الهام‌بخشی امام خمینی(ره) برای ستم‌دیدگان جهان
کد خبر: 4145402
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۴
در سمینار گفتمان توحیدی ـ اخلاقی امام خمینی(ره) مطرح شد

الهام‌بخشی امام خمینی(ره) برای ستم‌دیدگان جهان

یکی از سخنرانان یک سمینار بین‌المللی تاکید کرد؛ امام خمینی(ره) نظام سلطه و استعمار را به چالش کشید و نه تنها برای مسلمانان بلکه برای همه مستضعفان جهان الهام‌بخش شد و آنها متوجه شدند که مظلوم بودن سرنوشت محتوم آنها نیست و می‌توانند با اتحاد بر زورگویان غلبه کنند.

به گزارش ایکنا، سمینار «گفتگوهای بین‌المللی گفتمان توحیدی ـ اخلاقی امام خمینی(ره) در دنیای معاصر؛ دستاوردها و آینده فرارو» عصر امروز در  هتل کوثر تهران برگزار شد.

روبرتو روجیرو، مدیر سایت ایتالیایی alsadaqa در سخنانی در پنل نخست این همایش گفت: امام خمینی(ره) با قیام بی نظیر خود جهان را تغییر داد. او قدرت بی چون و چرای دو اردوگاه غرب و شرق را به چالش کشید و قدرت سومی را به جهان معرفی کرد. او قدرت اسلام را در جهان احیا کرد و نیروی عظیم این دین را به جهانیان نشان داد.

روجیرو ادامه داد: امام خمینی(ره) نظام سلطه و استعمار را به چالش کشید و نه تنها برای مسلمانان بلکه برای همه مستضعفان جهان الهام بخش شد و آنها متوجه شدند که مظلوم بودن سرنوشت محتوم آنها نیست و می توانند با اتحاد بر زورگویان غلبه کنند.

فردوس جهان فعال حقوق زنان از پاکستان دیگر سخنران این همایش با اشاره به تاثیر حرکت امام خمینی ره) بر مسلمانان جهان گفت: همه مسلمانان جهان به امام خمینی(ره) و نهضت او مدیون هستند. امام حیات تازه‌‌ای به جامعه مسلمانان بخشید. او به همه محرومان قدرت و استقلال بخشید.

جهان ادامه داد: او فردی حکیم بود و پدر معنوی همه ما به شمار می رود. امام نه تنها پیرو پیامبر بلکه پیرو واقعی مکتب اهل بیت(ع) هم بود. امام خمینی(ره) باعث شد مسلمانان به توان خود ایمان پیدا کنند و در برابر استعمار غرب بایستند. از دیدگاه اسلام زنان جایگاه والایی دارند که این امر پیش از نهضت امام نادیده گرفته شده بود و امام جایگاه زنان را به ارزش واقعی خود رساند.

وی تصریح کرد: همه ما زنان مسلمان به خاطر به دست آوردن جایگاه واقعی خود و نیز مسئله حجاب مدیون حضرت امام(ره) هستیم.

شیخ منذر بن عبدالله بن سعید السیفی از معاونان وزارت اوقاف عمان از دیگر سخنران این نشست بود و در سخنرانی خود امام خمینی را شخصیتی چند جانبه توصیف کرد و گفت: ایشان جنبه‌های اجتماعی، سیاسی، اخلاقی و عرفانی را در خود جمع کرده بود و ما در جهان  اسلام امروز نیازمند چنین شخصیت‌هایی هستیم و امام خمینی(ره) نیز اینگونه بود.

