شادی حقیقی در گرو به‌دست‌آوردن توفیق طاعت حضرت حق حاصل می‌شود
کد خبر: 1414777
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۹

شادی حقیقی در گرو به‌دست‌آوردن توفیق طاعت حضرت حق حاصل می‌شود

گروه سیاسی: امام جمعه رضوانشهر گفت: مؤمن با به‌دست‌آوردن توفیق طاعت خداوند متعال به شادی و نشاط می رسد، چراکه می‌داند هر خیر و سعادتی در پرتو اطاعت و عبادت خداوند متعال میسر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیبی، امام جمعه رضوانشهر، روز گذشته، 16 خردادماه، در خطبه‌های نماز جمعه این شهر، گفت: یکی از کارها و اعمالی که باعث می‌شود انسان به نعمت‌های ویژه‌ای که خدا برای بندگان خوب خودش در نظر گرفته دست پیدا کند، داشتن تقوا است؛ انسان با تقوا به آن نعمت‌ها دست پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه به نشاط و شادی در سبک زندگی اسلامی اشاره کرد و افزود: در اسلام چیزی که باعث سلامت روح و جسم انسان و منجر به خرسندی او شود، مورد تأیید است؛ در متون دینی و از نگاه پیشوایان ما، شادی و تبسم همیشگی نشانه اهل بهشت است؛ گرچه شادی از نیازهای اولیه انسان است، اما در متون دینی ما هر نشاط و شادمانی مطلوب نیست، یعنی نشاط و شادابی حد و مرز و قید و بند دارد.

این کارشناس دینی ادامه داد: اسلام و آموزه‌های اسلامی با شادی مخالف نیست، بلکه می‌گوید اینگونه شاد و بانشاط باشید؛ در اسلام شادی ملاک و معیارهایی دارد؛ پرهیز از گناه و معصیت در مجالس شادی از جمله این معیارها است؛ مجالس شادی باید از هر گونه گناه و معصیت خالی باشد.

حجت‌الاسلام حبیبی شادی بدون اذیت و آزار دیگران را یکی از مهمترین معیارهای شادی در اسلام دانست و عنوان کرد: گاهی در بعضی محافل تمسخر، عیب‌جویی و غیبت دیگران وسایل سرگرمی و شادی جلسات است، در حالی که قرآن می‌فرماید «واى بر هر عادت‌کننده به عیب‌جویى مردم و بدگویى دیگران»؛ همچنین افرادی که با نواهای مبتذل، آسایش را از چشم همسایگان می‌ربایند و یا با مزاحمت‌های تلفنی، آرامش را از دیگران سلب می‌کنند، باید بدانند که با این کارها دل پیامبر(ص) را آزرده می‌سازند، چراکه پیامبر اکرم(ص) فرمودند «کسی که مؤمنی را آزاردهد، مرا آزار داده است».

وی با بیان اینکه نباید برای چند لحظه شادی کاذب و زودگذر به خدا اعلان جنگ دهیم، اضافه کرد: آنهایی که با تمسخر و استهزای دیگران خود را شاد می‌کنند، فکر می‌کنند از افراد مورد تمسخر برترند و با این دید خود را به ریشخند و تمسخر آنان مجاز می‌دانند؛ چه بسا افراد مورد تمسخر از آنان بهتر و برتر باشند.

شادی حقیقی در اطاعت خداوند است
امام جمعه رضوانشهر شادی حقیقی را در اطاعت خداوند خواند و گفت: مؤمن با به‌دست‌آوردن توفیق طاعت خداوند متعال به شادی و نشاط می رسد، چراکه می‌داند هر خیر و سعادتی در پرتو اطاعت و عبادت خداوند متعال میسر می‌شود؛ همچنین احیای ارزش‌ها موجب شادی مؤمن می‌شود؛ انسان مؤمن هرگاه عملی انجام داد که پس از آن ارزشی از ارزش‌های دین الهی زنده شد، آنگاه با تمام وجود خوشحال و شادمان می‌شود.

