آغاز فرایند پنجمین جشنواره مشکات
کد خبر: 4145294
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
مروری بر رویدادهای قرآنی هفته

آغاز فرایند پنجمین جشنواره مشکات

دومین هفته خردادماه رویدادهایی همچون تجلیل از مدیران نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، نشست خبری جشنواره مشکات و نیز آیین تکریم احمد حاجی‌شریف در ایکنا برگزار شد.

تجلیل از مدیران نمایشگاه قرآن و رونمایی از مجاهد قرآنی در ایکنا

به گزارش ایکنا، دومین هفته خردادماه 1402 (ششم تا دوازدهم) با بزرگداشت یکی از پیشکسوتان قرآنی کشورمان شروع شد، در این مراسم که با استقبال جمعی از پیشکسوتان مطرح کشورمان برگزار شد، از فعالیت‌های قرآنی احمد حاجی‌شریف به عنوان فعالیت مجاهدانه یاد شد. 

از دیگر رویدادهای قرآنی هفته جاری می‌توان به برگزاری انتخابات هیئت‌های اجرایی کارگروه قاریان و هنرمندان انجمن خادمان قرآن کریم اشاره کرد. انتخاب کارگروه قاریان، حافظان و مدرسان قرآن کریم در ابتدای هفته و کارگروه هنرمندان نیز در روزهای پایانی هفته برگزار شد.

تمدید مهلت ثبت‌نام مسابقات سراسری قرآن یکی دیگر از خبرهای منتشر شده در هفته جاری بود، در حالی که طی یکی دو سال اخیر خبری از تمدید مهلت ثبت‌نام به بهانه حاکم کردن نظم و انضباط بر فرایندها، نبود اما در این دوره و در حالی که چند روز به پایان مهلت ثبت نام باقی مانده بود خبر از تمدید زمان ثبت نام این مسابقات داده شد.

برگزاری مراسم تجلیل از مدیران سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از دیگر خبرهای منتشر شده در روزهای ابتدایی این هفته بود. از جمله مهم‌ترین اظهارات مطرح شده در این جلسه عذرخواهی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از موسسات قرآنی به دلیل بازدید نکردن از این بخش در نمایشگاه قرآن بود. همچنین اظهار نظر مهم دیگر این جلسه مربوط به صحبت‌های علیرضا معاف، رئیس نمایشگاه سی‌ام بود. وی در حالی از حاکم بودن صرفه‌جویی حداکثری و رعایت انضباط مالی خبر داد که تا کنون سندی مبنی بر هزینه‌های نمایشگاه قرآن در دوره اخیر منتشر نشده است.

برگزاری جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی و تصویب کلیات قرارگاه قرآنی شدن مساجد در این جلسه، برگزاری جلسه کارگروه‌ها و کمیته‌های کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن کریم و برگزاری نشست هم‌اندیشی دبیران کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها از دیگر خبرهای مهم دومین هفته خردادماه بود. در ادامه نگاهی گذرا به مهم‌ترین رویدادهای این هفته خواهیم داشت. 

دستاورد مجاهدانه احمد حاجی‌شریف در عرصه قرآن

مراسم بزرگداشت احمد حاجی‌شریف، پیشکسوت قرآنی کشورمان(متولد ۱۳۳۲ ه‌ش) در ویژه‌برنامه‌ای با عنوان «ظهر دلنشین» شنبه ششم خردادماه با حضور این معلم و فعال قرآنی و جمعی از استادان، قاریان، حافظان و مدیران امور قرآنی به میزبانی ایکنا برگزار ‌شد و و طی آن همه مهمانان بر این موضوع که استاد حاجی‌شریف در عرصه نظارت بر چاپ و نشر قرآن کاری مجاهدانه انجام داده است، تأکید شد.

تأکید بر پایان بی‌توجهی به پیشکسوتان قرآنی

همچنین در این نشست جمعی از استادان و پیشکسوتان قرآنی کشورمان در جلسه ظهر دلنشین احمد حاجی‌شریف گلایه‌هایی در زمینه بی‌توجهی به پیشکسوتان قرآنی و فراموش شدن آنها در حالی که برخی در تنگنای مادی قرار دارند، مطرح کردند.

انتخاب هیئت اجرایی کارگروه قاریان انجمن خادمان

جلسه هیئت اجرایی کارگروه قاریان، حافظان و مدرسان قرآن کریم انجمن خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، در اولین روز هفته جاری به منظور انتخاب رئیس و دبیر این هیئت در سالن جلسات معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. طی این جلسه و براساس حداکثر آرای اعضای هیئت اجرایی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی به عنوان رئیس و محمدمهدی بحرالعلوم به عنوان دبیر این هیئت انتخاب شد.

