انتشار كتاب آیت‌الله مصباح یزدی به زبان آذری
کد خبر: 3686697
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴
در باکو صورت گرفت؛

انتشار كتاب آیت‌الله مصباح یزدی به زبان آذری

گروه بین‌الملل: کتاب «نقد و بررسی مکاتب اخلاقی» اثر آیت‌الله مصباح‌یزدی به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در باکو به زبان آذری، ترجمه و منتشر شد.

انتشار كتاب آیت‌الله مصباح یزدی به زبان آذریبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در باکو، کتاب «بررسی مکاتب اخلاقی» اثر گرانسنگ آیت‌الله مصباح‌یزدی به زبان آذری ترجمه، چاپ و تقدیم علاقمندان، محققان و پژوهشگران، اساتید و دانشجویان رشته‌های علوم انسانی شد.

این اثر، نگارش مجموعه درس‌های حضرت آیت‌الله مصباح یزدی است كه در سه بخش و یک نتیجه‌گیری تهیه و تدوین شده و مكمل بحث‌های مطرح شده در كتاب فلسفه اخلاق ایشان است.

کتاب «نقد و بررسی مکاتب اخلاقی» در ابتدا به دسته‌بندی مكاتب و نظریات اخلاقی برآمده و براساس آن، مطالعه خویش را آغاز كرده است. بخش‌های سه‌گانه این كتاب شرح و توضیح مكاتب غیر واقع‌گرا، واقع‌گرای طبیعی و مكاتب واقع‌گرای مابعدالطبیعی است.

همچنین، با توجه به موضوعیت هر بخش‌، در هر فصل به تاریخچه پیدایش مكتب اخلاقی، اصول و مبانی آن با توضیح اساس و مفاهیم مورد پذیرش صاحبنظر یا صاحبنظران آن مكتب، اشاره می‌شود. در نهایت با نمایش مختصات كلی، آن مكتب را به آوردگاه بررسی و نقد فرامی‌خواند و ابعاد، نقاط قوت و ضعف آن را بیان می‌دارد.

‌از جمله مطالب کتاب می‌توان به بررسی و نقد مكاتبی چون احساس‌گرایی، توصیه‌گرایی، جامعه‌گرایی، قرارگرایی، لذت‌گرایی، سودگرایی و ... اشاره كرد.

در پایان نیز، در فصلی ‌مشروح، نظریه اخلاقی اسلام را با اشاره به جایگاه عقل، تجربه و وحی در حكم اخلاقی، معیار ارزش‌گذاری افعال اخلاقی، نقش اختیار و انتخاب آگاهانه در ارزش اخلاقی و بیان اصالت روح و مراتب طولی و عرضی آن، نقش نیت در تكامل نفس و نیز انتزاعی‌دانستن مفاهیم اخلاقی شرح می‌دهد.

در بخش نتیجه‌گیری هم، عناصر اصلی نظریه اخلاقی اسلام، معنای قرب به منزله كمال نهایی انسان و ویژگی‌های نظام اخلاقی اسلام بیان می‌شود.

این كتاب در قالب طرح «تاپ» با همكاری مركز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به زبان آذری ترجمه و منتشر شده است/.

انتشار كتاب آیت‌الله مصباح یزدی به زبان آذری

captcha