ابراهیم نکو، کارشناس مسائل اقتصادی و عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفتوگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره لوازم تغییر در ساختار بودجه پرداخت و اظهار کرد: این موضوع قبلاً هم مطرح بوده و از جمله چند ماه قبل از عید هم مقام معظم رهبری، تأکیدی بر اصلاح ساختاری بودجه داشتند و به شدت هم خواستار این اصلاح بودند. با توجه به رغبت دولت برای این اقدام و از طرف دیگر با وجود تحریمهای نفتی علیه ایران از سوی آمریکا و همپیمانان آن، ضرورت داشت که اصلاحاتی اساسی در ساختار بودجه کشور صورت بگیرد تا بتواند پاسخگوی نیازهای منطقی و واقعی جامعه باشد.
کسری بودجههای سالانه
وی ادامه داد: معتقدم این باید یک اصل باشد که در بودجه به صورت منطقی و کارشناسانه اصلاحاتی محکم و اساسی انجام شود. تا زمانی که این اصلاحات در بودجه ما به ویژه در حوزه درآمدی مربوط به نفت و از سوی دیگر هزینههای مرتبط با سایر درآمدها صورت نگیرد، همچنان باید هر سال شاهد کسری بودجه و مشکلات دیگری در بودجه سالانه باشیم.
نکو افزود: باید این موضوع را مد نظر داشته باشیم که امروز حدود 160 هزار میلیارد تومان از درآمدهای بودجه ما به درآمدهای نفتی مربوط است و با توجه به اینکه آمریکاییها هم قبلاً اعلام کردهاند که در صدد به صفر رساندن درآمدهای نفتی ایران هستند، باید بدانیم که دشمن توجهی به منافع مردم و کشور ما ندارد و سعی مینند که گفتههای خود را عملی کند.
لزوم استفاده از دیدگاه کارشناسان خبره
این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: سؤال این است که چرا حتی در بودجه سال 98 این اصلاحات صورت نگرفت. به نظرم آن درآمد نزدیک به 160 هزار میلیارد تومانی باید به حدود یکدهم کاهش پیدا میکرد و بهتر بود بودجه را با حدود 20 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی میبستند و برای مابقی از منابع دیگر استفاده میکردند.
عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: حال اگر قرار است چنین اقدامی در سال 1399 صورت پذیرد، بنده چند نکته را در مورد آن بیان میکنم. یکی از موارد این است که حقیقتاً احساس میکنم این اصلاح در بودجه آتی با هماهنگی با کارشناسان مربوطه انجام نمیشود. کارشناسان خبره حوزه بودجهریزی اشکالاتی را به این اصلاحاتی که گویا انجام شده وارد میدانند. البته هنوز جزئیات آن به صورت کامل منتشر نشده، اما فعلاً به موضوع کاهش استفاده از درآمدهای نفتی اشاره شده است.
درآمدهای نفتی در بودجه به شکل منطقی در نظر گرفته شود
وی تصریح کرد: نکته دیگر این است که گویا بودجه را دوسالانه کردهاند که همین امر جای بحث دارد که آیا پاسخگوی نیازهای ما خواهد بود یا خیر؟
در مدت زمانی که تا ارائه لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس باقی مانده است باید کارشناسان مربوطه بتوانند دیدگاههای خود را بیان کنند و در اصلاحات ساختار بودجه سهیم باشند
نکو ادامه داد: نکته بعدی این است که آیا در این بودجه، درآمدهای نفتی به صورت منطقی و واقعی در نظر گرفته شده است یا خیر؟ به نظرم این هم نکته مهمی است که باید دولت آن چیزی را که در مورد درآمدهای نفتی اتفاق خواهد افتاد پیشبینی کند و بستن بودجه با این درآمدها را به حداقل برساند تا بودجه از آسیبها مصون باشد. همچنین لازم است پایه درآمدهای بودجه را که معمولاً به هدر میرود یا پنهانی صورت میگیرد زنده کند؛ برای مثال فرار مالیاتی در کشور ما رقم قابل توجهی است.
فرار گسترده مالیاتی
این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: برخی اشاره میکنند که میزان فرار مالیاتی در کشور حدود 40 هزار میلیارد تومان است. لذا باید جلوی فرارهای مالیاتی گرفته و در بودجه سالانه جایگزین بودجه نفت شود. اقدام دیگر مربوط به پرداخت یارانههای پنهان است که این هم رقم قابل توجهی به شمار میآید که لزومی برای پرداخت آن وجود ندارد و لذا باید قطع شود تا بودجه ما نسبت به بودجههای قبلی محکمتر باشد.
عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم در مورد مسئله دوسالانه شدن بودجه است که آیا پیشبینیهای لازم برای حصول بودجه مربوط به هر یک از دو سال لحاظ شده تا بتوانیم در هر سال مقدار معینی را حتماً و به صورت صددرصدی حاصل کنیم یا نه؟ اگر بنا باشد که ما در دو سال این مقدار بودجه را محقق کنیم و در سال اول تدابیر لازم اندیشیده نشود و آن مقداری را که در سال اول باید حاصل شود به سال دوم موکول کنیم بسیار بد خواهد بود. البته باید منتظر ماند که جزئیات این تغییرات در ساختار بودجه منتشر شود تا بتوان به میزان بیشتری در مورد آن صحبت کرد.
انتهای پیام