فردگرایی در زندگی اسلامی جایگاهی ندارد
کد خبر: 1365820
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۶
امام جمعه خمام:

فردگرایی در زندگی اسلامی جایگاهی ندارد

گروه سیاسی: بر اساس فرهنگ مادی و دنیاطلبی، افراد با توجه به سلیقه‌های خود همه چیز را تعیین می کنند و هر کسی یک روشی را بر می گزیند که سرانجامش در قیامت چیزی جز تباهی نیست؛ لذا فردگرایی در یک زندگی اسلامی جایگاهی ندارد.


به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا عاشوری، امام جمعه خمام در خطبه های نماز حمعه روز گذشته، 4بهمن ماه با تا کید بر لزوم تقوا و خداترسی انسان مؤمن اظهار کرد: همه انسان ها در طول زندگی خودشان بالأخره از یک کسی یا چیزی حساب می برند و تشویق یا تنبیه او را معیار کارهای خود قرار می دهند، خیلی ها از آبروی خود حساب می برند و برخی از دوستان و همسایگان و آشنایان خود. ولی بهتر است که همه از خدا حساب ببرند و روش زندگی خود را بر اساس دستورات او تنظیم کنند.



وی با بیان اینکه ایمان شکل دهنده سبک زندگی انسان است، افزود: برخی به دنیا و طبیعت، ایمان دارند و بدنبال لذت هر چه بیشتر هستند و عده ای هم به آخرت و خداوند ایمان دارند و بدنبال انجام تکالیف شرعیه خود می باشند. و ما به توفیق الهی این سعادت را پیدا کردیم که جزء این گروه دوم باشیم.



حجت الاسلام عاشوری با اشاره به اینکه ارزش های زندگی ما را خداوند و پیامبرش تعیین می کنند، ادامه داد: نتیجه چنین زندگانی ای هم به معاد ختم می شود، اوقات زندگی یک انسان مؤمن هماهنگ با اوقات نمازهای واجب است. مثلاً هنگام اذان صبح، بیدار می شود و عبادتش را به جا می آورد، مقید است که حتماً برخی از نمازهایش را در مسجد و به جماعت برگزار کند، در مراسم دعا و محافل دینی شرک می کند، به زیارت قبور می رود و به بزرگترها و همسایه ها و هم نوع خود، احترام می گذارد، نسبت به زیردستان ترحم دارد، دستگیری از نیازمندان می کند، صلةرحم به جا می آورد، گفتارش پاکیزه است، در نمازجمعه شرکت می کند.



امام جمعه خمام تصریح کرد: ولی بر اساس فرهنگ مادی و دنیاطلبی، افراد با توجه به سلیقه های خود، همه چیز را تعیین می کنند و هر کسی یک روشی را بر می گزیند که سرانجامش در قیامت چیزی جز تباهی نیست؛ لذا فردگرایی در یک زندگی اسلامی جایگاهی ندارد.



وی در ادامه گفت: فردگرایی یعنی هر انسانی، یک واحد مستقل است و مسیر زندگی اش را خودش تعیین می کند و هیچ کس حق ندارد نوع زندگی را برای او انتخاب نماید، که در عالم سیاست از آن به عنوان بی طرفی دولت ها تعبیر می کنند، یعنی هیچ دولتی حق ندارد مسیر زندگی را به مردم تحمیل کند بلکه باید فضایی را ایجاد نماید که هرکس هر طور که خواست زندگی کند و این همان نگاه لیبرالی و فردگرایانه غرب است که کاری به گرفتاری های مردم ندارد.



حجت الاسلام عاشوری با بیان اینکه متاسفانه سبک زندگی غربی در طول 150 سال گذشته، از زمان قاجاریه وارد کشور ما شده است، اضافه کرد: ورود هجمه های زندگی غربی همچنان ادامه دارد و با هجوم فیلم ها و شبکه های ماهواره ای، سرعت بیشتری هم گرفته است، اگر از همین امروز هم بخواهیم آنها را از محتوای زندگی خود خارج کنیم، تقریباً به همین مقدار زمان خواهدبرد، وای به حال آنکه نخواهیم از آنها فاصله بگیریم.