وی با تاکید بر لزوم اتحاد بین مسلمانان افزود: سعادت امت اسلامی و ملت‌های اسلامی جز از راه اتحاد حاصل نمی شود امام خمینی (ره) مبدأیی برای حکومت بنا نهاد که این مبدا عدل و اخلاق است در این مکتب این دولت است که خادم ملت است نه بالعکس. عدل اساس بنای سعادت و بقای حکومت و ملت است. امام خمینی(ره) شخصیت بزرگی بود که از ویژگی‌های او تواضع بود و با این حال در ساحت ملی و جهانی از ازادی ملت‌ها دفاع می‌کرد. امام تاکید زیادی بر مرحله جوانی و نسل جوان و استفاده از فرصت جوانی برای تزکیه و تلاش در راه خدا داشت و ما نیز امروز باید از این رویکرد حمایت کنیم. 

پنج نکته مهم از سیره امام خمینی 

حجت الاسلام  مهدی تسخیری در سخنرانی خود پنج نکته مهم از سیره امام خمینی را مطرح ساخت.

تسخیری گفت: نخستین نکته در سیره امام خمینی (ره) اصل اجتناب از طاغوت و عبادت خدا بود و بر مبنای این اصل بود که سیاست نه شرقی و نه غربی در پیش گرفته شد این یک اصل مهم است که تمام امت اسلامی و تمام مستضعفین را گرد هم می آورد. نکته دوم تاکید بر وحدت و دوری از تفرقه بود. تحقق وحدت جز از طریق این دو امر مهم نیست اگر این اصل نبود مسلمانان تا کنون هنوز در حاشیه بودند و خروج از حاشیه جز توسل به این دو اصل حاصل نمی شود.

وی ادامه داد: نکته سوم شکستن دیوار ترس از استکبار بود که ترس در تمام موارد سیاسی نظامی اخلاقی و ادبی وجود داشت امام خمینی این ترس را شکست. نکته چهارم توجه به مسئله فلسطین بود. امام خمینی (ره) با تعیین روز قدس و توجه به این مسئله آرمان فلسطین و توجه به آن را در جهان اسلام احیا کرد و امروز افق‌های پیروزی اشکار شده است.

تسخیری گفت: نکته پنجم توجه به انسان و برجسته ساختن جايگاه او در جامعه و حکومت و اهمیت ارتقاء اخلاقی او برای تحقق حکومت اسلامی و عدل الهی بود.

الهام‌بخشی امام خمینی(ره) برای ستم‌دیدگان جهان

شیخ احمد رضا از بنگلادش دیگر سخنران این نشست بود. رضا در سخنرانی خود با تاکید بر شخصیت امام خمینی (ره) گفت: امام خمینی شخصیت بزرگی است که شاید در هزاره اخیر مانند او را ندیده‌ایم او اصلاحات زیادی را انجام داد با میراث اسلامی آشنایی زیادی داشت معنویت بالایی داشت فیلسوف بزرگی بود و در ایران حکومت اسلامی ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: او در جهاد با نفس مقام بالایی داشت. انقلاب اسلامی تنها انقلابی سیاسی نبود بلکه انقلابی معنوی و اخلاقی نیز بود همانطور که اسلام نیز برای تکمیل مکارم اخلاق نازل شده است او دستاوردهای بسیاری در تحول زندگی اجتماعی ایرانیان داشت. آراء او برای اهل تشیع و تسنن ارزشمند بود و او تنها رهبر ایران نبود بلکه رهبر تمام جهان اسلام بود.

به گفته شیخ احمد رضا ارتباط دوستانه امام و شیخ مجیب الرحمن پدر معنوی بنگلادش حلقه دیگری در زنجیر استوار ارتباط میان ایران و بنگلادش است. 

انقلاب اسلامی؛ انقلابی برای خدا 

عبدالکریم پاز، روحانی و مبلغ شیعه اهل آرژانتین، در سخنانی گفت: حضور در این مراسم برای من مایه افتخار است. من اهل کشور آرژانتین هستم و باید بگویم بدون شک انقلاب امام با یاری خداوند متعال به پیروزی رسید. یکی از درس‌های بزرگ امام این بود که ما باید خدا را ببینیم و خود را نبینیم تا موفق شویم. در این صورت بشریت زودتر نجات پیدا میکند.

