وظیفه حوزه و دانشگاه تربیت عالم ربانی است/ مخالفت قرآن با مقلدپروری
کد خبر: 3655017
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۶
آیت‌الله العظمی جوادی آملی:

وظیفه حوزه و دانشگاه تربیت عالم ربانی است/ مخالفت قرآن با مقلدپروری

گروه حوزه‌های علمیه: صاحب تفسیر تسنیم با بیان اینکه قرآن کریم نظام ارباب رعیتی را در همه ابعاد نفی کرده است گفت: وظیفه حوزه علمیه، تربیت عالمان ربانی است که مردم را به سوی خدا و نه خو دعوت کنند و مقلدپرور نباشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی، امروز 29 مهرماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه الرحمان گفت: حقایق قرآن براساس آیات سوره آل عمران در نزد راسخون علم یعنی پیامبر و ائمه است بنابراین اینکه بگوییم «حسبنا کتاب الله»؛ تعبیر نادرستی است.
وی افزود: قرآن رژیم ارباب و رعیتی را به قول مطلق رد کرده است؛ البته ارباب و رعیتی در نظام اقتصادی حذف شده است ولی ارباب و رعیت فکری و علمی کمابیش در حوزه و دانشگاه دامنگیر حوزویان و دانشگاهیان شده است؛ خداوند فرمود ما معارف را در قرآن فرستادیم ولی مقلدپرور نباشید و خوشتان نیاید که کسی بی دلیل چیزی از شما قبول کند بلکه برای مردم عالم ربانی باشید.
این مفسر قرآن ادامه داد: در آیه 79 سوره آل عمران فرمود «مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَادًا لِي مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلَكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ» ما به هیچ بشری اعم از نبی و غیر نبی معارف را ندادیم که ارباب طبقات دیگر شده و مردم را به خود دعوت کند و بگوید از من پیروی کنید؛ البته هیچ کس داعیه ربوبیت ندارد ولی تفکر تقلیدی و مقلدپروری، جاهل را در جاهلیت نگه داشتن و تحمل نقد نداشتن را نفی کرده است.
صاحب تفسیر تسینم گفت: عالم ربانی کسی است که اخلاص دارد و شدیدالربط به شاگرد است و حوزه باید عالم ربانی تربیت کند که هم شدیدالربط به رب باشد و جز خلوص در او نباشد و هم شدیدالربط به شاگردان باشد و جز شاگردپروری چیز دیگری نداشته باشد.
آیت‌الله جوادی آملی تاکید کرد: اگر قرآن تبیان برای همه چیز است معنایش حسبنا کتاب الله نیست چون اهل بیت را مبین قرار داد و پیامبر نیز فرمود من ثقلین را برای شما ارث گذاشتم.
وی ادامه داد: حضرت موسی در پاسخ فرعون که گفت خدای تو کیست فرمود؛ خدای ما کسی است که هر چیزی که مصداق شیء است مخلوق اوست؛ این همان نظام فاعلی است که موسی(ع) بر آن تاکید دارد؛ در ادامه نیز فرمود خدا کسی است که بعد از خلق، هدایت می‌کند؛ قرآن نیز تبیان همه چیز است و  این تبیان را به انسان یاد داد و فرمود قرآنی شوید تا عالم ربانی باشید.
وی تاکید کرد: امام علی(ع) در خطبه همام که 20 صفحه است و سیدرضی 7 صفحه آن را نقل کرده است؛ فرمود قد احیاء عقله و امات نفسه؛ یعنی نفس اماره و مختال را اماته کرده است تا عقلش احیاء شده لذا تا وارث نمیرد چیزی به او نمی‌دهند. پس می‌شود انسان طوری شاگرد قرآن باشد که جامعه را به عنوان عالم ربانی به سوی خدا و قرآن و نه خود، دعوت کند.
آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: خلقت انسان در سوره الرحمان مقدم داشته شد زیرا اشرف مخلوقات است و از جن، کسی به مقام نبوت و امامت نمی رسد.
این مفسر قرآن اظهار کرد: اگر حرف کسی از قرآن نباشد حرف او، بیان نخواهد بود. 
captcha