تبعات منفی بزرگ‌نمایی مفاسد اقتصادی/ دستگاه قضا اطلاع‌رسانی دقیق داشته باشد
کد خبر: 1460372
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۳
رئیس کمیسیون قضایی مجلس عنوان کرد:

تبعات منفی بزرگ‌نمایی مفاسد اقتصادی/ دستگاه قضا اطلاع‌رسانی دقیق داشته باشد

گروه سیاسی: الهیار ملکشاهی با بیان اینکه بزرگ‌نمایی مفاسد اقتصادی در رسانه‌ها به جایگاه بین‌المللی کشور خدشه وارد می‌سازد گفت: رسانه‌ها باید واقعیت‌ها را به اندازه‌ای که وجود دارد، بیان کنند.

آیت‌الله آملی‌لاریجانی طی سخنانی در مراسم سی‌وسومین سالروز تاسیس سازمان بازرسی کل کشور با انتقاد از بزرگ‌نمایی فساد توسط برخی رسانه‌ها، گفت: این واقعا تخلف است و من به دادستان تهران دستور دادم که تمامی این موارد را رصد کند و در آنچه که خلاف قانون است، متخلفان را از هر مرتبه‌ای که باشند احضار کند.

الهیار ملکشاهی، رئیس کمیسون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره اینکه تعبیر بزرگ‌نمایی فساد تا چه حد حقوقی است و آیا با این تعبیر امکان برخورد سلیقه‌ای با رسانه‌ها به وجود نمی‌آید، گفت: من با نظر رئیس قوه قضائیه موافقم. به این دلیل که رسانه‌ها باید واقعیت‌ها را به اندازه‌ای که وجود دارند بیان کنند.

بزرگ‌نمایی فساد در رسانه‌ها موجب خدشه به جایگاه بین‌المللی کشور می‌شود

وی ادامه داد: مفاسد اقتصادی یکی از شاخص‌هایی است که موجب قضاوت جهانی راجع به یک نظام سیاسی می‌شود. اگر مفاسد اداری، اقتصادی و ... بیش از اندازه واقعی خود مطرح شود موجب خدشه به جایگاه کشور در عرصه بین‌المللی می‌شود.

ملکشاهی اظهار کرد: بنابراین رسانه‌ها به هیچ وجه نباید مسائل و مشکلات کشور از جمله مفاسد اقتصادی و اداری را بزرگ نمایی کنند نه اینکه واقعیت‌ها گفته نشود.

ملکشاهی درباره نقش قوه قضائیه و سایر نهادهای نظارتی برای اینکه اساسا رسانه به سمت بزرگ‌نمایی یا دریافت اخبار غیر موثق در زمینه مفاسد نروند گفت: برخورد با مفاسد مراحل مختلفی دارد که یک قسمت آن مربوط به قوه قضائیه نیست و آن هم مراحلی است که این مفاسد شکل می‌گیرد و نهادهای نظارتی دیگری مانند وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی، نیروی انتظامی و ... مراحل مقدماتی کار را انجام می‌دهند تا پرونده تکمیل شود و به قوه قضائیه برود.

رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس عنوان کرد: دوم اینکه در بررسی‌ پرونده‌های مفاسد اقتصادی برخی قسمت‌ها باید تا مدتی محرمانه بماند نه به خاطر آنکه مردم متوجه نشوند بلکه به خاطر این که مسئولان و مقاماتی که در حال پیگیری آن پرونده هستند باید به تمام جوانب و زوایای آن موضوع اشراف پیدا کنند.

وی تأکید کرد: چون ممکن است اگر بخشی از پرونده فاش شود خود مجرمین و متهمین از آن سوء استفاده کنند. شاید این یکی از دلایلی است که بعضا مردم و رسانه‌ها تصور می‌کنند در پرونده مفاسد اقتصادی شفاف‌سازی نمی‌شود.

ملکشاهی اظهار کرد: مطلب سوم اینکه بعضا بیان برخی مسائل این پرونده‌ها موانع حقوقی دارد. یعنی در قوانین ما برخی موضوعات تا کشف نشده و حکم آن صادر نشده باشد بیان آن برای بیان‌کننده جرم است.

قوه قضائیه تا جای ممکن رسانه‌ها ر ا در جریان پیگیری‌های خود قرار دهد

رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس تصریح کرد: ولی با همه این اوصاف من معتقدم هم قوه قضائیه و هم سایر نهادهای نظارتی تا جایی که امکان دارد باید هم رسانه‌ها را در جریان پیگیری‌های خود قرار بدهند و هم مردم را در جریان برخورد با مفاسد بگذارند.

وی در پایان یادآور شد: مفاسد اقتصادی و اداری یک احساس ناامنی روانی در جامعه ایجاد می‌کند، اما اگر مردم به خوبی حس کنند نظام قضایی یک نظام هوشمند است و با این مفاسد برخورد می‌کند و آنها را نیز در جریان قرار می‌دهد قطعا موجب امیدواری مردم می‌شود.

captcha