وی افزود: ایشان به انسان‌های مظلوم قدرت و اعتماد به نفس بخشید و در زمانی که هیچ کس باور نمی‌کرد چنین اتفاقی بیفتد، امام توانست انقلاب را به موفقیت برساند.

پاز ادامه داد: آنچه در آمریکای لاتین دیدیم که کشوری مثل ونزوئلا که تحت تحریم شدید آمریکا بود توانست با کمک ایران و نفتکش‌هایی که فرستاد تحریم‌های آمریکا را در هم بشکند نشانه قدرت انقلاب ایران است و عزت ایران را نشان داد. این نشان می دهد که اگر جهان اسلام قدرتمند شود چه نعمتی برای جهان خواهد بود.

الهام‌بخشی امام خمینی(ره) برای ستم‌دیدگان جهان

این روحانی آرژانتینی ادامه داد: ما از منطقه‌ا‌ی مسیحی هستیم من از خود امام در جماران شنیدم که گفت انقلاب ما برای خداست. انقلاب توانست جهان اسلام را که غرق در فقر و فساد رهبران و حاکمان بود به خود آورد. این انقلاب زمینه‌ساز ظهور منجی اصلی شد. جهان مسیحیت هم وظیفه دارد که خود را برای ظهور حضرت عیسی مهیا کند. نقش حضرت عیسی پشتیبانی از حکومت امام مهدی است. در جهان مسیحیت باید این آمادگی پیدا بشود. من می‌توانم به شما بگویم که جهان مسیحیت در حال آماده شدن است.

وی افزود: من خاطره‌ای از پاپ فرانسیس دارم. او همشهری من است و من از قدیم او را می‌شناسم. او از شیعیان آرژانتین در برابر تهمت‌هایی که به ما زده می‌شد دفاع می‌کرد. مثلا در قضیه بمبگذاری در مرکز یهودیان در پایتخت آرژانتین بسیاری ایران و شیعیان را مقصر می‌دانستند اما فرانسیس از ما دفاع کرد. روزی یک زن یهودی که همسرش در این حادثه کشته شده بود نزد ما آمد و گفت: اسرائیل دروغ می‌گوید و ما باور داریم که این عملیات تروریستی ربطی به شما ندارد و این اثر همزیستی و دوستی رهبران مسلمان و مسیحی است.

پاز تاکید کرد: این وحدت استراتژیک است چون مسیح مقدمه ظهور منجی است. به نظر من خانواده ادیان ابراهیمی باید با هم متحد شوند و همه به هم کمک کنیم تا قویتر شویم.  

لزوم اتحاد شیعه و سنی

در ادامه سمیرا خادم مسلمان اهل دانمارک در سخنانی گفت: من یک تازه مسلمان هستم و دین خود را بسیار دوست دارم. من به شخصیت امام خمینی بسیار علامندم. در ابتدا من امام را نمی شناختم اما به تدریج که با او آشنا شدن شیفته افکار و شخصیت او شدم. من اهل دانمارک هستم و سعی می‌کنم در کشور خود از پیامبر اسلام دفاع کنم. کشور من همان کشوری است که یک کاریکاتوریست به ساحت پیامبر اکرم هتک حرمت کرد. اما او تا مدتها نمی توانست از خانه خود بیرون بیاید و در خانه حبس شده بود.

وی افزود: من مفتخرم که شیعه هستم اما شیعه و سنی برادرند و بسیاری از غیر مسلمانان هم ما را دوست دارند. ما باید کنار هم و دست در دست هم بایستیم و با هم در راه خدا مبارزه کنیم. باید سعی کنیم به مردم نشان دهیم که چگونه درست زندگی کنند و امام کسی بود که درست زیستن را به ما آموخت پس بهترین الگو برای همه است. 

انتهای پیام
captcha