به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، حجتالاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امروز، 24 آبان ماه در خطبه اول نماز جمعه تهران با تسلیت ایام عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) گفت: مطالبی که راجع به نهضت کربلا میتوان گفت به وسعت کلام الله بوده و جلوه های آن موج می زند و قابل احصا نیست.
وی خاطرنشان کرد: سخن در مورد شخصیت امام حسین(ع) بسیار است، زیرا او شخصیتی عرشی دارد که قرآن، سیمای او را به طور خاص در آیات «مباهله»، «تطهیر»، «مودت» و «هل اتی» ترسیم کرده است، هرچند به عنوان مصداق برای آیات مربوط به قتال، شهادت، ایمان، جهاد و هجرت هم مطرح می شود.
حجتالاسلام صدیقی افزود: این آیات، آیینه ایست که چهره حضرت سید الشهدا(ع) را ارائه کرده است؛ چهره حضرت در روایات از آدم تا خاتم نیز ترسیم شده و جایگاه رفیع او نزد پیامبر گرامی اسلام(ص) به تواتر از شیعه و سنی نقل شده است.
وی با طرح پرسشی در مورد انگیزههای که امام حسین(ع) را به قیام کربلا واداشت و نتیجهای که ایشان از این قیام گرفت، گفت: نهضت ابی عبدالله به قدری وسعت دارد که به این سادگی نمی توانیم اهداف آن را بشماریم یا عوامل آن را شناسایی و بیان کنیم.
خطیب جمعه تهران اظهار کرد: امام حسین(ع) از سوی حکومت وقت، تحت فشار قرار گرفت تا با یزید دست بیعت دهد و به عنوان یک شهروند، زیر یوغ و پرچم ننگین اموی زندگی کند، اما امام حسین(ع) بابی برای آیندگان باز کرد و گفت: «نحن اهل بیت نبوه»، خانه ما فرودگاه ملائکه و ما «مهبط» و «مختلَف» آن ها هستیم؛ سفره دین به دست ما گسترده شده و به دست ما جمع خواهد شد.
وی از قول امام حسین(ع) ادامه داد: یزید، شارب الخمر، قاتل نفس محترمه و فاسق و فاجر است، بنابراین «مثلی لا یبایع مثله».
حجتالاسلام صدیقی گفت: بحث امام حسین(ع) بحث شخص نیست، بلکه بحث جریان است، چرا که به طور کلی، جریان توحید، عدالت، قسط، نور و معرفت با جریان کفر، فسق و فجور، پلشتی و پلیدی سازگاری ندارد و نمی تواند حاکمیت آن را بپذیرد.
وی خاطرنشان کرد: آیا اگر یزید طبق توصیه پدرش، معاویه ـ که با همه شیطنتهایش به یزید گفته بود با امام حسین(ع) مدارا کند ـ از امام(ع) بیعت نمیخواست، آیا بازهم ایشان دست به قیام نمیزد؟ پاسخ امام این است که اگر هم یزید کاری به من نداشت من با او کار داشتم.
امام جمعه موقت تهران در این باره گفت: نهضتی که امام خمینی(ره) به پیروی از امام حسین(ع) به راه انداخت، حامل این پیام است که اگر حکومتی صلاحیت خود را از دست دهد، دین را تضعیف و فضیلت را کم رنگ کند و شعارهای دین را نادیده گرفت، بر امت حسینی است که تحمل نکند و الا فاتحه اسلام را باید خواند.
وی تصریح کرد: امام حسین(ع) با مشاهده اینکه معنویت و اخلاق در جامعه مرده، روابط فاسد شده، ارتباطات بر اساس ضد ارزش ها قرار گرفته و فحشا توسعه پیدا کرده است و بی عدالتی و تبعیض بیداد می کند، به قصد اصلاح امت جد خود، هجرت می کند.
