حقوق و جایگاه حیوانات از دیدگاه اسلام در سیرالئون بررسی شد
کد خبر: 1333973
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۶

حقوق و جایگاه حیوانات از دیدگاه اسلام در سیرالئون بررسی شد

شعب خارجی: محمدرضاقزلسفلی،رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در نشستی با حضور رسانه‌های سیرالئون به بررسی حقوق و جایگاه حیوانات در اسلام پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه آفریقا، باتوجه به گسترش غیرقانونی و بی رویه شکار و کشتار انواع حیوانات به ویژه از طریق آتش زدن جنگل‌ها و برخورد بی‌رحمانه با آن‌ها ظرف سال‌های اخیر در سیرالئون و بی توجهی مسئولان محیط زیست این کشور در جلوگیری از این ضایعه وحشتناک ، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با رسانه‌های سیرالئون به بررسی حقوق و جایگاه حیوانات در اسلام  پرداخت.
در این نشست روزنامه های پرتیراژ استانداردتایمز ، نیوسی تی زن، سلون تامیز و رادیوهای استار، دمکراسی ، آزاد و فرهنگ حضور داشتند.
رایزن فرهنگی ایران در بخشی از مصاحبه‌های خود با بیان اینکه تمام موجودات عالم توسط خداوند متعال برای هدف خاصی خلق شده و رابطه تنگاتنگ با هم دارند، گفت: کشتار و شکار بی رویه حیوانات در نظام جهان خلل ایجاد کرده و در نهایت برای بشر خسارات جبران ناپذیری ایجاد خواهد کرد و نسل آنان را در معرض خطر نابودی قرار می‌دهد.
وی با بیان اینکه انسان درباره حیوانات، مکان‎ها و محیط زیست مسئول و در قیامت بازخواست خواهد شد، گفت: اگر پزشک یا دامپزشک با جان انسان یا حیوانی بازی کند حکومت می‌‎تواند وی را زندانی کند.
قزلسفلی در خصوص جایگاه ترحم به حیوانات گفت: اسلام در آداب ذبح توصیه کرده است:  فقط در صورت نیاز باید حیوان را ذبح کرد، هیچ حیوانی را تشنه و یا گرسنه سر نبرید ، به هنگام ذبح به حیوان بی احترامی نکنید ،  چاقو را در جلو چشم حیوان تیز نکنید و حیوانی را در جلو چشم حیوان دیگر ذبح نکنید.
رایزن فرهنگی ایران با ذکر نمونه‌‏هایی از توجه پیامبر اکرم (ص) به حقوق حیوانات ،با بیان اینکه حیوانات نوع نگاه انسان‌ها را متوجه می‌ شوند، گفت: وقتی به حضرت محمد(ص) عرض شد که خانمی گربه‌‎ای را بسته و به آن آب و غذا نداده تا بمیرد آن زن را جهنمی معرفی فرمودند.
قزلسفلی در بخشی از مصاحبه‌ها با اشاره به جایگاه ویژه حقوق حیوانات در سیره ائمه اطهار (ع) گفت: برده‎ای به سگی غذا داد و امام حسن‏(ع) که از وی علت کارش را پرسید و برده نگاه سگ را مایه این کار عنوان کرد، حضرت ضمن آزاد کردن برده باغ صاحبش را هم خرید و به وی هدیه داد.
وی با بیان اینکه شکار تفریحی حرام است، گفت: در فقه اسلامی کشتن حیوانی که به انسان آسیب نمی‎ رساند حرام است.
وی با اشاره به ذکر برخی توصیه‌های پیامبر اکرم (ص) درباره حقوق حیوانات گفت: رسول اکرم (ص) وقتی دیدند فردی شتری را کناری بسته ولی جهاز پشت شتر را پایین نیاورده فرمودند: از قول من به صاحب این شتر بگویید خود را برای محاکمه در روز قیامت آماده کند.
قزلسفلی  با ذکر نمونه‌ ای از توصیه حضرت علی(ع) در جمع‎ آوری مالیات گفت: امام علی(ع) به نیروهای مالیاتی دستور دادند بین شتر و بچه شیرخوارش فاصله نیندازند. همچنین با اشاره به روایاتی از معصومین(ع) راجع به حقوق حیوانات گفت: شیر حیوان را آنقدر ندوشید که به فرزندش نرسد ،  در سوار شدن حیوان را خسته نکنید،  میان شتران در سواری عدالت برقرار کنید، در روز ساعاتی را به استراحت حیوان اختصاص دهید.
وی به نقل از پیامبر اکرم(ص) راجع به حقوق حیواناتی که فرد از آن‌ها برای حمل و نقل استفاده می‌کند، گفت: وقتی از حیوان پایین آمدید اولین کارتان این باشد که به حیوان غذا و علوفه بدهید،  وقتی از آب عبور می‌ کنید سرعت به خرج ندهید و اجازه دهید حیوان آب بنوشد و سیراب شود ،  به حیوان ضربات دردناک نزنید و بخصوص از ضربه زدن به صورت حیوان پرهیز کنید چرا که حیوان با این صورت تسبیح خداوند می‎گوید ،  بر پشت حیوان سوار نشوید مگر برای کارهای ضروری و خیر ،بیش از توان حیوان بر پشت او بار نگذارید و حیوان را بی جهت خسته نکنید  و  حیوان را در مسیر سخت و صعب‎العبور و خارج از توانش نبرید.
 

captcha