تحکیم هویت ملی؛ رسالت‌ مهم رسانه‌ در هویت‌یابی جوانان
کد خبر: 1385170
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۸
دلاکه تأکید کرد:

تحکیم هویت ملی؛ رسالت‌ مهم رسانه‌ در هویت‌یابی جوانان

گروه اجتماعی: کارشناس مطالعات اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی یکی از رسالت‌های اساسی رسانه‌ها را تحکیم هویت ملی دانست و گفت: هویت‌یابی جوانان به ارج نهادن شخصیت آن‌ها در جامعه وخانواده بستگی دارد.


عفت دلاکه، کارشناس مطالعات اجتماعی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، در باب نقش رسانه در هویت‌یابی درست جوانان با تأکید بر فرمایش امام(ره) که معتقد بودند «تلویزیون باید یک دانشگاه باشد.» گفت: اگر به آرمان و اندیشه امام راحل معتقد باشیم، می‌توان دریافت که رسانه‌ها نباید اسیر تئوری «رسانه ـ سرگرمی» شوند.



 وی ادامه داد: رسانه‌ها نباید کارکرد یک بعدی پیدا کنند، بلکه باید هنجارها، ارزش‌ها و میراث فرهنگی جامعه را در قالب فیلم، داستان، مقاله،گزارش مستند و ... به نسل جوان معرفی کنند.



کارشناس مطالعات اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه رسانه‌ها، به‌ویژه رسانه الکترونیکی قابلیت نشانه گرفتن بهداشت روانی یک جامعه را دارد، افزود: خواه این قابلیت در جهت مثبت و یا منفی قرار گیرد بیانگر این است که رسانه‌ها، در به وجود آمدن هویت جوانان نقش دارند.



دلاکه یکی از رسالت‌های اساسی رسانه‌ها، در بحث هویت‌یابی قشر جوانان را تحکیم هویت ملی آنان دانست و تصریح کرد: احترام به هویت فردی افراد جامعه حائز اهمیت است چراکه هر کدام برای خود هویت شهروندی و خصوصی دارند و باید به حوزه خصوصی و هویت فردی آنها احترام گذاشت.



لزوم مدیریت صحیح برنامه‌های رسانه



 وی افزود: با مدیریت صحیح و تحکیم انواع هویت‌های ملی، دینی، اجتماعی و حتی فردی می‌توان در رسیدن به اهداف متعالی جامعه گام برداشت و جامعه‌ای شکوفا را رقم زد.



کارشناس مطالعات اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی هدفمند بودن، هوشیار بودن خانواده‌ها، محترم شمردن جوانان و نوجوانان و مثبت اندیش بودن را از راه‌کارهای عملی برای هویت‌یابی جوانان برشمرد و عنوان کرد:  خانواده از دیگر عواملی است که در شکل‌گیری هویت جوانان نقشی مهم دارد.



دلاکه ادامه داد: از اشتباهات رایج و شایع برخی والدین این است که احساس می‌کنند که فرزند آن‌ها صرفاً در دوران کودکی به محبت و تبادل عاطفی نیاز دارد و دوره جوانی را خارج از این مقوله می‌پندارند، غافل از اینکه رابطه عاطفی خانواده با جوان، او را در داشتن تصویری مثبت از خود یاری می‌کند.



وی با تأکید بر اینکه داشتن هدف از نکات مهم در زندگی جوانان است، گفت: جوانان در صورتی که از هدفی مشخص در زندگی برخوردار باشند، نیروی خود را در مسیری سازنده که به حصول نتیجه مثبت منجر می‌شود، به کار می‌گیرند و باید در این راه جوان را یاری کرد تا برای رشد و پیشرفت، هدف‌هایی منطقی و قابل قبول را در نظر بگیرد و به آن‌ها ایمان داشته باشد.



مشورت کردن یکی از راه‌های هویت بخشیدن به جوانان است



 کارشناس مطالعات اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی با بیان اینکه جوانان نیاز به تکریم و احترام دارند، خاطرنشان کرد: جوانان باید احساس کنند که در خانواده دارای شأن و موقعیت هستند که یکی از راه‌های ایجاد این احساس در جوانان، مشورت کردن با آن ها و دادن مسئولیت به آن‌ها است . 



دلاکه با اشاره به اینکه جوان در موقعیت تلقین پذیری قرار دارد و نحوه قضاوت و ارزیابی و مواجه دیگران با وی، از اهمیت خاصی برخورداراست، یادآورشد: بنابراین ضروری است که برخورد اطرافیان با او همراه با دقت و هوشمندی باشد، یعنی اطرافیان به گونه‌ای با جوان مواجه شوند که بیشتر ناظر به جنبه‌های مثبت و مفید کارهای او باشند .

captcha