حجت‌الاسلام حبیبی بیان کرد: اگر مسلمانی بتواند با چهره گشاده و لبخندی صمیمی، غمی‌ را از دل دوستش بزداید، با این عمل، علاوه بر اینکه خود به نشاط و شادی رسیده، عبادت پروردگار را نیز به‌جا آورده است؛ یکی دیگر از شادی‌های مثبت و پسندیده، تشکیل مجالس جشن و سرور به مناسبت روزهای شادی معصومان(ع) است.

وی میلاد سراسر نور حضرت علی‌اکبر(ع) و روز جوان را تبریک گفت و اظهار کرد: گفتار و رفتار حضرت علی‌اکبر(ع) مانند رسول‌الله(ص) بود، یعنی اسوه و الگوی رفتاری او انسان کامل و اشرف الانبیا است؛ لذا جوانان باید در انتخاب الگو دقت کنند.

امام جمعه رضوانشهر به توصیه‌‌های مقام معظم رهبری به جوانان اشاره کرد و ادامه داد: جوانان باید مسئولیت‌شناس باشند و به نقش اصلی خود در آینده کشور توجه کنند، توانایى‌های خودشان را صحیح استفاده و مصرف کنند، به تقویت بنیه دینی خود بپردازند تا فرقه‌های ضاله درصدد انحراف آنان برنیایند، آگاهى سیاسى خودشان را مستحکم کنند و مواظب باشند جذب گروه‌‌ها و احزاب نشوند و دشمن را خوب بشناسند.

امروز گروه‌های تکفیری علیه اسلام و شیعه تلاش می‌کنند
وی کار اصلی امام را بنای نظم مدنی و سیاسی براساس عقلانیت اسلامی دانست و اظهار کرد: سپردن کار کشور به مردم از طریق مردم‌سالاری و انتخابات براساس اسلام معیار امام بود؛ اگر انتخابات و مردم‌سالاری و تکیه به آرای مردم جزو دین نمی‌بود و از شریعت اسلامی استفاده نمی‌شد، امام(ره) هیچ تقیدی نداشت، صریح و قاطع مطلب را بیان می‌کرد؛ در همه قانون‌گذاری‌ها و رفتارهای عمومی که تابع این نظم سیاسی و مدنی است، باید شریعت اسلامی رعایت شود.

حجت‌الاسلام حبیبی با بیان اینکه هیچ قدرت و غلبه‌ای در مکتب امام(ره) که از اعمال زور حاصل شده باشد، مورد قبول نیست، گفت: در نظام اسلامی قهر و غلبه معنا ندارد، قدرت و اقتدار معنا دارد، قدرت و اقتداری که برخاسته از اختیار و انتخاب مردم باشد، اما در مقابل قدرت مشروع نباید کسی سینه سپر کرده و قهر و غلبه کند.

وی مزاحمت‌های استکبار و آمریکا را یکی از چالش‌های بیرونی نظام دانست و افزود: دشمنان توان مقابله با این حرکت عظیم ایران اسلامی را ندارند و ولکن سنگ‌اندازی می‌کنند؛ باید نقشه کار آنها را دانست؛ فراموش کردن روحیه و جهت نهضت امام بزرگوار، چالش درونی نظام است، زیرا گاهی دوست و دشمن را اشتباه می‌گیریم و دشمن اصلی و فرعی را نمی‌شناسیم.

امام جمعه رضوانشهر با بیان اینکه امروز گروه‌های تکفیری علیه اسلام و شیعه تلاش می‌کنند، یادآور شد: اما اینها دشمنان اصلی نیستند، بلکه دشمن اصلی آن کسی است که اینها را تحریک می‌کند و پول در اختیارشان می‌گذارد؛ لذا سرگرم شدن به اختلافات فرعی و سطحی در داخل کشور و در مقابل هم قرار دادن و غفلت از خطوط اصلی یکی از مصادیق چالش داخلی است که باید با عزم ملی و مدیریت جهادی این گره‌ها را باز کنیم.

captcha