ضرورت تسهیل‌گری وزارت ارشاد برای خلق آثار هنری مرتبط با امام رضا(ع)
کد خبر: 4145147
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۵
وزیر ارشاد تأکید کرد؛

ضرورت تسهیل‌گری وزارت ارشاد برای خلق آثار هنری مرتبط با امام رضا(ع)

اسماعیلی در آیین اختتامیه بیستمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در مشهد، گفت: به عنوان وزارت فرهنگ باید تسهیل‌گری کنیم تا ذوق هنرمندان بجوشد و آثار بی‌نظیری در حوزه رضوی خلق شود.

وزیر ارشادبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه 10 خرداد در آیین اختتامیه بیستمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان فرهنگی، هنرمندان و اهالی فرهنگ در مجتمع شهدای سلامت برگزار شد، بیان کرد: خدا را شاکرم که این توفیق را به من عنایت کرد تا در اختتامیه این جشنواره در کنار مضجع شریف حضرت رضا(ع) باشم.

وی افزود: دهه کرامت به پایان رسید، آغاز دهه با ولادت حضرت معصومه(س) و در طول این دهه عرض ارادت به فرزندان موسی بن جعفر(ع) داشتیم. هجرت حضرت از مدینه به مرو و خراسان یک هجرت تاریخ‌ساز بود. این هجرت تاریخی و با ورود حضرت رضا(ع) به خراسان، در واقع آغاز درخشش تمدن اسلامی در ایران و خراسان اتفاق افتاد، ضمن اینکه یک جریان علمی قوی شکل گرفت.

اسماعیلی اظهار کرد: خدا را شاکریم  وجود فرزندان امام موسی بن جعفر(ع) در ایران منشأ خیر و برکت شد، وقتی خاک ایران با وجود آنان تبرک شد. نهضت جمهوری اسلامی توسط یکی از فرزندان موسی بن جعفر(ع)، روح‌الله موسوی خمینی، بنیان‌گذاری شد و امروز پرچمدار این نهضت رهبر بزرگ جهان اسلام یک سید حسینی و از ذریه حضرت زهرا(س) است و خداوند متعال را به خاطر وجود ائمه‌ اطهار شاکریم.

وزیر ارشاد گفت: از همه دست‌اندرکاران که در برگزاری باشکوه این جشنواره همت کردند، تشکر و قدردانی دارم و در کنار ارج نهادن به زحمات کسانی که این کار بزرگ را بنیان نهادند و به دست ما رساندند، کار را در اختیار گروهی از جوانان انقلابی خوش‌فکر قرار دادیم. آقای سعیدی‌زاده، مدیر عامل بنیاد امام رضا(ع) با اخلاص و ایمان عمیقی که داشتند، خوش درخشیدند.

وی افزود: در 21 استان 27 رویداد فرهنگی در قالب جشنواره امام رضا(ع) رخ داده و  این حجم از فعالیت حول محور امام رئوف ستودنی است. سالیانه بیش از سی میلیون زائر به مشهد مشرف می‌شوند که اذهان این زائران را اگر کند و کاو کنیم، آکنده از خاطرات شیرین وصل به این ملجأ نورانی، حزن و اندوه از هجران است.

اسماعیلی تصریح کرد: در طول این دوازده قرن، وجود نازنین امام رئوف(ع) با عمق جان عاشقانش در ارتباط است. هنر یک امر ذوقی و نه دستوری است، اینکه این حجم از آثار و هنر‌های بی‌نظیر چون استاد فرشچیان ضریح مقدس امام(ع) را طراحی کرده و بانو گوهرشاد این مسجد باعظمت را بنا کردند.

وزیر ارشاد ابراز کرد: این عظمت و ذات مقدسی است که خداوند افتخار میزبانی آن را به ما ایرانی‌ها و خراسانی‌ها داده است. ما باید از این ذات مقدس که محور اتحاد و انسجام است، استفاده کنیم. محبت علی ابن موسی الرضا(ع) تنها به ما پیروان مکتب اهل بیت(ع) تعلق ندارد، تمام مسلمانان و حتی غیر مسلمانان عاشق این امام رئوف هستند، معجزه و کرامت زیادی از این امام عزیز نسبت به افراد غیر مسلمان شنیدیم و همه ما زیر سایه بلند امام رئوف هستیم.

وی اظهار کرد: اهالی هنر و فرهنگ باید بیشتر از این از ظرفیت استفاده کنند. به عنوان وزارت فرهنگ باید تسهیل‌گری کنیم تا ذوق هنرمندان بجوشد و آثار بی‌نظیری خلق شود این کار شدنی است. در طی قرون مختلف علی‌رغم نبود امکانات افراد بسیاری تلاش کردند، جلوی نورافشانی امام رئوف را بگیرند، اما مگر شدنی است؟ این‌ها با ارادت میلیون‌ها عاشق سروکار دارند و این نعمت امروز در اختیار ماست.

اسماعیلی اضافه کرد: امسال از ۱۸ کشور اروپایی و آسیایی، استان‌های مختلف و قومیت‌ها و گویش‌های گوناگون اثر داشتیم. شعر عربی در خوزستان و کشورهای عربی منطقه بسیار درخشیده و در حال گسترش است. 

وزیر ارشاد در پایان گفت: باید بتوانیم بخش مهمی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری خود را حول محور  امام رئوف استمرار ببخشیم. همه توفیقاتی که دولت انقلابی در حوزه فرهنگ و هنر دارد با مشارکت، همکاری و مودت همکاران ما در مجلس به ویژه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اتفاق افتاده است.

انتهای پیام
captcha