کد خبر: 1368921
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۸
عموپور عنوان کرد:

موازی‌کاری؛ از آسیب‌های ترویج معارف قرآنی/ تنوع زیاد عامل پراکندگی است

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس اداره نماز، قرآن و عترت آموزش و پرورش گیلان درخصوص مشکلات ترویج معارف قرآن، گفت: یکی از آسیب‌های ترویج معارف قرآنی موازی‌کاری می‌باشد، زیرا تنوع زیاد پراکندگی بوجود می‌آورد.

ناصرعموپور، رئیس اداره نماز، قرآن و عترت اداره‌کل آموزش و پرورش استان گیلان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، درخصوص اهمیت آموزش قرآن به کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: طبق فرمایش پیامبر(ص) مبنی بر اینکه «علم در کودکی مانند نقش بر سنگ است»، اگر کودک در سنین کودکی قرآن را بیاموزد، معارف والای قرآنی در وجودش ماندگار می‌شود؛ بنابراین باید سعی کنیم کودکان را با قران انس دهیم.

وی با اشاره به اینکه ذهن انسان در دوران کودکی و نوجوانی آمادگی پذیرش مطالب زیادی دارد، افزود: در زمینه آموزش قرآن علاوه بر خانواده، آموزش و پرورش نیز نقش موثری دارد، چراکه به عنوان یک نهاد بنیادی و پایه‌‌ای با تربیت انسان سر و کار دارد و مهم‌ترین عنصر تعیین‌کننده در سطح آموزش پایه محسوب می‌شود؛ لذا آموزش قرآن در این خانواده بزرگ که در برگیرنده قشر کودک و نوجوان در کشور است، بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

آموزش و پرورش؛ قوی‌ترین دستگاه تربیتی کشور

رئیس اداره نماز، قرآن و عترت آموزش و پرورش گیلان گفت: به همان اندازه که برای ارتقای برنامه‌های قرآنی دانش‌آموزان تلاش می‌کنیم باید برای همکاران فرهنگی‌مان علاوه بر تخصصی که دارند، آموزش‌های خاصی نیز برگزار کنیم، زیرا آموزش و پرورش از قوی‌ترین دستگاه‌های تربیتی کشور محسوب م‌شود و برنامه‌های این نهاد در محوریت شورای عالی و سند تحول بنیادین است.

عموپور در ادامه درخصوص مشکلات ترویج معارف قرآن، بیان کرد: کمبود منابع آموزشی و نرم‌افزاری از جمله مواردی است که محدودیتی‌هایی را در این زمینه بوجود آورده؛ با توجه به تهاجم فرهنگی دشمن بسیاری از نرم‌افزارهای نامناسب غیر فرهنگی با حداقل قیمت در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد؛ لذا مسئولین فرهنگی و قرآنی در این زمینه باید تلاش‌های فراوانی داشته باشند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از آسیب‌های ترویج معارف قرآنی موازی‌کاری می‌باشد، زیرا تنوع زیاد پراکندگی بوجود می‌آورد؛ لذا باید یک نهاد خاص متولی این امر باشد چرا که هدف این است که نوجوانان و جوانان را در یک مسیر هدایت کنیم.

این کارشناس قرآنی با اشاره به اینکه فرزندان باید با تشویق و ترغیب خانواده‌ها در مسیر هدایت قرآنی قدم بگذارند، متذکر شد: خانواده‌هایی هستند که در بحث معارف قرآنی اطلاعات و تجربیات خوبی دارند، اما فرزندانشان به یادگیری قرآن علاقمند نیست؛ در مواردی هم دانش‌آموزان مستعدی وجود دارند و در کلاس‌های فوق برنامه شرکت می‌کنند، اما چون این بستر در خانواده‌هایشان فراهم نیست، متاسفانه پیشرفت در این زمینه کم می‌شود؛ لذا باید کلاس‌هایی برگزار کنیم که دانش‌آموزان به همراه خانواده‌هایشان حضور داشته باشند و به فراگیری مفاهیم قرآنی بپردازند تا برای دانش‌آموزان ایجاد انگیزه کند؛ البته این کلاس‌ها در سطح استان در حال برگزاری است.

رئیس اداره نماز، قرآن و عترت اداره‌کل آموزش و پرورش گیلان درخصوص اعتبارات قرآنی، گفت: با توجه به حجم کار، میزان اعتبارات هم‌خوانی ندارد، اما باید همیشه به بودجه‌های دولتی متکی نباشیم و از فضاهای دیگر هم بهره‌مند شویم؛ لذا جهت رفع مشکل کمبود اعتبارات می‌توانیم از خیرین کمک بگیریم و به خودی خود حضور خیران می‌تواند موجب ارتقای کمی و کیفی استان شود.

اجرای طرح «جامعه قرآنی» در مساجد جامع هر شهر

عموپور با اشاره به اجرای طرح «جامعه قرآنی» در مساجد جامع 23 شهر و منطقه که هر نشست حداقل با حضور 150 همکار فرهنگی برگزار می‌شود، افزود: اخیرا تفاهم‌نامه‌ای بین معاونت پرورشی و معاونت آموزشی بسته شده است که طبق این تفاهم‌نامه مقرر شده جهت ارتقای روان‌خوانی و روخوانی قرآن برای سه پایه 4، 5 و 6 ابتدایی محافل انس با قرآن با حضور همکاران فرهنگی در مسجد جامع هر شهر برگزار شود؛ استان گیلان در پایه‌های 4، 5 و 6 حدود 3 هزار و 700 کلاس با بیش از 80 هزار دانش‌آموز دارد.

