توافق ایران و عراق برای تسهیل تردد زائران اربعین
کد خبر: 4145037
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶
در جریان دیدار وحیدی و الشمری انجام شد

توافق ایران و عراق برای تسهیل تردد زائران اربعین

وزرای کشور ایران و عراق از توافق دو کشور برای تسهیل تردد زائران اربعین خبر دادند.

توافق وزرای کشور ایران و عراق برای تسهیل تردد زائران اربعینبه گزارش خبرنگار ایکنا، «عبدالامیر الشمری»، وزیر کشور عراق که در صدر هیئتی به ایران سفر کرده، امروز چهارشنبه ۱۰ خرداد، با احمد وحیدی، وزیر کشور دیدار کرد که طی آن درباره مسئله اربعین توافق‌هایی حاصل شد.

در این دیدار وحیدی، ضمن خوشامدگویی به هیئت عراقی گفت: آرزوی سربلندی دولت و ملت عراق، یکپارچگی عراق و دفع دشمنان عراق خواسته و مد نظر مسئولان ایرانی است. پیوند دو ملت ایران و عراق با درهم آمیخته شدن خون شهدایی مثل ابومهدی مهندس و شهید سلیمانی یک نماد با ارزش پیدا کرده و پیوندی ناگسستنی بین دو ملت است که هیچ‌گاه ضعیف نخواهد شد.

عبدالامیر الشمری، وزیر کشور عراق نیز از نقش مؤثر ایران در جنگ علیه داعش تشکر کرد و گفت: نشست امروز تأکیدی بر تمایل دو طرف بر ارتباط است که با جدیت به پیش می‌رود و نیز برای تکمیل مقدمات اربعین است که پیش رو داریم. روابط دو طرف روابط مستحکمی است و تلاش داریم که گسترش پیدا کند. وزارتخانه ما برای استقبال از زوار ایرانی و زواری که از ایران وارد عراق می‌شوند، آمادگی کامل دارد.

بنابر این پس از انجام مذاکرات دو طرف و در پایان این جلسه، وحیدی اعلام کرد: در یکی از بهترین شرایط روابط دو کشور و دولت هستیم.

وی مسائل امنیتی، مبارزه با تروریسم، مواد مخدر، جرایم سازمان یافته و قاچاق سلاح را از جمله مسائل مطروحه در این نشست اعلام کرد و گفت: موضوع مهم دیگری که امروز بررسی شد، مسئله اربعین بود.

وزیر کشور با اشاره به اینکه مسئله اربعین در عراق توسط وزارت کشور عراق پیگیری می‌شود، گفت: امروز توافقات خوبی داشتیم که در جهت حرکت راحت‌تر زائران به عراق است. همچنان شش مرز برای عبور و مرور در اربعین در نظر گرفته شده و طرف عراقی اعلام آمادگی کرد که مرز خسروی نیز به صورت ۲۴ ساعته فعال باشد.

وحیدی از پذیرش طرح ارائه گذرنامه مخصوص زیارت در اربعین از سوی طرف عراقی نیز خبر داد و گفت: گذرنامه اربعین مورد توافق قرار گرفت و برای حمل و نقل نیز هماهنگی بهتری خواهیم داشت و دوستان عراقی در این خصوص آمادگی دارند و امیدواریم کار در اربعین به خوبی انجام شود.

وزیر کشور عراق نیز در این باره گفت: این سفر را مهم تلقی می‌کنیم و مسائل مهم دو کشور را بررسی کردیم که در رأس آنها مسئله اربعین بود. مشکلات اربعین سال گذشته بررسی شد و این مشکلات را برای اربعین امسال برطرف می‌کنیم.

وی اضافه کرد: مسائلی از قبیل کنترل مرزها بررسی شد. ما با ایران هزار 548 کیلومتر مرز مشترک داریم که این مرزها نیازمند استحکامات و تشدید نظارت است. مبارزه با مواد مخدر و شبکه‌های قاچاق هم بررسی شد که نیازمند ارتقای همکاری و آموزش در این زمینه‌ها هستیم.

انتهای پیام
captcha