امام جمعه خمام با اشاره به اینکه بسیاری از رفتارهای فعلی زندگی در کشور ما بعنوان تجدد وارد این مملکت شده است، تاکید کرد: کشورهای غربی، عمداً اندیشه های مدرنیته و تجدد مآبانه خود را به مشرق زمین تحمیل کردند، انگلیسی ها در بیش از دو قرن سلطه بر هند، زبان رسمی آنها را عوض کردند، در زمان طاغوت هم می خواستند زبان ما را به زبان لاتین برگردانند به بهانه اینکه برخی صداهای آن کاملاً مفهوم نیست.



وی تاکید کرد: استفاده از واژه های لاتین در زندگی روزمره ما مصداق تهاجم به زبان و ادبیات فارسی است که مقام معظم رهبری نیز فرموده ند: «من در باره تهاجم زبان های خارجی به ادبیات فارسی، احساس خطر می کنم».



حجت الاسلام عاشوری با اشاره به شبیخون فرهنگی که رهبر معظم انقلاب به خوبی به آن اشاره کردند، گفت: شبیخون فرهنگی همین است که ابتدا ظواهر رفتاری انسان را از نحوه پوشش زنان و مردان، رفتار به همسایگان، آپارتمان نشینی، جدایی انسان ها از یکدیگر و انس با حیوانات، پرخاش فرزندان نسبت به والدین و اینکه زمانه، فرق کرده است و من متعلق به عصر جدید هستم، در قالب فیلم های جذاب و بسیار مؤدبانه و در قالب استدلالی عوام پسند، عرضه می کنند و بر اذهان عمومی می نشانند، آنگاه بر فرهنگ آن جامعه سیطره پیدا می کنند.



امام جمعه خمام افزود: هر زمان که انبیاء، امت خویش را تحت لوای توحید بسیج کرده اند، ابرقدرت زمان خود را ساقط نموده و بزرگترین تمدن بشری را پایه گذاری کرده اند، ما هم برای رسیدن به این جایگاه، راهی جز ادامه راه انبیاء نداریم؛ یعنی همه امت تحت لوای توحید بسیج شوند.



وی با تاکید بر لزوم استفاده از الگوهای اسلامی بیان کرد: مسائل ازدواج و طلاق، مواد مخدر، آرایش زنان و مردان، طراحی لباس، نوع معماری و تفریحات موجود، الگوی مصرف، مسئله کسب و کار، رفتارهای سیاسی و ورزشی و معاشرتی و خانوادگی و اداری و سازمانی، نظافت و طهارت باید براساس الگوهای اسلامی باشد.



حجت الاسلام عاشوری با بیان اینکه فرهنگ غربی فقط هواپیما و وسایل آسایش زندگی و وسایل سرعت و سهولت نیست، تاکید کرد: اینها ظواهر فرهنگ غربی است که نقش تعیین کننده ای هم ندارد، آنچه تعیین کننده است، باطن فرهنگ آنهاست که همان سبک زندگی مادی شهوت آلود گناه آمیزِ هویت زدا و ضد معنویت است، لذا برای رسیدن به تمدن اسلامی نوین، باید در درجه اول از تقلید غرب پرهیز کرد و این عادت زشت نگاه به بیرون را کنار گذاشت.



 امام جمعه خمام تقوا را موجب ثبات ایمان و استقامت مؤمن دانست و ادامه داد: گناه باعث تزلزل ایمان و مؤمن می گردد، افراد متقی، در هیچ لحظه ای کمترین تردیدی به خود راه ندادند و همچون کوه، با صلابت و همچون پاره های آهن، در برابر وسوسه های شیطان انعطاف ناپذیر باقی ماندند.



