بودجه‌ریزی در ایران فرسوده و همانند دفتر بقالی است
کد خبر: 3841755
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۹
الله‌وردی دهقانی:

بودجه‌ریزی در ایران فرسوده و همانند دفتر بقالی است

گروه اقتصاد ــ عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: بودجه‌ریزی در کشور ما بسیار فرسوده و همانند یک دفتر بقالی است که طلب‌ها و بدهکاری‌ها را در آن می‎نویسند و هر ساله اعداد و ارقامی را به آن اختصاص می‎دهند بنابراین باید چنین ساختاری تغییر پیدا کند.

الله‌وردی دهقانی، کارشناس مسائل اقتصادی و عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت‎وگو با ایکنا، با اشاره به برنامه دولت و گفته‌های برخی از مسئولان اقتصادی کشور همانند رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر تلاش برای تغییر در ساختار بودجه‌ریزی در کشور، به بیان نکاتی درباره لوازم و مزایای تغییر در ساختار بودجه پرداخت و اظهار کرد: معمولاً ما در اقتصاد کشورمان همواره با کسری بودجه مواجه بوده‌ایم. وقتی‌که بودجه سالانه توسط دولت و براساس درآمدهای پیش‌بینی شده نوشته می‌شود باید چنین مسائلی همانند کسری بودجه را هم پیش‌بینی کنند و اینکار را هم انجام می‌دهند اما به دلیل شرایط خاص و تحریم‌هایی که ما با آن مواجه هستیم رقم بزرگی از مبالغ پیش‌بینی شده از درآمدها برای بودجه در سال جاری تحقق نیافته است.

لزوم حذف هزینه‎های غیرضروری در ساختار بودجه

وی با اشاره به ضرورت تعطیل کردن پروژه‎های غیرضروری و حذف بودجه آنها ادامه داد: در چنین شرایطی دولت مجبور است در برخی از موارد تغییراتی در بودجه ایجاد کند چراکه اگر براساس مصوبه قبلی عمل کنند اختصاص بودجه به طرح‌ها و مناطق مختلف، مبتنی بر مدلی خواهد بود که به نسبت توزیع می‎شود ولی اگر اصلاحاتی را لحاظ کنند احتمالا برخی از پروژه‌ها که امکان تامین بودجه آن وجود ندارد را تعطیل خواهند کرد.

دهقانی بیان کرد: البته آقای نوبخت باید در مورد این تغییرات توضیح دهند که منظورشان از اصلاحات در ساختار بودجه حذف کدام بخش از هزینه‌ها است. درآمدها که تقریباً مشخص است و البته اکنون درآمدهای ما به ویژه از جنبه فروش نفت تا حدودی کاهش پیدا کرده است اما احتمالاً مقصود اصلی ایشان از این تغییرات، حذف برخی از هزینه‌ها است.

واقعیت امر این است که بودجه‌ریزی در کشور ما بسیار فرسوده و همانند یک دفتر بقالی است که طلب‌ها و بدهکاری‌ها را در آن می‎نویسند و هر ساله اعداد و ارقامی را به آن اختصاص می‎دهند بنابراین باید چنین ساختاری تغییر پیدا کند.

معایب ساختار بودجه‎ریزی در کشور

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به آثار حذف هزینه‎های غیرضروری در ساختار بودجه یادآور شد: قطعاً باید برخی از هزینه‌های غیرضروری حذف شوند. معتقدم باید ساختار بودجه‌ریزی گذشته را به هم بزنیم. البته از حدود ده سال پیش لازم بود که اینکار انجام شود اما متأسفانه در این مدت انجام نشد و هنوز هم به سرانجام نرسیده است. واقعیت امر این است که بودجه‌ریزی در کشور ما بسیار فرسوده و همانند یک دفتر بقالی است که طلب‌ها و بدهکاری‌ها را در آن می‎نویسند و هر ساله اعداد و ارقامی را به آن اختصاص می‎دهند بنابراین باید چنین ساختاری تغییر پیدا کند.

عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: دولت باید در ساختار بودجه، هم در بخش درآمدها، هم هزینه‌ها و هم مشارکت بخش خصوصی به معنای واقعی، تحولی اساسی ایجاد کند. اکنون بسیاری از طرح‎ها و پروژه‌های دولتی در کشور ما وجود دارند که می‌توان آنها را به بخش خصوصی واگذار کرد و باید هم چنین پروژه‌هایی را به بخش خصوصی واگذار کنند.

تغییر در ساختار بودجه باید بار دولت را سبک کند

وی با بیان اینکه نیازمند استفاده از توانایی بخش خصوصی هستیم ادامه داد: با توجه به نقدینگی حجیمی که در جامعه ما وجود دارد باید بخش خصوصی را وارد میدان کنیم تا این پروژه‎ها را به سرانجام برسانند. از طرف دیگر با چنین اقدامی خواهیم توانست پول‌های پرقدرتی که براثر سیاست‎های اقتصادی سال‌های گذشته به وجود آمده‎اند را جمع کنیم و در راستای تکمیل پروژه‎های اقتصادی مورد استفاده قرار دهیم.

دهقانی بیان کرد: با چنین اقداماتی بار دولت را هم سبک‎تر خواهیم کرد و اگر بار دولت سبک شود بسیار هم مفید خواهد بود و دولت چابک‎تر می‎شود؛ بنابراین چنین اصلاحاتی در ساختار بودجه‌ریزی در کشور لاجرم باید انجام شود. البته به نظرم این اصلاحات، کار اساسی نیست بلکه فقط بخشی از کار است چراکه در بودجه‎نویسی در کشور ما باید یک انقلاب اساسی رخ دهد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان اظهار کرد: بودجه عمومی باید در جاهایی هزینه شود که بتواند به درآمدزایی، افزایش ثروت، بهبود وضعیت تولید و چرخش راحت‎تر چرخه اقتصاد، بازرگانی و صنعت کشور کمک کند.

انتهای پیام

 

captcha