایی است زيرا ذهن فرزندان در آن مقاطع تحصيلی آماده، پويا و بدور از دغدغه‌‏ها و مشغله‏‌های دوران بزرگسالی است.
وی افزود: تمام مسئولان و بانيان قرآنی كشور بايد سرمايه‌‏گذاريشان به اين دوران معطوف باشد بديهی است ابتدا بايد هزينه كنند سپس نتيجه مطلوب را لمس خواهند كرد.
معلم قرآن اداره آموزش و پرورش املش در خصوص ميزان فاصله ما با تربيت قرآنی فرزندان تصريح كرد: به لطف الهی حركت‏‌هايی در اين خصوص شروع شده است اما تا رسيدن به نقطه ايده‏‌آل در اين زمينه هنوز فاصله داريم.
حق‏پرست در خصوص نتايح تربيت بر اساس اصول قرآنی و اينكه چگونه می‏‌تواند از آسيب‏‌های اجتماعی جلوگيری كند، عنوان كرد: فرض كنيم شخصی به پيشنهاد والدين خود از دوران كودكی‏‌ا‌ش به مسجد راه پيدا كرده است، هميشه در نمازهای جماعت آنجا شركت می‌كند و دوستانی پيدا می‏‌كند كه مورد تأیيد و نظارت اوليا هستند؛ كلاس‌‏هايی از قبيل قرآن، احكام نماز، اخلاق و ... از طرف مسجد دائر و او بتدريج با اخلاق اسلامی آشنا می‏‌شود؛ لذا می‌توان نتيجه گرفت اوليا تا حدی توانسته او را از آسيب‌‏های اجتماعی كه تهديدش می‏‌كنند حفظ کند.
وی در خصوص عناصری كه در تربيت قرآنی دانش‌‏آموزان، معلمان و مربيان در مدارس بايد پيروی آن‌ها باشند، اظهار كرد: در برنامه درسی عوامل مهمی بايد در عرض هم اجرا شوند تا اهداف محقق شوند.
این قاری قرآن با اشاره به اين عوامل اضافه كرد: معلمان و مربيان مدارس بايد با ابعاد و اجزای برنامه درسی قرآن آشنا شوند و مهارت لازم را در آموزش قرآن به دست آورند، وسايل آموزش از قبيل لوح آموزشی، نوار آموزش قرآن معلم و دانش‌آموز، كتاب راهنمای تدريس معلم و ضبط صوت فراهم شود تا آموزش با اختلال روبه‌رو نشود.
حق‏پرست با اشاره به نقش خانواده در آموزش قرآن گفت: به نقش خانواده در آموزش قرآن توجه شود زيرا بيش از يك پنجم آموزش برعهده خانواده است و البته مواردی كه بايد خانواده‌ها درباره فراهم آوردن زمينه‌های لازم آموزش قرآن به آن‌ها توجه كنند نيز بايد مورد توجه ويژه قرار گيرد.
وی ادامه داد: مديران مدارس بايد در زمينه آشنايی با برنامه درسی قرآن كاملاً توجيه شده باشند و هم‌چنين با روش‌های ارزشيابی نظارت و پشتيبانی مستمر از برنامه درسی قرآن آشنا باشند زيرا از عوامل مؤثر در رفع مهجوريت، استمرار در بازديد و حمايت از كلاس های قرآن است.
معلم قرآن اداره آموزش و پرورش املش در خصوص نتايج روش‌‏های غلط تربيتی در جامعه اسلامی تأكيد كرد: روش‌‏های غلط تربيتی در جامعه اسلامی باعث می‏‌شود فرزند از خانواده كه بايد كانونی ايمن برای او باشد دور شود با دوستان لاابالی معاشرت كند، اوقات ارزشمند خود را به بطالت بگذراند و كم‌‏كم مسير زندگی او به تباهی كشيده شود.
حق‏پرست در ادامه گفت: اگر فرزندان با آداب اسلامی و قرآنی پرورش يابند الگوهای رفتاری او مشخص خواهد شد و آتيه روشنی را پيش روی خود می‌‏بينند كه اين همان تربيت صحيح اسلامی است.
قاری گيلانی در خصوص ارائه راهكارهايی به مدارس و آموزش و پرورش برای ارتقای سطح تربيت قرآنی، يادآور شد: ابزار و وسايل مورد نياز معلمان قرآن از قبيل لوحه و نوار آموزشی و كتاب راهنمای معلم به تعداد معلمان تهيه و در اختيار آنان قرار گيرد، مسئولان اجرايی و مديران مدارس با حضور در دوره‌های آموزشی و گردهمايی‌های توجيهی با زوايای مهم اين درس آشنا شوند و مديران مدارس و ارزيابان آموزشی به‌صورت مستمر برنامه درسی آموزش قرآن را مورد نظارت و حمايت قرار دهند.
وی درخصوص تقدم تربيت بر تعلم در قرآن كريم اضافه كرد: تربيت، به دليل اهداف عالی و نتايج ارزشمندش، نقش اساسی و بنيادی را درزندگی فرد و جامعه ايفا می‏كند و در پی آن است كه با پرورش ‏استعدادها او را به‌سوی رشد و تعالی سوق می‏‌دهد و جامعه بلكه جهانی، پر از ارزش‏‌های الهی و انسانی به وجود آورد.
معلم قرآن اداره آموزش و پرورش املش خاطرنشان كرد: بدون شك، تربيت با اين گستردگی بر تعليم كه تنها به رشد و تقويت قوای فكری و عقلانی انسان‏ می‌پردازد، مقدم است و قرآن كريم در آيات فراوانی، اهميت تربيت و تقدم آن بر تعليم را گوشزد كرده است.
captcha