اجرای نماینده ایران در مسابقات مالزی 

علیرضا بیژنی، نماینده کشورمان در شصت و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی در این هفته از اجرای خود در مرحله مقدماتی مسابقات قرآن مالزی در آخرین روز اردیبهشت‌ماه خبر داد. وی در مورد اجرای خود در این مرحله گفت: این مرحله از مسابقات به صورت مجازی برگزار شد و طی آن آیاتی از سوره مبارکه انبیاء را به صورت زنده برای هیئت داوران تلاوت کردم. زمان تلاوتم در این مرحله ساعت ۱۰ صبح به وقت مالزی بود که حدود ساعت ۴:۳۰ صبح به وقت ایران است. 

بررسی مسیرهای همکاری دارالقرآن و اتحادیه 

نشست بررسی موضوعات قابل واگذاری در حوزه قرآن کریم سازمان تبلیغات اسلامی به اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با حضور حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن، حسین بهبودی، مدیر کل توسعه مشارکت‌های مردمی این سازمان و محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه برگزار شد. در این نشست برنامه‌های اجرایی قابل همکاری و برون‌سپاری سازمان دارالقرآن الکریم در شش عرصه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد برنامه‌های مذکور پس از تبیین، به تدریج و بر اساس ظرفیت‌سازی و اعتماد‌سازی اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت کشور، طی تفاهم‌نامه‌های مربوطه به اتحادیه‌ها واگذار شود.

4 پیشنهاد برای ارتقای طرح تلاوت نور 

رضا نباتی، کارشناس برنامه درسی قرآن دفتر تألیف کتب درسی در این هفته در یادداشتی با اشاره به یکی از مؤثرترین طرح‌های قرآنی کشور با عنوان «تلاوت نور» به پیشنهاد قرائت جمله‌خوانی صفحات قرآن در روند اجرای این طرح به منظور سهولت خواندن، فهميدن و حفظ و تدبر در قرآن پرداخت.

تجلیل از مدیران نمایشگاه قرآن

نشست تجلیل از اعضای شورای سیاستگذاری و مدیران ارشد سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، روز یکشنبه هفتم خرداد با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دست‌اندرکاران در سالن جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این نشست معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن با حداکثر صرفه‌جویی و انضباط مالی خبر داد. 

عذرخواهی وزیر ارشاد از موسسات قرآنی

همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تجلیل از دست‌اندرکاران سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن ضمن عذرخواهی از اینکه موفق به بازدید از بخش مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد نشده است، خواستار چاره‌اندیشی برای مؤسسات تعطیل و نیمه‌تعطیل شد. اتفاق کم‌نظیر در نمایشگاه قرآن امسال، این بود که در ایام عید نوروز و ماه رمضان در فضای شهر تهران با این جمعیت انبوه برگزار شد و همانطور که در آمارها اعلام شده است، شاهد توزیع ۲۰۰ هزار بسته افطاری از سوی شهرداری تهران بودیم.

هم‌اندیشی دبیران کانون‌های قرآنی دانشگاه‌ها

نشست هم‌اندیشی دبیران کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، روز هشتم خردادماه با حضور رشید جعفرپور، قائم مقام معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، مهدی بادپا، مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی، احسان خامنوی‌خیابانی، رئیس اداره فعالیت‌های قرآنی و دینی وزارت علوم، حسین تقی‌پور، معاون آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن‌ الکریم و جمعی از دبیران کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های کشور به صورت حضوری و مجازی برگزار‌ شد. مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در نشست هم‌اندیشی دبیران کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها در این نشست گفت: یکی از موضوعاتی که برای سال تحصیلی آینده می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد بحث آموزش روخوانی قرآن است. 

تصویب کلیات طرح قرارگاه قرآنی شدن مساجد 

صد و سی و سومین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، روز دوشنبه هشتم خردادماه به منظور بررسی دو پیش‌دستور و دو دستور در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. یکی از مهم‌ترین دستورهای این جلسه طرح قرارگاه قرآنی شدن مساجد بود که از سوی سازمان بسیج مستضعفین پیشنهاد شده بود. در پایان بررسی این طرح، با کلیات طرح قرارگاه قرآنی شدن مساجد با محوریت امام جماعت و اصلاح برخی ارکان آن و شناسایی مساجد موفق قرآنی کشور به عنوان پایلوت موافقت شد.

