از تنش‌های داخلی و سردرگمی تل‌آویو تا برنامه‌ جدید برای تعدی به مسجدالاقصی
کد خبر: 4145401
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۳
تحولات فلسطین

از تنش‌های داخلی و سردرگمی تل‌آویو تا برنامه‌ جدید برای تعدی به مسجدالاقصی

با وجود ادامه تنش‌ها در سرزمین‌های اشغالی، به نظر می‌رسد که در بعد سیاسی، تل‌آویو با نوعی سردرگمی در حوزه سیاست داخلی خود رو به رو شده است.

به گزارش ایکنا، در کنار ادامه تنش‌ها بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها، در عرصه سیاسی هم اوضاع چندان در تل‌آویو مناسب نیست.

گانتز، رقیب سرسخت نتانیاهو در نظرسنجی‌ها

نتایج آخرین نظرسنجی روزنامه عبری معاریو در سرزمین‌های اشغالی نشان داد مقبولیت بنیامین نتانیاهو برای نخست‌وزیری تل‌آویو کاهش چشمگیری یافته و «بنی گانتز» برای جایگزینی او پیشتاز است.

شبکه صهیونیستی «آی۲۴»، گزارش داد: براساس نظرسنجی معاریو که توسط مناخیم لازار مدیر بخش سیاسی این رسانه انجام شده، پس از تساوی گانتز و نتانیاهو در نظرسنجی هفته گذشته، دوباره شکاف قابل توجهی بین آراء دو طرف حاصل شده و در نظرسنجی اخیر، حزب پایگاه دولت ۲۹ کرسی و حزب لیکود تنها ۲۶کرسی به دست آوردند.

بر اساس نظرسنجی فعلی، ائتلاف نتانیاهو در حال تضعیف است و در انتخابات آتی تنها ۵۲ کرسی به دست می‌آورد؛ در حالی که ائتلاف مخالفان ۶۸ کرسی خواهد داشت و قادر خواهد بود تا به ریاست گانتز تشکیل کابینه دهد.

این نظرسنجی عمومی در حالی منتشر می‌شود که از ابتدای تشکیل کابینه تاکنون، سیاستمداران صهیونیست به روی کار آمدن مجدد نتانیاهو معترض بودند. آویگدور لیبرمن وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی در واکنش به سیاست‌های نتانیاهو گفته بود که این مواضع نشان می‌دهد او فرد مناسبی برای نخست وزیری نیست.

تنش‌های داخلی و سردرگمی تل‌آویو

براساس این نظرسنجی، حزب پایگاه دولت به ریاست بنی گانتز ۲۸ کرسی، حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو ۲۶ کرسی، حزب یش عتید به ریاست یائیر لاپید ۱۵ کرسی، حزب شاس ۱۵ کرسی، فهرست مشترک حزب کارگر و میرتس ۸ کرسی، حزب یهودیت تورات ۷ کرسی را به دست آورده‌اند.

بنی گانتز طی سه ماه اخیر بارها نسبت به عواقب و پیامدهای ویرانگر نخست‌وزیر نتانیاهو هشدار داده و تصریح کرده بود که او اسرائیل را به سمت جنگ داخلی خواهد برد. سرزمین‌های اشغالی شنبه این هفته برای بیست و یکمین هفته متوالی شاهد اعتراضات صدهاهزارنفری علیه نتانیاهو و طرح‌های جنجال‌برانگیز کابینه او بود.

مخالفت واشنگتن و تل‌آویو با شروط بن‌سلمان برای سازش با رژیم صهیونیستی

یک روزنامه صهیونیستی با افشای دو شرط اصلی عربستان سعودی برای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو، نوشت که آمریکا و رژیم صهیونیستی با این شروط مخالفت می‌کنند.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»، در شماره دیروز خود (پنجشنبه، ۱ ژوئن)، به نقل از منابع بلندپایه سیاسی و آگاه رژیم صهیونیستی نوشت: خواسته عربستان که مانع پیشرفت در عادی‌سازی می‌شود، به پیوستن این کشور به "باشگاه کشور‌های هسته‌ای جهان" و ایجاد یک نیروگاه هسته ای غیرنظامی در ریاض مربوط می‌شود، امری که با مخالفت ایالات متحده آمریکا و اسرائیل به دلیل هراس شدید آن‌ها از پیامدهای این امر، همراه است.

تنش‌های داخلی و سردرگمی تل‌آویو

به گفته این منابع، حتی برقراری روابط اعتمادساز میان ریاض و تل‌آویو مانند دادن اجازه به حجاج از داخل فلسطین اشغالی برای سفر مستقیم به مکه، به دلیل اختلافات میان دو طرف بعید به نظر می‌رسد.

هاآرتص به نقل از یک منبع آگاه و بلندپایه سیاسی رژیم صهیونیستی نوشت: عدم پیشرفت در مذاکرات آمریکایی‌ها و سعودی‌ها به دو خواسته ریاض باز می‌گردد. نخست: اجرایی کردن معامله تسلیحاتی بزرگی که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا با پادشاهی سعودی امضا کرده بود و دومی، ایجاد یک نیروگاه هسته‌ای غیرنظامی در عربستان سعودی است.

