رونمایی از بنای یادبود دریانورد مسلمان چینی در عمان + فیلم
کد خبر: 4145326
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰

رونمایی از بنای یادبود دریانورد مسلمان چینی در عمان + فیلم

بنای یادبود چنگ هه، دریاسالار مسلمان قرن پانزدهم چین در استان ظفار عمان رونمایی شد.

به گزارش ایکنا به نقل از Middle East Monitor،  این بنای یادبود ده متری با حضور مقامات چینی و عمانی در روز چهارشنبه رونمایی شد. این بنا در شهر ساحلی صلاله واقع شده است و یک کشتی گنج چینی را به تصویر می‌کشد. این کشتی بزرگترین کشتی در ناوگان چنگ هه (1371-1433 میلادی) بود. این بنا با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی ساخته شده و از آن به عنوان نماد دوستی بین مسقط و پکن یاد می‌شود.

لی لینگ پینگ سفیر چین در عمان در این مراسم گفت: سفرهای چنگ هه به آب‌های غربی تبادلات دوستانه بین چین باستان و کشورهای حاشیه اقیانوس هند را تقویت کرد. این سفرها باعث تسهیل روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی بین چین و این ملت‌ها شد.

لی خاطرنشان کرد که امسال چهل و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور است و تکمیل بنای یادبود چنگ هه از اهمیت خاصی برخوردار است.

خالد بن سلیم السعیدی، رئیس انجمن دوستی عمان و چین در سخنرانی خود گفت که بنای یادبود چنگ هه مبادلات طولانی مدت و بدون وقفه بین تمدن‌های عمان و چین را نشان می‌دهد. وی گفت: سران دو کشور متعهد به توسعه و رشد روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف بوده‌اند.

به گزارش مسقط دیلی، این بنای تاریخی که توسط موسسه طراحی معماری پکن طراحی شده اقتباسی از جاده ابریشم دریایی بوده که چنگ هه در آن سفر کرده است. این کاوشگر و دیپلمات مسلمان سلسله مینگ ناوگان عظیمی را هفت بار به سمت غرب به سمت جنوب شرقی آسیا، جنوب آسیا، غرب آسیا و شرق آفریقا هدایت کرد. وی چهار بار ناوگانش را به منطقه ظفار در عمان هدایت کرد. در مورد چنگ هه نظریه‌ای وجود دارد که او آمریکا را بیش از 70 سال قبل از کریستف کلمب در سال 1492 کشف کرد.

چنگ هه به عنوان اولین دریاسالار مسلمان چین شناخته می‌شود. او از ۱۴۰۵ تا ۱۴۳۳ میلادی برای چین به اقیانوس نوردی و کشف سرزمین‌ها و بازارهای جدید پرداخت. بنابر کناب‌های تاریخ، کاروان او شامل ۶۰ کشتی بود که هریک چهار برابر طولانی‌تر و هفت برابر پهن‌تر از کشتی‌های کریستف کلمب بودند. 

چین و عمان در سال 2018 یک مشارکت استراتژیک ایجاد کردند و توافق نامه‌های همکاری را تحت ابتکار کمربند و جاده (BRI) امضا کردند که شامل جاده ابریشم دریایی می‌شود.

انتهای پیام
captcha