حجتالاسلام صدیقی گفت: هرگاه حکومت فاسد شد، مردم نیز فاسد می شوند و اصلاح این فساد، خون نیاز دارد، اما خون هر ضعیفی انقلاب نمی کند، بلکه یک خون پر انرژی و با دوام می خواهد تا صخره ها را از پیش پای امت بردارد.
وی از امر به معروف و نهی از منکر به عنوان هدف دیگر امام حسین(ع) از قیام یاد کرد و افزود: اگر جامعه، خراب و گناه شایع و رایج باشد و ظلم و جور همه جا را فرا گرفته باشد، انسان برای چه باید زنده باشد؟ زندگی در محیط، اداره و وزارتخانه سرتا پا آلوده چه ارزشی خواهد داشت؟ انسان باید خود را از آن محیط بیرون بکشد.
امام جمعه موقت تهران با یادآوری پیام امام خمینی(ره) به مناسبت قیام 17 شهریورماه سال 57 گفت: امام(ره) در این پیام میفرمایند که من زندگیام به شما سودی نرساند، امیدوارم خونم به شما سودی برساند.
وی ادامه داد: امام حسین(ع) از این قیام چه نتیجهای گرفت؟ بذری که با خون خود، خون علی اکبر و عباس و نیز خون گلوی علی اصغر پاشید، چه حاصلی داشت؟ در این باره تاکنون کمتر بحث شده است.
حجتالاسلام صدیقی گفت: اولین ثمره قیام اباعبدالله(ع) که اول، آخر، ظاهر و باطن است، عمل به مأموریت خود است؛ ما برای بندگی و برای اجرای دستور خدا به این دنیا آمده ایم؛ ما رب و مدیر داریم و خدا ما را برای خود آفریده است، پس باید خود را در اختیار او قرار داده و هر چه او گفت اطاعت کنیم.
وی تأکید کرد: کسی در جریان مبارزات پیش از انقلاب اسلامی، احتمال پیروزی نمی داد و آن چه که مردم را به عرصه قربانی کشاند و ما را در انقلاب و جنگ پیروز کرد، تلاش برای راضی کردن خدا و عشق به امام زمان(عج)، ولایت و مکتب بود.
امام جمعه موقت تهران عمل به تکلیف را وجه مشترک حضرت ابراهیم(ع) و امام حسین(ع) برشمرد و گفت: حضرت سید الشهدا(ع) اوج عمل به تکلیف را نشان داد همان طور که حضرت ابراهیم(ع) نیز که تسلیم امر خدا بود، در راستای عمل به دستور او زن و فرزند ـ کودک خردسال و ناموس خود ـ را به بیابان سپرد.
وی با اشاره به اینکه خدای متعال در جریان کربلا میخواهد ظرفیت و صبر اهل بیت(ع) را به نمایش بگذارد تا آیندگان در راه عمل به تکلیف، دغدغه زن و بچه نداشته باشند، بیان کرد: عبد از خودش هیچ ندارد و هرچه مولا بگوید باید همان را اجرا کند، لذا اقتصاد، سیاست و فرهنگی که در آن خدا و نور بندگی نیست، طرفی از آن بسته نمی شود.
حجتالاسلام صدیقی در مورد عشق امام حسین(ع) به خدای متعال گفت: عشق به خدا لوازم و آثاری دارد از جمله آنکه عاشق را زیر بوته امتحانات می گذارند، تا ببینند چقدر ظرفیت دارد؛ امام حسین(ع) چون محبتش به خدا شدید است، هیچ چیز جز او ندارد و به همه عالم نشان داد که باید همه چیز را در راه خدا داد.
وی در پایان خطبه اول به ذکر مصیبت ورود اسرای کربلا به کوفه، شهری که زمانی دارالخلافه امیر مؤمنان علی(ع) بود و زینب کبری(س) در آن درس تفسیر داشت، پرداخت.
بر اساس این گزارش، حجتالاسلام صدیقی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران با دعوت نمازگزاران به تقوا و گرامیداشت روز 12 محرم، سالروز شهادت امام زین العابدین(ع) تصریح کرد: مسیر زنده ماندن نهضت کربلا را امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) باز کردند.
