پایبندی به اصول انسانی و شاخصه هدایت‌گری؛ از الزامات صاحبان قلم
کد خبر: 1425295
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۱
دبیر اتحادیه انجمن‌های معلمان ادبیات فارسی استان مرکزی عنوان کرد:

پایبندی به اصول انسانی و شاخصه هدایت‌گری؛ از الزامات صاحبان قلم

گروه هنر: پایبندی به اصول انسانی و شاخصه‌ هدایتگری از الزامات اصحاب قلم است و در مقابل نیز باید فضای رقابت و امنیت برای این صاحبان اندیشه فراهم شود و بالاترین احترام‌ها به بنیانگذاران پیشرفت و توسعه‌ بشری اختصاص یابد.

علی‌اکبر کمالی‌نهاد، دبیر اتحادیه انجمن‌های معلمان ادبیات فارسی استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، قلم را بزرگ‌ترین ابزار پیشرفت و توسعه‌ جوامع بشری دانست و افزود: در اهمیت و قداست قلم همین بس که خداوند حکیم در سوره قلم آیه اول به آن قسم یاد می‌کند و می‌فرماید؛ «ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ؛ نون سوگند به قلم و آنچه می‌‏نویسند».

وی با اشاره به اینکه در روایات اسلامی نیز به قلم اهمیت فراوانی داده شده است، اظهار کرد: همانگونه که پیامبر(ص) می‌فرماید؛ «قید العلم بالکتابه؛ علم را با نوشتن حفظ کنید» پیشرفت جامعه و بشریت، مرهون ابزاری است که با آن توانسته‌ایم علم را نسل به نسل منتقل کنیم؛ لذا نام‌گذاری یک روز از سال به‌عنوان روز قلم امری عجیب و دور از ذهن نیست.

اهمیت قلم در توسعه افکار

کمالی نهاد تأکید کرد: اهمیت قلم در علم، توسعه‌ افکار و دستاوردهای بشر در تاریخ به ما می‌فهماند که باید توجه جدی‌تری به صاحبان فکر و اندیشه در جامعه داشته باشیم و بیان صریح قرآن وظیفه‌ ما را در قبال قلم‌زنان عرصه فکر و تعالی بشر سنگین‌تر می‌کند.

وی ادامه داد: قلم تنها یک ابزار نیست؛ بلکه تمامی تفکرات بشر را در طول تاریخ در بر می‌گیرد و شامل یادگارهای اندیشه و بیانگر سیر پیشرفت انسان در طول حیات خود است، بنابراین نباید با پیشرفت علم و توسعه‌ ابزارهای الکترونیکی نگران جایگاه قلم ‌میان اندیشمندان باشیم.

قلم تراوشات ذهنی ما را به تمام جهان منتقل می‌نماید

دبیر اتحادیه انجمن‌های معلمان ادبیات فارسی استان اظهار کرد:‌ فناوری‌های امروزی که جایگاه ابزا نوشتن را می‌گیرند به‌نوعی قلم محسوب می‌شوند ولی در شکل و قالب جدید، بنابراین قلم یک فرهنگ است که در اعصار مختلف در قالب‌های متفاوت بروز می‌کند و تراوشات ذهنی ما را به تمام جهان منتقل می‌کند.

کمالی‌نهاد با اشاره به اینکه رسالت قلم انتقال  پیشرفت‌ها و اندیشه‌ها به سراسر دنیاست، ادامه داد: شاید در وهله اول باید توجه داشته باشیم به اینکه در کنار قلم این صاحبان قلم هستند که شگفتی می‌آفرینند و قلم بیانگر این شگفتی است؛ لذا با داشتن صاحبان اندیشه‌ای که قلم به‌‌دست می‌گیرند می‌توانیم به‌دنبال جامعه‌ اسلامی مطلوب باشیم و در این راه باید بزرگانی مانند حکیم ابن‌سینا وشیخ طوسی را که در تاریخ ایران بسیارند سرلوحه کار خود قرار دهیم.

تعهد؛ اولین شرط اساسی صاحبان قلم

وی‌ تعهد را اولین شرط اساسی صاحبان قلم دانست و افزود: جاهلان و بی‌خردان نمی‌توانند قلم در اختیار داشته باشد، چراکه در صورت یافتن مجال جامعه را به تباهی می‌کشانند؛ لذا این ابز مقدس باید در دست هادیان و دلسوزان بشریت قرار داد.

مدرس دانشگاه فرهنگیان استان در پایان‌ اظهار کرد: ‌پایبندی به اصول انسانی و شاخصه‌ هدایتگری از الزامات اصحاب قلم است و در مقابل نیز باید فضای رقابت و امنیت برای این صاحبان اندیشه فراهم شود و بالاترین احترامات به بنیانگذاران پیشرفت و توسعه‌ بشری اختصاص یابد.

captcha