وی با بیان اینکه سازش و عقب نشینی در مقابل نظام سلطه استکبارِ آمریکا، معنی ندارد مگر اینکه به منظور تعویض تاکتیک در شیوه مبارزه باشد، عنوان کرد: خداوند در آیه 16سوره انفال می فرماید «وَ مَن یُوَلِّهِم یَومَئِذٍ دُبُرَهُ اِلّا مُتَحَیِّزاً اِلی فِئَةٍ فَقَد باءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللهِ و مَأواهُ جَهنَّمُ»‌ یعنی«و هرکس در آن هنگام به آنها پشت کند، مگر آنکه هدفش کناره گیری از میدان برای حملة مجدد و یا به قصد پیوستن به گروهی (از مجاهدان) بوده باشد، (چنان کسی) به غضب خدا گرفتار خواهدشد و جایگاه او جهنم است». بنابراین اگر ایران اسلامی امروزه برخی از فناوری های جدید خود را در اثر فشارهای مستکبران، تعطیل کرده است فقط در چارچوب نوعی از تعویضِ تاکتیک مبارزه، قابل توجیه می باشد و امید و اطمینان ما به فرمایش مقام معظم رهبری است که فرمودند: «به امید خداوند از این مذاکرات، زیان نخواهیم کرد».



حجت الاسلام عاشوری گفت: ملت سوریه که از حیث وسعت و جمعیت و قدرت و ایمان، به هیچ وجه قابل مقایسه با ملت ایران اسلامی نیستند، سه سال تمام در مقابل تهاجم دنیای استکبار، مقاومت کردند و اکنون در آستانه پیروزی بزرگ قرار گرفته اند و نشست ژنو 2 که اخیراً به منظور پیدا کردن یک راه حل سیاسی برای حل بحران سوریه برگزار شده، چیزی جز مراسم تدفین تروریست ها و مجلس ختم آنها و حامیانشان نمی باشد.



امام جمعه خمام افزود: رژیم صهیونیستی پس از شکست جنگ 33 روزه با حزب الله لبنان در سال 1385 و بعد از گزارش کمیته 80 نفری وینوگراد، دریافت که بزرگ ترین عامل شکستش، حمایت های تسلیحاتی و تدارکاتی دولت سوریه از حزب الله بوده است، لذا پنج سال تمام مقدمه چینی و هزینه کرد که بتواند آمریکا و اروپا و ترکیه و چند کشور عربی منطقه را با خود همراه کند تا با تغییر دولت سوریه، این کشور را از محور مقاومت خارج نماید؛ ولی پس از سه سال جنگ و ترور و جنایت، کشورهای اروپایی و ترکیه و قطر مجبور شدند از این درگیری ها فاصله بگیرند؛ حتی آمریکا هم به بهانه طرح روسیه از اقدام نظامی علیه سوریه، منصرف شد و اکنون فقط عربستان و رژیم صهیونیستی باقی مانده اند که بازنده بزرگ میدان هستند، شواهد متعدد حاکی از آن است که دولت سوریه می تواند ظرف شش ماه تا یک سال آینده، کاملاً کشور خود را از لوث وجود تروریست ها پاکسازی کند و قدرتمندتر از گذشته در صحنه بین المللی حاضر شود و بر اقتدار جبهه مقاومت، بیفزاید.



وی ادامه داد : همانطور که امروزه گروه های تکفیری در سوریه، عراق و لبنان جنایت می کنند، در اوایل انقلاب اسلامی ایران هم گروه های کافری چون کمونیست ها در کشور ما همین جنایت ها را انجام داده اند. ششم بهمن ماه سال 1360 روزی بود که کمونیست های وابسته به اتحاد جماهیر شوروی سابق، با حمله تروریستی خود به شهر آمل قصد داشتند جبهة سومی را در مرزهای شمالی کشور، علاوه بر جنگ عراق در مرزهای جنوبی و غائله کومله و دموکرات کردستان در مرزهای غربی، برپا کنند؛ و به خیال خام خودشان با گرفتن این شهر، کم کم شهرهای دیگر را هم با خود همراه نمایند و نظام اسلامی را وادار به تسلیم در برابر ابرقدرت شرق کمونیستی کنند ولی مردم مسلمان آن شهر، چنان مقاومتی از خود نشان دادند که توانستند قبل از رسیدن نیروهای نظامی، جلوی پیشروی آنها را بگیرند و تعداد زیادی از آنان را به هلاکت برسانند و این فداکاری آنان برای همیشه در تاریخ کشور ما، ثبت و ماندگار شد.

captcha