به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه گيلان، همايون سليمی، رئيس انجمن صنفی هنرمندان موسيقی استان گيلان روز گذشته، 14 مردادماه در جلسه بررسی موسيقی مذهبی كه در دفتر سنديكای موسيقی گيلان برگزار شد، گفت: موسيقی مذهبی بخشی از موسيقی كشور عزيز ماست شايد بهتر است به جای موسيقی مذهبی بگوييم موسيقی آيينی و در هر زمان و شرايط خاص و آيينهای مختلف نوعی از موسيقی ارائه میشود كه پيوند عميقی ميان موسيقی مذهبی و موسيقی رديف دستگاهی وجود دارد.
وی ادامه داد: موسيقی مذهبی بخشی از موسيقی رديف دستگاهی است و اين نوع از موسيقی به رواج و رشد موسيقی رديف دستگاهی كمك شايانی كرده است.
وی افزود: متاسفانه افراد جديدی كه به نام ارائه موسيقی مذهبی وارد حيطه فعاليت بسيار حساس حوزه موسيقی مذهبی شدهاند برای اينكه جذابيتهای خاصی در بين جوانان ايجاد كنند براساس ملودیهای روز كه نگوييم ملودی نازل اما ملودی كه فاخر نيست اما شهرت پيدا كرده و با جوانان ارتباط برقرار كرده است اثر خود را ارائه میكنند و متاسفانه جذابيت را فدای احترامات میكنند كه باعث ضربه زدن به موسيقی مذهبی میشود.
سليمی گفت: كسانی كه در ايام قديم با ديدن آموزشهای لازم وارد محيط موسيقی مذهبی میشدند و خطبههايی میخواندند و مداحی میكردند با رديف موسيقی دستگاهی بسيار آشنا میشدند و میدانستند اشعار مذهبی را در كدام دستگاه بخوانند كه تاثيرگذاریاش برای روی مردمی كه شنونده اين آثار هستند بيشتر باشد، امروز هم اين ضرورت وجود دارد كه بدون نظر و غرض خاصی پژوهشهايی انجام شود تا آثاری توليد شود كه پيوند بيشتری با آيينهای مذهبی در داخل كشور دارد.
رئيس صنف هنرمندان موسيقی استان گيلان تصريح كرد: هر چقدر خوانندگان مذهبی در كشور توانمند باشند و اشراف بيشتری به موسيقی داشته باشند و بيشتر با دستگاههای موسيقی آشنايی داشته باشند مطمئنا اثر بهتری در قالب انواع مداحی و خوانندگی مذهبی به مردم ارائه خواهند كرد متاسفانه در حال حاضر تعداد كمی از خوانندگان مذهبی با موسيقی اصيل ايرانی آشنايی دارند كه اين جای بسی تاسف دارد و بيشتر نوعی ذوق آزمايی در اين عرصه اتفاق میافتد مثلا به كسی در هياتی ميكروفن تعارف میشود و او با صدای ناهنجار و خارج خود بدون اينكه آشنايی با موسيقی ايرانی داشته باشد شروع به خواندن میكند و از چيزی كه خوانده لذت میبرد در صورتی كه مردمی كه در حال شنيدن چنين صدای ناهنجاری هستند لذتی نمیبرند و بلافاصله مراسم را ترك میكنند و بدون اينكه اين اشخاص آموزش فنی ديده باشند خيلی افراد بیاطلاع از موسيقی، وی را مداح يا خواننده مذهبی تلقی میكنند كه اين امر به شدت موجب ضربه زدن به شخصيت خوانندگان حرفهای موسيقی مذهبی است.
وی ادامه داد: اما امروز متاسفانه متوليان موسيقی كشور چه در بخش خصوصی و غيرخصوصی توجه كمتری به اين حوزه میكنند و رشد اين موسيقی به صورت اصولی و حرفهای كمتر شده است، رسانه ملی و وزارت ارشاد وظيفه خطيری در معرفی آموزش موسيقی مذهبی دارند.
سليمی اضافه كرد: حتی گاهی مشاهده میكنيم در سراسركشور ملودی لس آنجلسی روی اشعار مذهبی بهعنوان موسيقی مذهبی گذاشته شده و به جوانان ارائه میشود و بعضی از اقشار مردم نيز به اين توليدات ضعيف گرايش پيدا میكنند كه متاسفانه در اين مورد كاری نمیشود كرد، آهنگی كه شنونده را ياد تصنيف فلان خواننده كه خيلی هم موجه نبوده میاندازد و نوحه امام حسين(ع) روی آن گذاشته شده است.
وی با تاكيد بر اين نكته كه توليد در حوزه موسيقی مذهبی بايد محققانه باشد، اظهار كرد: توليد موسيقی مذهبی بايد مبتنی بر شناخت ملودی موسيقی غنی كه از قديم وجود داشته است باشد، متاسفانه برخی آثاری كه در جامعه به چشم میخورد و هيچ اصول حرفهای هم در آن رعايت نشده كارهای سطحیاند.
وی افزود: اين ضرورت وجود دارد كه در اين زمينه بايد يك كار پژوهشی بسيار دقيق و به روز انجام شود راجع به ملودیهايی كه قديم وجود داشته است و اشعاری كه مرثيه سراهای قديم داشتند اشعاری كه حالت حماسی داشته تا جنبه التماسی و غم ظاهری، يعنی مضامين بلند بديع و شاعرانه.
در پايان رئيس صنف هنرمندان موسيقی گيلان متذكر شد: امروز از آنجايی كه هر كس به خودش اجازه میدهد آهنگساز باشد هركس به خودش اجازه می دهد بخواند به همين دليل در توليد آثار موسيقی مذهبی نه تنها رشد نداشتيم بلكه به لحاظ كيفی سقوط هم كردهايم، امروز ديگر كسی به اين مساله توجه نمیكند كه با رديفها و موسيقی رديف دستگاهی بهعنوان يك مداح يا خواننده مذهبی آشنا شود و بدون آگاهی اقدام به مداحی میكند كه اين موضوع يك بيماری در حوزه موسيقی مذهبی است و بايد با تدبير اساتيد هنر موسيقی با اين موضوع مقابله فنی و تخصصی كنند و انجمنهای صنفی هنرمندان موسيقی هم در سراسركشور به كمك اساتيد موسيقی برای سر و سامان دادن اين موضوع بيايند.