به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از گیلان، حجتالاسلام والمسلمین کریم رجبی، معاون تربیت و آموزش عقیدتی سیاسی پلیس گیلان امروز، 30 آذرماه پس از مراسم قرائت زیارت عاشورا در جمع کارکنان با اشاره به شاخصههای نرمش قهرمانانه و ریشههای قرآنی آن، اظهار کرد: برخی دشمنان و عدهای نادانسته دچار کجفهمی و بدفهمی شده و یا تعابیر ناصوابی ارائه کردهاند.
وی یکی از زمینههای تاریخی برای فهم نرمش قهرمانانه را در ترجمه کتاب صلحالحسن(ع) نوشته رازی آل یاسین توسط مقام معظم رهبری در سال 1348 دانست و افزود: مقام معظم رهبری در شرحی که به این کتاب افزودهاند، برای صلح امام حسن(ع) تعبیر پرشکوهترین نرمش قهرمانانه تاریخ را آوردهاند.
معاون تربیت و آموزش عقیدتی سیاسی انتظامی گیلان برخی تبلیغات رسانههای خارجی مبنی بر اینکه ایران از اهداف و آرمانهای انقلابی خود دست برداشته و از اصول عقب نشسته است را ناشی از کجفهمی دانست و بیان کرد: آنچه مد نظر مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) است، تغییر تاکتیک است و نه تغییر استراتژی.
حجتالاسلام رجبی نظم نوین جهانی در بحث مقام معظم رهبری را ناشی از تمدن نوین اسلامی دانست و در تشریح شاخصهای گفتمان معظم له، متذکر شد: نرمش قهرمانانه به عنوان تاکتیکی برای دست یافتن به مقصود است.
این کارشناس دینی مهمترین نتیجه نرمش قهرمانانه امام حسن(ع) را آشکار شدن چهره معاویه به عنوان حاکم ظالم آن عصر برای مردم خواند و گفت: همان گونه که معاویه با فریبکاری چهرهای ظاهرالصلاح به خود گرفته بود، امروز نیز پس از توافق ژنو ماهیت و نیات آمریکا برای همگان آشکار شده است.
معاون تربیت و آموزش عقیدتی سیاسی پلیس گیلان در تبیین بنیادهای قرآنی نرمش قهرمانانه به داستان حضرت موسی(ع) در قرآن اشارهای داشت و خاطرنشان کرد: یکی از این شاخصها، نرمش با هدف اصلاح است؛ آنگونه که خداوند در سوره طه در آیات 43 تا 44 میفرمایند بعد از ابلاغ مأموریت خطیر حضرت موسی(ع)، هدف اصلاح حکومت طاغوت است تا شاید متذکر شود و یا از خدا بترسد؛ در واقع نرمش قهرمانانه همراه با پرهیز از تندی و خشونت و همراه با زبان نیکوست.
وی اضافه کرد: در این داستان نرمش قهرمانانه با هدف اصلاح دشمن و برای دست کشیدن آن از طغیان، ظلم و ستم است و دیگر اینکه وضعیت دشمن با 2 صورت مشخص میگردد، بنابراین یا متذکر شده و دست از ظلم بر میدارد که در این صورت هدف حاصل میگردد و یا با آن اتمام حجت شده است.
حجتالاسلام رجبی در ادامه به نرمش قهرمانانه حضرت ابراهیم(ع) در گفتگو با بتپرستان که در آیات 76 تا 80 سوره انعام آمده است اشاره و گفت: آن حضرت(ع) علاوه بر اینکه با پذیرش ظاهری بتها به اصلاح عقاید پوچ و باطل بتپرستان پرداخت، هیچگونه هراسی از دشمن به خود راه نداد.
معاون تربیت و آموزش عقیدتی سیاسی پلیس گیلان به تشریح نرمش همراه با شجاعت و استقامت پرداخت و با بیان اینکه مقام معظم رهبری نیز بر این شاخص مهم اشاره داشتهاند، افزود: عدم اعتمادی که معظم له نسبت به آمریکا فرمودهاند در این راستا است و ما باید با توکل به خدا و استعانت از خداوند متعال در راستای اهداف الهی بر حرکت خود ادامه دهیم.
وی یکی از نمونههای مهم نرمش قهرمانانه در تاریخ اسلام را نرمش حضرت محمد(ص) در جنگ حنین خواند و گفت: این مشی در روش حضرت محمد(ص) و امام علی(ع) آشکار است؛ در واقع بهرهگیری از سلاح جدیدی که در یمن مطرح شده بود برای تقویت جبهه حق در جنگ حنین مطرح بود و لذا اگر نرمش قهرمانانه امام علی(ع) نبود، کدام قدرت میتوانست چهره زشت نهروانیان را نشان دهد.
معاون تربیت و آموزش عقیدتی سیاسی پلیس گیلان نرمش همراه با اصلاح، نرمش همراه با شجاعت و حفظ اقتدار و آمادگی کامل و همچنین پرهیز از هرگونه تندی و خشونت را به عنوان مهمترین شاخصهای قرآنی نرمش قهرمانانه مطرح و بیان کرد: با حفظ این شرایط حاصل نرمش قهرمانانه قطعاً پیروزی برای اسلام خواهد بود؛ در واقع نرمش قهرمانانه در حوزه دیپلماسی با حفظ عزت، حکمت و مصلحت همراه است.