وی ضمن تقدیر و تشکر از مدیرکل اوقاف گیلان و معاونت فرهنگی و کارشناس قرآنی این نهاد، اضافه کرد: طبق تفاهم‌نامه‌ای که با اداره‌کل اوقاف گیلان منعقد گشت، مقرر شده در هر شهرستانی که اداره اوقاف وجود دارد محفل انس با قرآن داشته باشیم؛ لذا اوقاف گیلان فضا، پذیرایی و توزیع بسته‌های فرهنگی را به عهده گرفته است.

رئیس اداره نماز، قرآن و عترت اداره‌کل آموزش و پرورش گیلان درخصوص برنامه‌هایی که توسط این اداره طی سال تحصیلی جاری اجرا شده است، گفت: اجرای مسابقات قرآن، نهج‌البلاغه و نماز با حضور 183 هزار و 487 دانش‌آموز در بیش از سه هزار مدرسه استان، برگزاری کلاس‌هایی آموزشی با 84هزار و 908 شرکت‌کننده در هزار و 52 مدرسه جهت تبیین مبانی دینی و آشناسازی دانش‌آموزان با مفاهیم ساده قرآنی، برگزاری کلاس‌های آموزشی با 84هزار و 908 شرکت‌کننده در هزار و 52 مدرسه جهت غنی‌سازی اوقات فراغت با استفاده از کتاب «درس‌هایی از قرآن» حجت‌الاسلام قرائتی، برنامه‌های آشنایی دانش‌آموزان با احکام الهی، برگزاری مراسم جشن شکوفایی برای دانش‌آموزان سال سوم ابتدایی دختر و سوم راهنمایی پسر که به سن بلوغ رسیده‌اند و اهدای جوایز نقدی به دانش‌آموزان حافظی که در طرح ملی حفظ قرآن مجید در استان گیلان در سال تحصیلی 91-90 شرکت داشتند، از جمله برنامه‌های اجرایی آموزش و پرورش گیلان امسال است.

عموپور یادآور شد: در گیلان 148 مدرسه قرآنی فوق برنامه داریم که 7 هزار و 56 نفر شرکت‌کننده دارد؛ همچنین 60 مدرسه قرآنی برنامه‌ای داریم که با حضور  15 هزار و 40 نفر دانش‌آموزان پایه‌های اول تا سوم ابتدایی برگزار می‌شود.

برگزاری دوره توجیهی برای 160 مربی قرآن در استان

وی ادامه داد: اجرای طرح آموزش عملی نماز برای بیش از 150 هزار دانش‌آموز با اجرای پرده‌خوانی توسط حجت‌الاسلام علیزاده در 23 مدرسه استان، اجرای طرح مدارس امین با بکارگیری 45 روحانی در مدارس استان به عنوان مبلغ دینی به طور تمام‌وقت با برنامه‌های تربیتی و پرورشی برای دانش‌آموزان، فرهنگیان و اولیا، تشکیل ستاد گرامیداشت مناسبت‌های ولایی در ادارات، برگزاری کارگاه آموزشی مربیان قرآنی استان در رشت و برگزاری دوره توجیهی برای 160 مربی قرآنی در شرق، غرب و مرکز استان جهت ارتقاء سطح کیفی مربیان در مدارس شهرستان از دیگر برنامه‌هایی است که تاکنون اجرا شده است.

رئیس اداره نماز، قرآن و عترت اداره‌کل آموزش و پرورش گیلان، افزود: راه‌اندازی 175 هیات مذهبی دانش‌آموزان و فرهنگیان، برپایی نشست خانواده ویژه اولیای دانش‌آموزان با موضوع نماز، اعزام روحانی به ادارات و مدارس در دهه بصیرت محرم و صفر و مناسبت‌ها بیش از 100 روحانی جهت ایجاد بصیرت و مصونیت‌بخشی و مقابله با تهاجم فرهنگی در بین دانش‌آموزان و فرهنگیان و  همچنین اجرای طرح «اُحلی من العسل» تجمع 21هیئت‌های عزاداری دانش‌آموزان بیش از 1000 دانش‌آموز شرق گیلان در حرم مطهر حضرت سیدجلال الدین اشرف، از دیگر برنامه‌هاست.

عموپور در پایان ضمن تشکر از مهدی حاجتی، مدیرکل آموزش و پرورش گیلان، خاطرنشان کرد: اجرای تمام برنامه‌های فوق با پیگیری‌های معاون پرورشی خانم ذکی‌پور و با همکاری آقایان اسداللهی، قصتوری، بنایی و حجت‌الاسلام مسکین که به ترتیب کارشناس مسئول در بخش‌های قرآن، عترت، نماز و حوزه علمیه اداره‌کل آموزش و پرورش هستند، میسر شده است.

منتقد
|
-
|
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ - ۲۱:۰۹
0
0
واقعاً مسئولین قرآنی استان بدرد همین آمارهای الکی می خورند اگر واقعاً چنین آمارهایی درست باشد چرا در استان به اندازه انگشتان فقط یک دست حافظ کل و به اندازه 2 انگشتان دست حفافظان مقطعی داریم این هم با آمار توجیه می شود لطفا این مسئولین باید پاسخگوی حرفهای غیر منطقی خود باشند.
موافق
|
-
|
۱۳۹۲/۱۱/۱۳ - ۲۰:۱۸
0
0
باسلام.باتشکر ازآقای عموپورکه این اطلاعات رادراختیارماگذاشتند.
captcha