افتخارالاسلام دربندی از مفاخر آران و بيدگل در عصر حاضر است
کد خبر: 2487285
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۹

افتخارالاسلام دربندی از مفاخر آران و بيدگل در عصر حاضر است

حجت‌الاسلام سيدمحمد موسوی، افتخارالاسلام دربندی را از شخصيت‌های برجسته منطقه در مباحث علمی و عملی دانست و گفت: افتخارالاسلام دربندی از مفاخر آران و بيدگل در عصر حاضر است.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد موسوی، امام‌جمعه شهرستان آران و بيدگل افتخارالاسلام دربندی را از شخصيت‌های برجسته منطقه در مباحث علمی و عملی، معارف اسلامی و كمالات اخلاقی دانست و از ايشان به عنوان روحانی بی‌ريا و متواضع، خادم مردم، صاحب قلبی پاك و انديشه‌ها و مناجات‌های عارفانه، شخصيتی صاحب ذوق و هنر و يكی از مفاخر آران و بيدگل ياد كرد.
وی با اشاره به اجازه‌نامه‌ای كه آيت‌الله افتخارالاسلام دربندی(ره) با امضای علمای بزرگ شيعه همچون آيت‌الله شيخ عبدالكريم حائری يزدی، مؤسس حوزه علميه قم، آيت‌الله ميرسيدعلی يثربی و آيت‌الله سيدنظام‌الدين آل ياسين در باب اجتهاد و اجازه نقل حديث و روايات از ائمه‌اطهار(ع) دريافت كرده، تصريح كرد: اين اجازه‌نامه نشانه جايگاه و شخصيت كامل و جامع آيت‌الله دربندی در ابعاد علمی و عملی است.
موسوی اضافه كرد: به كار بردن عباراتی چون عالم عامل، فاضل كامل، صاحب فهم سليم و ذوق مستقيم، مورد اعتماد و ستون شيعه و نخبه و برجسته در بين علما، در وصف شخصيت آيت‌الله شيخ آقا حسين دربندی(ره) در اين اجازه‌نامه تنها گوشه‌ای از شخصيت چند بعدی و ذوفنون اين عالم بزرگوار كه مورد تأييد علمای بزرگ شيعه در عصر خود بوده است را به تصوير می‌كشد.
امام‌جمعه شهرستان آران و بيدگل، تعيين امام جماعت و تشكيل اولين هيئت‌امنا برای آستان مقدس حضرت محمد هلال بن‌علی(ع)، احداث كتابخانه برای اين آستان مقدس و اهدای چند نسخه از آثار خطی و كتب نفيس و ارزشمند خود به اين كتابخانه، ايجاد دفتر اسناد رسمی جهت ثبت عقود و معاملات مردم برای اولين بار در شهرستان و برگزاری نماز جماعت در دو مسجد مهم آران و بيدگل به امامت خودشان را از جمله بزرگترين خدمات و باقيات و الصالحات آيت‌الله دربندی در زمان حياتشان دانست.
حجت‌الاسلام والمسلمين موسوی در ادامه با اشاره به فعاليت‌های اجتماعی و خدمات ارزنده آقا حسين دربندی آرانی به مردم شهرستان آران و بيدگل گفت: درك اقتضائات زمانی و مكانی، شناخت صحيح نيازها و مشكلات روز جامعه و يافتن راه حل مناسب برای آن‌ها، از وظايف علما و روحانيون عصر كنونی است.
وی دو قشر دانشگاهيان و حوزويان را از مهمترين گروه‌های تأثيرگذار در فرهنگ و هنر جامعه اسلامی خواند و با اشاره به اينكه هنر بهترين وسيله برای جاودانه كردن محتواست، افزود: روحانيت بايد از هنر و هنرمند متعهد دينی دفاع كند تا زمينه‌ای مناسب برای جاودانه شدن روح و معنای بلند معارف اسلامی در قالب هنر اصيل ايرانی و اسلامی فراهم كند.
امام‌جمعه آران و بيدگل از روحانيت شيعه به عنوان پيشگامان در صف اول و خط مقدم مبارزه با دشمنان در زمان انقلاب اسلامی و جنگ تحميلی نام برد و انقلاب اسلامی ايران را كانون اصلی امواج بيداری اسلامی كنونی در كشورهای خاورميانه عنوان كرد و گفت: انقلاب اسلامی ايران از بطن حوزه‌های علمی به پا خاسته و حاصل تلاش‌های روحانيت اصيل شيعه همچون امام خمينی(ره) است.
حجت‌الاسلام والمسلمين موسوی، ارتباط مستقيم و مداوم با روحانيت، پيروی و تقليد از فقهای عادل و خداترس طبق دستور ائمه اطهار(ع) و تجليل از مقام علمی و عملی بزرگان دينی را از جمله وظايف مردم در قبال جايگاه علما و روحانيت دانست.
وی عشق وافر به ائمه اطهار(ع) و ارادت ويژه به امامزاده‌های مدفون در شهرستان آران و بيدگل و به ويژه آستان مقدس حضرت محمّد هلال بن‌علی(ع) را مهمترين ويژگی اخلاقی و سرچشمه تمامی سجايای روحی و اخلاقی آيت‌الله افتخارالاسلام دربندی آرانی(ره) عنوان كرد و افزود: اين عالم وارسته با احيای شعائر اسلامی در سطح منطقه و انجام فعاليت‌های عام‌المنفعه در زمينه رفع مشكلات اجتماعی مردم در زمان رژيم ستم‌شاهی پهلوی، ياد و خاطره‌ای ستودنی و قابل تقدير از خود در ذهن و دل مردم شهرستان آران و بيدگل به جای گذاشته است.
امام‌جمعه آران و بيدگل، برگزاری كنگره ملی آيت‌الله حسين افتخارالاسلام دربندی(ره) را فعاليتی شايسته و نشانه توجه ويژه برگزاركنندگان اين كنگره به جايگاه و ارزش علم و عالم دانست و با تأكيد بر اين نكته كه علمای سابق همچون ستارگان هدايتند كه به دليل قرار گرفتن در دوران رژيم ستم‌شاهی، مورد كم‌لطفی و بی‌مهری قرار گرفته‌‌اند، ابراز اميدواری كرد برگزاری اين كنگره بتواند چهره علمی و عملی آيت‌الله افتخارالاسلام دربندی را به نحوی شايسته به مردم و محققين و دانش‌پژوهان معرفی كند.
يادآور می‌شود، آيت‌الله افتخارالاسلام دربندی آرانی در مهرماه 1267 هجری شمسی در آران و بيدگل متولد شد و با تحصيل علوم دينی در محضر علمای بنام زمان خود توانست به مقام اجتهاد برسد و از علمايی همچون ميرزامحمدحسين نراقی، ميرزااحمد عاملی، سيد‌محمدحسين رضوی، ميرسيدعلی يثربی، شهاب‌‌الدين نراقی و شيخ عبدالكريم حائری، مؤسس حوزه علميه قم اجازه اجتهاد و نقل روايت داشت.
يادآور می‌شود، آيت‌الله افتخارالاسلام دربندی آرانی بهمن‌ماه 1346 به ديار باقی شتافت و در حرم مطهر حضرت محمد هلال ‌بن‌علی بن‌ابيطالب(ع) در شهرستان آران و بيدگل به خاك سپرده شد.
captcha