وی به اهمیت صحیفه سجادیه به عنوان اثر جاودان امام سجاد(ع) اشاره کرد و گفت: مسئولان ما که افتخار تبعیت از ولایت را دارند، باید در دانشگاهها رشتههای درسی برای مطالعه این اثر تعریف کنند.
امام جمعه موقت تهران راهبرد امام سجاد(ع) را در فضای خفقان پس از واقعه عاشورا یادآور شد و گفت: امام زین العابدین(ع) بنده و برده می خریدند و آنها را تربیت میکردند و سپس آزاد میکردند، بدین ترتیب، این بردهها تبدیل به سربازان گمنام ائمه(ع) در جنگ نرم با دشمنان میشدند.
وی به مناسبت روز 11 محرم ـ روز تجلیل از اسرا ـ اظهار کرد: ما به اسرای کربلا میبالیم، زیرا در اوج اضطرار و گرفتاری لقمه و صدقه قبول نکردند؛ این برای ما عزت است، قدرت ما ناشی از سلاح هستهای نیست، این شهامت را حضرت زینب(س) به اسرای ما آموختند؛ اسرایی که هم در اسارت و هم در آزادگی مایه سربلندی ما هستند.
حجتالاسلام صدیقی با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم حجتالاسلام والمسلمین علی اکبر ابوترابی فرد، در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس اعتبار مدنی و اخلاقی که دارد، فضای گفتوگو و عقلانیت را دنبال میکند؛ امام حسین(ع) هم با عمر سعد مذاکره کرد.
وی تأکید کرد: چه غرب مواضع ما را بپذیرد و چه نپذیرد، ما از موضع ضعف، پای میز مذاکره نیامدهایم؛ ما امروز قوی و مقتدر هستیم، زیرا یک پرچم ما را پیش می برد؛ حکومت ما جمهوری نیست، جمهوری اسلامی است که با حضور ولایت شکوه بینظیری به ما داده است.
خطیب جمعه تهران گفت: ما یک بار دیگر در سالهای 82 و 83 توقف غنیسازی داشتیم که با هدف تست رقیب بود، اکنون نیز تست دیگری برای غربی هاست که اگر از فرصت استفاده کردند و مذاکره را با حفظ حقوق ایران بپذیرند، برای خودشان سودمندتر است، البته برای ما هم گشایشهایی خواهد داشت.
وی با تأکید بر عدم وابستگی و نیاز ایران به غرب در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات خاطرنشان کرد: ما با داشتن رهبری بصیر و جوانانی با اعتقاد و ایمان که هشت سال با شرق و غرب درافتادند و در این جنگ هم عقب نشینی نمی کنند، پیش خواهیم رفت، حتی اگر غرب کوتاه نیاید به فضل خدا و با اتکا به ایمان، اعتقاد و باورهای مردممان و نیز مزیت جغرافیایی خاص و منابع زیرزمینی امان، راه را ادامه خواهیم داد.
حجتالاسلام صدیقی با اشاره به دروغ غرب در مورد کارشکنی ایران در مذاکرات گفت: غرب هنوز هم برای جبران کارشکنی خود، فرصت دارد؛ بحمدالله تیم مذاکرهکننده هم که رهبر معظم انقلاب از آن ها به عنوان بچههای ما یاد کردند، آهنگی که در پیش گرفتهاند با حفظ خط قرمزها و منافع ملی بوده است.
وی در پایان با تشکر از ملت عزادار امام حسین(ع) افزود: در ایام عزای حسینی، هر سال طوفانهای جدیدی برپاشده و انسان، حس میکند که وصل به دریای بیکران است تا در آن فانی و پاکیزه شود؛ امسال نیز در عزاداری همه شهرها و نیز در خارج از کشور، شور و شعور حاکم بود و ما افتخار می کنیم که با چنین مردمی زندگی میکنیم.