نگاهی درمانی به خرما؛ میوه‌ بهشتی مورد تأکید ائمه معصومین(ع)
کد خبر: 1379822
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۱

نگاهی درمانی به خرما؛ میوه‌ بهشتی مورد تأکید ائمه معصومین(ع)

گروه اجتماعی: خرما میوه‌ای بهشتی است که خواص بسیار دارد و ائمه معصومین(ع) تأکید وی‍ژه‌ای بر مصرف این میوه دارند زیرا بر اساس آیات و روایات شفای هر بیماری است و در آن هیچ ضرری برای انسان ندارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، خرما میوه‌ای بهشتی است که خواص بسیار دارد و ائمه معصومین(ع) تأکید وی‍ژه‌ای بر مصرف این میوه دارند زیرا بر اساس آیات و روایات شفای هر بیماری است و در آن هیچ ضرری برای انسان ندارد. 

نحوه برخورد ائمه معصومین(ع) با میوه‌ها

امام صادق(ع) فرمود: هرگاه برای رسول‌الله میوه تازه و جدیدی آورده می‌شد آنها را می‌بوسیدند و بر چشم می‌گذاشتند و می‌فرمودند: «اللهم اریتنا اولها فارنا آخرها».

ابن‌عباس نیز از رسول‌الله(ص) نقل می‌کند که «هر کس میوه‌ای بخورد و با نام خدا شروع کند زیانی به او نمی‌رسد» و نیز فرموده‌اند: هر‌کس از میوه‌ها کمی بخورد به او زیانی نمی‌رسد. اما از امیرالمؤمنین(ع) در‌خصوص شکر سفید روایتی است که با «طرفداران شکر سفید مخالفت کنید و خرما بخورید که شفابخش دردها است.»

خواص خرما از دیدگاه ائمه معصومین(ع)

از امام صادق(ع) منقول است: «بهترین خرمای شما، خرمای برنی است این خرما موجب از بین رفتن بیماری شده و هیچ بیماری به همراه ندارد، سستی و ضعف را زایل می‌کند و بی‌ضرر است و باعث از بین رفتن بلغم بوده و خوردن آن با هر میوه‌ای نیکوست».

و در روایت دیگری است که خرما میوه‌ای است که خوردن آن آسان و گوارا است و خستگی و سستی را از بین برده و مایه سیری می‌شود. همچنین در احادیث می‌بینیم که در مورد خرما گفته‌اند: خرمای برنی شفاست، که این خاصیت در مورد خرمای درشت و به‌هم چسبیده شده هم صدق می‌کند.

موسی‌بن جعفر(ع) می‌فرماید: هر کس هر روز سه عدد خرمای به هم چسبیده از خرماهای عالیه را به‌صورت ناشتا بخورد هیچ سمّی و هیچ سحر شیطانی برای او کاری نشده و ضرری به او نمی‌رساند. امام صادق(ع) نیز در این مورد روایتی دارند که خوردن خرمای برنی به‌صورت ناشتا فلج به‌دنبال دارد.

تاثیرات مثبت مصرف خرما بر زنان باردار

امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرماید: برای زن حامله چیزی بهتر از رطب نیست چه به‌منظور خوردن و چه برای مداوا کردن چرا‌که خداوند در آیه 25 سوره مریم، به حضرت مریم فرمود: «وَهُزِّی إِلَیْکِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَیْکِ رُطَبًا جَنِیًّا، شاخه درخت فرما را به سوی خود بکش و تکان بده». همچنین ایشان فرموده‌اند به فرزندان و کودکانتان خرمای نرم کرده بدهید زیرا که پیامبر‌(ص) با حسن(ع) و حسین(ع) چنین کردند.

محمد‌بن شمون می‌گوید به حضرت کاظم(ع) نوشتم برخی یاران ما از بوی بد دهان شکایت دارند، امام کاظم(ع) در این خصوص نوشتند: خرمای برنی بخورید، شخص دیگری از یبوست شکایت کرد،‌ امام(ع) به او نوشتند: خرمای برنی به‌صورت ناشتا بخورد و روی آن هم آب بنوش، او چنین کرد و فربه گشت و کاملاً بهبودی یافت.

امام صادق(ع) فرمودند: به زنانتان در ایام نفاس خرمای برنی بدهید تا فرزندان‌تان حلیم و بردبار شوند.

علاقه وی‍ژه پیامبر اکرم(ع) و ائمه معصومین(ع) به خوردن خرما

شیرینی پیغمبر اکرم(ص) خرما بود و اگر بر سر سفره‌ای خرما بود اول از آن میل می‌فرمود، در موقع افطار نیز چنانچه رطب تازه بود با رطب وگرنه با خرما افطار می‌کرد. یکی از اصحاب می‌گوید: امام زین‌العابدین(ع) نیز علاقه داشت که اشخاص خرما را دوست داشته باشند، زیرا که پیامبر اکرم(ص) خرما را فراوان دوست داشت.

در آیات متعددی از قرآن کریم نیز سخن از نخل و خرما به‌میان آمده است، حتی قبل از میلاد مسیح نیز خواص خرما بر مردم تا حدی مشخص بود و در تورات نیز به کرات از آن سخن به‌میان آمده و حضرت داوود از شخص صادق و راستگو به درخت خرما تشبیه کرده است و این همان درختی است که حضرت مسیح در زیر سایه آن متولد شد و خداوند به حضرت مریم امر فرمود تا از میوه‌اش تناول نماید.

نگاه دانش نوین به فواید مصرف خرما

علی‌بن موسی‌الرضا(ع) نیز با این دستور طبی خود به علاج یکی دیگر از بیماری‌های بشر پرداختند که دانش نوین با نگاهی تحسین‌آمیز به تأیید آن پرداخته است. محققان علت تأیید خرما در رفع بوی بد دهان را وجود کلر و گوگرد فراوان آن می‌دانند.

همچنین در خرما موادی وجود دارد که انقباضات رحم را به‌خصوص در هنگام زایمان افزایش می‌دهد، این ماده شبیه اکسی ترسین است و مصرف آن باعث سهولت زایمان می‌شود از طرفی خونریزی بعد از زایمان را به نحو مؤثری کاهش می‌دهد.

منبع: دانشنامه طب اهل بیت(ع) دکتر محمد دریایی بر اساس طب‌الائمه(ع) آیت‌الله سیدعبدالله شبر

captcha