معرفی برگزیدگان دوره ارتقای قاریان

یکی دیگر از خبرهای مهم قرآنی که در روز دوشنبه هشتم خردادماه منتشر شد، معرفی برگزیدگان پانزدهمین دوره ارتقای قاریان و هفتمین دوره ارتقای دعاخوانان در اردیبهشت ۱۴۰۲ بود. در سال جاری پس از فراخوان ثبت‌نام بیش از ۶۰۰ نفر از قاریان و دعاخوانان درخواست حضور در این دوره‌ها را ثبت کردند که پس از بررسی و ارزیابی آثار، ۱۸۰ قاری و ۴۰ دعاخوان، نصاب لازم را جهت عضویت در پانزدهمین دوره ارتقای قاریان و هفتمین دوره ارتقای دعاخوانان کسب کردند.

تشریح جزئیات دور جدید جشنواره مشکات 

نشست خبری جمع‌بندی و تشریح جزئیات پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآنی مشکات با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی محمدی، امام جمعه کوهسار و مدیرعامل مؤسسه قرآنی مشکات و جمعی از مدیران برگزاری این مسابقات روز سه‌شنبه، نهم خرداد در سالن کنفرانس خبرگزاری ایکنا، برگزار شد. مدیرعامل موسسه مشکات در بخشی از صحبت‌های خود در این نشست، گفت: در سال جاری این مسابقات در صورت کسب مجوزهای قانونی لازم در دو مرحله کشوری و بین‌المللی در شش ماه دوم سال برگزار می‌شود.

بررسی جایگاه تلاوت در تمدن‌سازی

دومین باهم‌نشینی صاحب‌نظران پیرامون رونق صنایع خلاق با رویکرد اسلامی از سلسله‌نشست‌های کافه محفل با موضوع: «مهندسی محتوا و قرائت قرآن کریم برای مخاطبان غیرمسلمان» پیش از ظهر امروز، سه‌شنبه، ۹ خرداد به همت مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی در سالن شهید تقوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد. در این نشست جایگاه و میزان اثرگذاری تلاوت و اصوات در تمدن‌‎سازی و جذب غیرمسلمانان مورد بررسی قرار گرفت.

انتخاب اعضای هیئت اجرایی کارگروه هنرمندان خادم قرآن

در ادامه برگزاری مجامع تخصصی کارگروه‌های انجمن خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، سه‌شنبه، ۹ خردادماه مجمع تخصصی کارگروه هنرمندان با حضور جمعی از اعضای این کارگروه در قالب هنرمندان بخش سینمایی و خوشنویسان به صورت حضوری و برخط در سالن جلسات معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و «احمد عبدالرضایی»، «ابوالفضل خزاعی»، «محمدرضا افشاری»، «عباس صالح‌مدرسه‌ای»، «عبدالحمید قدیریان» و «امیرعباس قلیچ‌لو» انتخاب شدند. 

همکاری حوزه علمیه خواهران در راستای توسعه جلسات خانگی قرآن

در این هفته خبر دیدار دبیر جامعه فرهنگی قرآنی عصر با مدیر حوزه‌های علمیه خواهران منتشر شد، در این دیدار بر آمادگی این مرکز در جهت همکاری کامل و توسعه طرح جلسات خانگی قرآن کریم تأکید شد. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، دبیر جامعه فرهنگی قرآنی در مورد این دیدار به خبرنگار ایکنا، گفت: از آنجایی که بیشترین فعالیت طلاب در مباحث قرآنی در مساجد و مدارس بوده است مدیرکل تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه خواهران پیشنهاد دادند که در سال‌های آینده فعالیت قرآنی طلاب خواهر در سامانه‌های حوزه خواهران یا سامانه مردمی فعالیت‌های قرآنی ثبت شود.

تمدید مهلت ثبت نام در مسابقات سراسری قرآن

مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه زمان ثبت‌نام برای حضور در چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که روز ۱۵ خردادماه پایان مهلت آن بود، تمدید کرد. بر همین اساس زمان ثبت‌نام در رشته‌های آوایی و نغماتی شامل رشته‌های قرائت، حفظ، اذان، دعاخوانی و مدیحه‌سرایی تا ساعت ۲۴ دوشنبه ۲۲ خردادماه تمدید شده است. همچنین زمان ثبت‌نام برای مخاطبان رشته‌های معارفی نیز تا ساعت ۲۴ روز ۳۱ خردادماه تمدید شده است. ثبت‌نام این مسابقات از طریق سامانه quraniran.ir صورت می‌گیرد.

