زنده نگه‌داشتن شعائر حسینی؛ مهمترین هدف حضرت سجاد(ع) در دوران امامت
کد خبر: 1470534
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۶

زنده نگه‌داشتن شعائر حسینی؛ مهمترین هدف حضرت سجاد(ع) در دوران امامت

گروه اجتماعی: مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان جنوبی اظهار کرد: زنده نگه داشتن شعائر حسینی مهمترین هدف حضرت سجاد(ع) در دوران امامت بود.


حجت‌الاسلام مهدی اسدالهی، مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: حضرت سجاد(ع) این مهم را از راه‌های مختلفی پیگیری می‌کردند که یکی از این روش‌ها برپایی مجالس عزا برای پدرشان و سایر شهدای کربلا بود که این امر توسط عمه بزرگوارشان حضرت زینب(س) نیز انجام می‌شد.



مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان جنوبی اظهار کرد: حتی در شام بعد از اینکه عده‌ای حقیقت را می‌فهمیدند امام سجاد(ع) به آنان پول می‌داد و می‌گفت بعد از رفتن ما از شام برای ما مجالس عزا و یاد بود برپا کنید.



حجت‌الاسلام اسدالهی ادامه داد: امام سجاد(ع) به بهانه‌های مختلف یاد سیدالشهدا(ع) را در دلها زنده می‌کردند و به‌عنوان مثال هرگاه آب می‌دیدند اشک ریخته و در جواب کسانی‌که می‌گفتند چرا اشک می‌ریزید پاسخ می‌دادند به یاد لب‌های خشکیده پدرم و سایر شهدای کربلا اشک می‌ریزم.



روش امام سجاد(ع) در معرفت‌افزایی مردم از طریق دعا بود

وی افزود: البته این اشک‌ها و گریه‌ها جنبه شحصی و احساسی نداشت چراکه وقتی ما اشک مظلومی را می‌بینیم از او درباره چرایی این حالتش از او می‌پرسیم که در مورد امام سجاد(ع) نیز این‌گونه بود و در پاسخ‌های امام هم حسین‌شناسی و هم دشمن‌شناسی بود.



مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان جنوبی گفت: روش امام در معرفت‌افزایی مردم از طریق دعا بود و همانگونه که منقول است صحیفه سجادیه مهمترین منبع معرفتی شیعه بعد از قرآن و نهج‌البلاغه است که نباید از آن غفلت کرد.



اسدالهی یادآور شد: امام در دعاهای صحیفه سجادیه شیوه ارتباط با خالق را به انسان می‌آموزد و اول صفات خدا را بیان کرده و از عظمت او می‌گوید و بعد از اظهار عجز در پیشگاه خدا و اقرار به خطاها از درگاه الهی طلب حاجت می‌کند.

captcha