این مقام اسرائیلی که خواست نامش فاش نشود، با اشاره به اینکه اسرائیل با هر دو خواسته ریاض مخالف است گفت که دلیل آن این است که در خصوص خواسته اول، تل‌آویو بر این باور است این سلاح‌ها، موازنه قوا در خاورمیانه را تغییر می‌دهد. در خصوص خواسته دوم، نیز تل‌آویو از تغییر این نیروگاه غیرنظامی و تبدیل شدن به نظامی می‌ترسد زیرا این امر، به «برتری هسته‌ای اسرائیل» پایان می‌دهد.

این در حالی است که پیشتر برخی منابع آگاه سعودی خبر داده بودند که شروط بن‌سلمان برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به فلسطین مربوط می‌شود و واگذاری اختیارات امنیتی کرانه باختری از ارتش اشغالگر به تشکیلات خودگردان فلسطین، تقویت دستگاه امنیتی تشکیلات، کنترل بیشتر فلسطینی‌ها بر مسجدالاقصی و منطقه کلیسای قبر عیسی مسیح در شرق بیت‌المقدس از جمله این شروط است.

پیش از آن بود که حدود یک ماه پیش، روزنامه صهیونیستی اسرائیل هیوم به نقل از یک مقام آمریکایی فاش کرد که دولت ریاض در مذاکرات با آمریکا چهار پیش‌شرط برای عادی‌سازی روابط با اشغالگران صهیونیست را مطرح کرده است.

این چهار شرط عبارتند از: حق داشتن برنامه صلح‌آمیز اتمی، افزایش روابط دفاعی با آمریکا، توسعه تجارت با آمریکا و توقف انتقادات آمریکا از قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار مخالف بن‌سلمان.

در چنین فضایی، ایهود اولمرت نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: موافقت اسرائیل با شروط سعودی‌ها، به منزله ارتکاب یک خطای راهبردی و تاریخی است. دادن اجازه به سعودی‌ها برای برخورداری از قدرت هسته‌ای به منزله گشودن راه برای سایر کشورهای عربی و اسلامی از جمله مصر و ترکیه و حرکت آنها در این مسیر خواهد بود. لذا دولت اسرائیل باید شروط سعودی‌ها را رد کند زیرا موافقت با آن، شرایطی را فراهم می‌کند که بسیار خطرناک است.

زخمی شدن یک نظامی صهیونیست بر اثر تیراندازی در غرب نابلس

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از شبکه 14 تلویزیون رژیم صهیونیستی ارتش رژیم صهیونیستی از زخمی شدن یکی از نظامیانش بر اثر تیراندازی در نابلس خبر داد.

مجریان این عملیات به سلامت محل را ترک کردند.

ارتش رژیم صهیونیستی در پی این حادثه شمار زیادی از نظامیان خود را در این منطقه مستقر کرده و جست و جو برای یافتن سرنخ از مجریان عملیات را آغاز کرده است.

آمارهای فلسطینی حاکی از آن است که ماه گذشته 64 عملیات تیراندازی در کرانه باختری به وقوع پیوست.

منابع عبری زبان تاکید کردند که نگرانی های زیادی نسبت به افزایش عملیات های ضدصهیونیستی وجود دارد.

این منابع بیان کردند که این عملیات ها در حقیقت سخن شهرک نشینان مبنی بر نداشتن امنیت در کرانه باختری را به اثبات می رساند.

تشکیل لابی جدید در کنست برای تسریع روند یهودی سازی مسجد الاقصی

رخی اعضای کنست رژیم صهیونیستی به منظور یهودی سازی مسجد الاقصی یک لابی جدید در این نهاد تشکیل داده که اقدامی خطرناک و در چارچوب سلسله اقدامات انجام شده توسط دولت راستگرای افراطی رژیم صهیونیستی است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین این لابی به دنبال آن است که تغییرات اساسی در مسجد الاقصی ایجاد کرده و واقعیت‌هایی بی‌سابقه و متفاوت از حملات علیه این مکان مقدس و تقسیم زمانی آن را پدید آورد.

اسماعیل المسلمانی مختصص و پژوهشگر فلسطینی در امور قدس تاکید دارد اعضای کنست وابسته به حزب لیکود در راستای اقدامات اشغالگران برای تسلط کامل بر مسجد الاقصی این لابی را تشکیل داده و این اقدام برای این مکان مقدس بسیار خطرناک است.

وی افزود این لابی به دنبال آن است که حملات به مسجد الاقصی محدود به زمان خاصی نبوده و شهرک نشینان بتوانند از تمام درهای آن وارد این مکان مقدس شوند و این اقدامات خطرناک است که به طوری که می‌تواند به آغاز انتفاضه‌ای جدید علیه اشغالگران منتهی شود.

مشارکت 50 هزار نفر در نماز جمعه مسجد الاقصی

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، اداره اوقاف اسلامی قدس اعلام کرد که به رغم محدودیت‌های رژیم صهیونیستی، 50 هزار نفر در نماز جمعه امروز در مسجد الاقصی شرکت کردند.

تنش‌های داخلی و سردرگمی تل‌آویو

هزاران نفر از مناطق مختلف کرانه باختری، سرزمین های اشغالی 1948 و قدس از ساعات اولیه صبح امروز برای شرکت در نماز جمعه در مسجد الاقصی راهی قدس شده بودند.

نظامیان اشغالگر اسرائیلی به صدها جوان فلسطینی اجازه ورود به مسجد الاقصی را ندادند و آنها به ناچار نماز را در خیابان‌های منتهی به مسجد الاقصی اقامه کردند.

انتهای پیام
captcha