برگزاری جلسه استماع قرآن

دوازدهمین جلسه تلاوت و استماع قرآن کریم، چهارشنبه، دهم خرداد‌ماه، پس اقامه نماز جماعت مغرب و عشا، با حضور جمعی از پیشکسوتان قرآنی و قاریان و حافظان ممتاز و ارتباط برخط تصویری قرآنیان سراسر کشور در مجتمع امام خمینی(ره)، حسینیه الزهرا(س) برگزار شد. یکی از بخش‌های جذاب جلسه دوازدهم تلاوت و استماع قرآن، ارتباط تصویری با اعضای کاروان قرآنی در مدینه منوره بود. در این ارتباط برخط، احمد ابوالقاسمی، سرپرست کاروان نور، ضمن بیان حال و هوای معنوی این روز‌های مدینة النبی(ص)، گزارشی را از برنامه‌های کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع ارائه داد. 

تدوین جزئیات رشته دیپلم قرآنی تا پایان خردادماه 

در هفته جاری جلسه دو کارگروه و کمیته از کارگروه‌ها و کمیته‌های وابسته به کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم در محل دبیرخانه این کمیسیون در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برگزار شد. در یکی از این جلسات شاهد برگزاری پنجمین جلسه کمیته مشاغل و رشته‌های مهارتی قرآنی بودیم که طی آن از تدوین جزئیات رشته دیپلم قرآنی تا پایان خردادماه خبر داده شد. همچنین در جلسه دیگر شاهد برگزاری سومین جلسه کارگروه صنایع خلاق و دانش بنیان قرآنی ذیل کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم و با حضور اعضای این کارگروه در سالن جلسات معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد بودیم. 

اعلام نتایج مرحله اول هجدهمین دوره طرح ارزیابی حافظان قرآن 

نتایج مرحله اول هجدهمین دوره‌ ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم از طریق وب‌گاه تلاوت اعلام شد. این آزمون ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، به صورت همزمان در سراسر کشور و با شرکت حدود ۱۰ هزار حافظ قرآن، در ۷۸ حوزه امتحانی و در رشته‌های ۱۰، ۲۰ و ۳۰ جزء قرآن کریم برگزار شد. محل برگزاری این آزمون در تهران، به صورت متمرکز و در دانشگاه امام حسین(ع) و در سایر استان‌ها نیز بر اساس حوزه امتحانی مشخص شده در کارت آزمون، برگزار شد.

اختتامیه کلاس‌های قرآن آستان عبدالعظیم(ع)

نودوهشتمین مراسم اختتامیه کلاس‌های دوره زمستان ۱۴۰۱ و بهار ۱۴۰۲ اداره کل امور قرآنی، آستان مقدس حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، عصر روز چهارشنبه ۱۰ خردادماه همزمان با سالروز ولادت حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع) در تالار شیخ صدوق(ره) برگزار شد. در این مراسم که با حضور معاونین و مدیران این آستان مقدس، قرآن‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها برگزار شد، از ۸۶ نفر از حائزان رتبه برتر این دوره که در آزمون پایان دوره شرکت کرده بودند، تجلیل به عمل آمد. در حال حاضر کلاس‌های آموزشی مرکز آموزش قرآن آستان عبدالعظیم حسنی طی دوره‌های ۲۰ تا ۲۸ جلسه‌ای در سه دوره طی سال برگزار می‌شود. 

اعلام نتایج طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن در رشته صوت

نتایج نهایی سومین دوره طرح سنجش، آموزش و سطح‌بندی داوران مسابقات قرآن کریم در رشته صوت که نیمه دوم سال ۱۴۰۱ برگزار شده بود از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام شد. بر این اساس، در این دوره طبق فهرست اعلام شده، ۳۲ نفر از شرکت‌کنندگان رشته صوت موفق به کسب حد نصاب قبولی در سطوح داوری ۱ تا ۴ شده‌اند.

درخواست عضو کاروان قرآنی از رسانه‌ها

علی‌اکبر کاظمی، از اعضای کاروان قرآنی، که تجربه اولین سفر معنوی حج را تجربه خواهد کرد در هفته جاری طی گفتگویی با تأکید بر اینکه هرساله این گروه در سرزمین وحی برنامه‌های فاخری اجرا می‌کند که چکیده‌ای از بهترین‌ اجراهای نمایندگان قرآنی است، گفت: انتظار داریم که رسانه‌ها این موارد را بیش از پیش منعکس کنند.

انتهای پیام
captcha