بازدید وزیر ارشاد از مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد
کد خبر: 1378897
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۸

بازدید وزیر ارشاد از مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد

گروه فضای مجازی: جنتی، وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی، امروز در محل مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی حضور یافت و از بخش‌های مختلف مرکز بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز با حضور در مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از بخش‌های نشر دیجیتال،‌ رسانه‌های برخط‌، روابط عمومی و امور بین‌الملل ‌، شبکه ملی فرهنگ‌ و امور رسانه‌های همراه و هوشمند دیدن کرد و به گفت‌وگو با مسئولان این بخش‌ها پرداخت.

جنتی با اشاره به قانون تبلیغات اظهار کرد: در حال حاضر ما قانون تبلیغات را به صورت یک لایحه به دولت ارائه کرده‌ایم تا بتوانیم از طریق آن ساماندهی تبلیغات را داشته باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مشکل بیمه و مالیات ناشران دیجیتال تصریح کرد: باید سعی کنیم این موضوع را قانونمند کنیم. با توجه به اینکه قانونی در این زمینه وجود دارد و می‌توان از مجلس برای ناشران دیجیتال نیز استفساریه گرفت یا با مسئولان اداره مالیاتی و سازمان تأمین اجتماعی در جلساتی این موضوع را حل کرد.

راه‌اندازی 300 خانه فرهنگ در فاز اول

در ادامه مهدی افراسیابی، مدیر بخش شبکه ملی فرهنگ، درباره جزئیات این برنامه اظهار کرد: قرار بود در دولت گذشته ما 500 خانه فرهنگ داشته باشیم، اما از این تعداد 300 خانه راه‌اندازی شدند و به دلیل کمبود اعتبارات، بقیه واحدها مسکوت ماندند. این تعداد از خانه‌های فرهنگ، فاز آزمایشی خود را گذرانده‌اند و نتایج بسیار موفقی داشته‌اند. همچنین طرح توسعه خانه‌های فرهنگ را طراحی کرده‌ایم و در حوزه خانه فرهنگ سعی ما بر این است که در کار کسی دخالت نکنیم و از تکرار هزینه‌ها جلوگیری کنیم.

وی افزود: اگر برای توسعه این طرح بتوانیم همکاری همه دستگاه‌ها را بگیریم، آینده خوبی در انتظار خانه‌های فرهنگ و پایگاه‌های دیجیتال خواهد بود.

افراسیابی با اشاره به اینکه صدا و سیما حاضر است برای آموزش و پرورش سه شبکه و یک شبکه برای آموزش عالی راه‌اندازی کند‌، تصریح کرد: با همکاری صدا و سیما و با استفاده از پایگاه‌های دیجیتال که امکانات بسیار خوبی دارند‌، می‌توانیم آموزش را تا دوردست‌ترین روستاها ببریم. توریسم محلی، تورمجازی،‌ کتابخانه‌های بدون قفسه و رسانه محلی از جمله طرح‌های شبکه ملی فرهنگ است.

وی ادامه داد: ما قصد داریم تا در پایگاه‌های دیجیتال، موضوع سلامت الکترونیک را پیگیری کنیم تا از این راه بیماران بتوانند به صورت مجازی با پزشک ملاقات کنند. همچنین دیدارهای مقامات رسمی با مردم نیز می‌تواند در این پایگاه‌ها به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شود. در حقیقت ما با توسعه این طرح، شبکه ملی اطلاعات را راه‌اندازی می‌کنیم.

رگولاتوری محتوا، مهم‌ترین مأموریت مرکز رسانه‌های دیجیتال است

همچنین سیاح، مدیر بخش امور رسانه‌های همراه و هوشمند مرکز رسانه‌های دیجیتال نیز با اشاره به این بخش اظهار کرد: یکی از مأموریت‌های مهم مرکز بحث رگولاتوری محتواست. ما می‌توانیم برای بخش‌های مختلف وزارتخانه‌های مختلف همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تولید محتوا کنیم. برای مثال سامانه‌ای را برای دفتر شعر و موسیقی وزارت ارشاد طراحی کرده‌ایم که این دفتر می‌تواند بر روی محتوای آهنگ‌های پیشواز نظارت داشته باشد.

وی با اشاره به موضوع توقیف روزنامه‌ها بیان کرد: ما می‌توانیم سامانه‌ای را برای مطبوعات و معاونت مطبوعاتی راه‌اندازی کنیم که قبل از انتشار بتوانند محتوا را چک کنند تا شاهد توقیف روزنامه‌ها نباشیم. همچنین موضوع نظارت بر تبلیغات تلویزیون‌های هوشمند نیز می‌توانند از طریق معاونت مطبوعاتی صورت بگیرد.

سیاح با اشاره به اینکه کمیته فیلترینگ دیگر در رسانه‌های دیجیتال وجود ندارد،‌ بیان کرد: با اینکه کمیته فیلترینگ در این مرکز نیست، اما گویا روابط عمومی فیلترینگ اینجا قرار دارد؛ چرا که به دلیل پاسخگو نبودن مسئولان کمیته تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای، مردم همچنان با ما تماس می‌گیرند و از ما راهنمایی می‌خواهند.

وی افزود: ما در بحث تولید محتوای فضای مجازی به خصوص در شبکه‌های اجتماعی بسیار عقب هستیم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هزاران کار در حوزه کتاب انجام می‌دهد، اما در این حوزه فعالیت چشمگیری انجام نداده است.

ناشران دیجیتال به رسمیت شناخته نشده‌اند

در ادامه علی جاودانی، مدیربخش نشر دیجیتال، به رسمیت شناخته نشدن ناشران دیجیتال اشاره و تصریح کرد: ما ناشران دیجیتال را به عنوان ناشر می‌شناسیم، اما قانون، مالیات و بیمه آنها را به عنوان ناشر نمی‌شناسد.

وی ادامه داد: ما با مسئولان مالیاتی صحبت کرده‌ایم و آنها با این شرط پذیرفته‌اند که مرکز رسانه‌های دیجیتال تنها مرجعی برای صدور ناشران دیجیتال باشد.

حضور 150 شرکت در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال

همچنین محمدرضا طلایی، رئیس هیئت مدیره مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات و مجری برگزاری نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال ضمن تشکر مبنی بر اعتماد به بخش خصوصی در برپایی نمایشگاه گفت: در این 20 روز بیش از 150 شرکت برای حضور در نمایشگاه ثبت نام کرده‌اند.

در پایان واعظیان، مدیر روابط عمومی مرکز رسانه‌های دیجیتال نیز با اشاره به جشنواره‌های برگزار شده، تأکید کرد: با وجود تأخیر در برگزاری نمایشگاه، تعداد بسیاری آثار در این دوره دریافت کرده‌ایم. این آثار اکنون در روند داوری قرار دارند و امیدواریم تا دو ماه آینده شاهد برگزاری آیین پایانی این امر باشیم.

captcha