خانواده؛ زمینه‌ساز پویایی اقتصادی و انتقال ارزش‌های دینی
کد خبر: 1335774
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۷

خانواده؛ زمینه‌ساز پویایی اقتصادی و انتقال ارزش‌های دینی

گروه اجتماعی: معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کردستان گفت: خانواده زمینه‌ساز شکل‌گیری بنیان‌های شخصیت فرزندان، زمینه‌ساز پویایی اقتصادی و عامل انتقال فرهنگ‌ها و ارزش‌ها به نسل بعدی است.


جواد بنی‌عامریان، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کردستان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، با بیان اینکه خانواده از ابتدای تاریخ تاکنون بین تمام جوامع بشری به‌عنوان اصلی‌ترین نهاد اجتماعی زیربنانی جوامع و منشأ فرهنگ‌ها، تمدن‌ها و تاریخ بشر بوده است، اظهار کرد: همواره پرداختن به این بنای مقدس و بنیادین  جامعه و حمایت و هدایت آن به جایگاه واقعی و متعالی‌اش اصلاح خانواده بزرگ انسانی و غفلت از آن موجب دور شدن بشر از حیات حقیقی خود و سقوط به ورطه هلاکت و ضلالت بوده است.



بنی‌عامریان اعلام کرد: اسلام به‌عنوان مکتبی انسان‌ساز بیشترین عنایت را به تکریم و تعالی خانواده دارد و این نهاد مقدس را کانون تربیت و مهد مودت و رحمت می‌شمرد.



سعادت و شقاوت جامعه در گرو استحکام بنای خانواده است



وی عنوان کرد: دین اسلام سعادت و شقاوت جامعه انسانی را منوط به صلاح و فساد بنای خانواده می‌داند و هدف از تشکیل خانواده را تأمین نیازهای مادی، عاطفی و  معنوی انسان از جمله دستیابی به سکون و آرامش برمی‌شمارد.



معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کردستان اعلام کرد: دستیابی به اهداف والای مکتب اسلام و حفظ و حراست دقیق و مستمر از آن، نیازمند توجه جدی به خانواده و پیاده کردن قوانین مربوط به خانواده در اسلام است و ضروری است کلیه برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها در تمام سطوح در راستای تعالی و مصالح خانواده باشد.



وی با اعلام اینکه منشأ بسیاری از مشکلات اجتماعی ناکارآمدی خانواده است، بیان کرد: در ادبیات دینی ما از تشکیل خانواده به‌عنوان دوست‌داشتنی‌ترین و گرامی‌ترین بنیان‌ها و زمینه‌ساز حفظ شخصیت دینی یاد می‌شود.



زن مهم‌ترین رکن حیات و بالندگی خانواده است



بنی‌عامریان با اعلام اینکه مقدمه‌سازی برای ازدواج از وظایف اولیای خانواده و اجتماع است، افزود: خانواده زمینه‌ساز شکل‌گیری بنیان‌های شخصیت فرزندان، عامل مؤثر در ایجاد تعادل روانی و نشاط روحی مهم‌ترین محل بازپروری عاطفی و ایجادکننده تعادل در روابط جنسی، زمینه‌ساز پویایی اقتصادی و عامل انتقال فرهنگ و ارزش‌ها به نسل بعدی است.



وی با اشاره به اینکه خانواده سالم و کارآمد همواره مهم‌ترین عامل حفظ هنجارها و مقاوم‌ترین سد در مقابل تهاجم فرهنگ بیگانه بوده و هست، عنوان کرد: زن در نقش خطیر همسری و مادری مهم‌ترین رکن حیات و بالندگی خانواده است.



معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کردستان اعلام کرد: آنچه خانواده در نگاه دین از جایگاهی رفیع برخوردار کرده، کارکردهای منحصر به‌فردی است که از خانواده، بنیانی مقدس و از ازدواج، پیمان الهی می‌سازد.



خانواده؛ حلقه اتصال میان حیات جسمانی و معنوی



وی با اشاره به اینکه بر اساس آموزه‌های دینی خانواده حلقه اتصال میان حیات جسمانی و معنوی و تعادل‌بخش به زندگی بشری است، عنوان کرد: خانواده اعتبار همیشگی خویش را از خداوند می‌گیرد.



بنی‌عامریان تصریح کرد: در این راستا خانه تنها سرپناهی برای هم‌سفرگی نیست، بلکه پایگاهی برای امنیت، آرامش و رشد است و باید آن را مهم‌ترین پایگاه فرهنگی هر جامعه دانست.



وی در ادامه افزود: خانواده کارآمد، خانواده ای است که کانون محبت، انعطاف و رحمت باشد از این رو آرامش روانی و کاهش اضطرابات، مهم‌ترین کارکرد خانواده سالم است.



کارکرد زیستی خانواده ضامن بقای جامعه انسانی است



معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کردستان با اعلام اینکه در ادبیات دینی زمینه‌های پیوند عاطفی از سوی خداوند در زن و مرد نهاده شده است، بیان کرد: کارکرد زیستی خانواده ضامن بقای جامعه انسانی است و کارکرد پرورشی آن زمینه‌ساز تربیت فرزندانی است که برای ساختن جامعه فردا آماده می‌شوند.



وی عنوان کرد: تعادل روانی، استحکام شخصیتی و قوت اراده، قدرت رویارویی با مشکلات و صبر بر ناملایمات، میل به تلاش و تمایل به سازندگی و ابتکار، ارتباط با خداوند و میل به عبودیت، همگی صفات اند که در شکل گیری و تقویت آن‌ها خانواده مهم‌ترین نقش را ایفا   می‌کند.



بنی‌عامریان در پایان یادآور شد: خانواده سالم بهترین بستر رشد فرهنگی و سلامت جسم و روان و مهم‌ترین عامل انتقال ارزش‌ها و پرورش عاطفی و عامل کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارتقاء امنیت هر جامعه‌ای است.

captcha