احیای مفاهیم جهاد و مقاومت ارتباط مستقیم با رشد معنوی جامعه دارد
کد خبر: 4143520
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۴

احیای مفاهیم جهاد و مقاومت ارتباط مستقیم با رشد معنوی جامعه دارد

عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: احیای مفاهیم ارزشی همچون جهاد و مقاومت و شهادت ارتباط مستقیمی با رشد معنوی جامعه دارد، جامعه‌ای که با مفهوم شهید و شهادت آشنا باشد هرگز در مقابل تهدیدات دشمن کم نمی‌آورد.

مهدی فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی

به گزارش ایکنا از گیلان، مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی شامگاه چهارم خردادماه در همایش نکوداشت ملی مادران شهیدان امام‌پناهی و یوسفی که در تالار مرکزی رشت برگزار شد، اظهار کرد: تا قبل از انقلاب با مقوله‌ای به نام جهاد هیچ انس و الفتی نداشتیم و واژه جهاد را از یاران صدر اسلام شنیده بودیم، همچنین واژگان ایثار و فداکاری و مقاومت برای ما مفهوم خاصی نداشتند، «شهید یا شهادت» یکی از واژگان باشکوهی است که در ادیان الهی معنا یافت.

وی افزود: با شروع نهضت امام و پیروزی انقلاب شهید و شهادت، ایثار و مقاومت احیا شد؛ جامعه مجدد این واژگان را در ادبیات تکرار کرد؛ با شروع دفاع مقدس مقوله جهاد، شهید و شهادت، مقاومت در زندگی ما ایرانی‌ها احیا شد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به توسعه ارتباطات و رسانه، گفت: با اینکه در زمان آغاز دفاع مقدس تلویزیون و رسانه‌ای نبود اما شاهد بودیم در جبهه‌ها از دورترین نقاط روستایی برای دفاع از خاک حضور یافته‌اند و شهید شدند. اینگونه مادر و پدر و خواهر شهید بودن احیا شد و قبل از آن ما حضرت زینب(س) را خواهر شهید می‌دانستیم.

فضائلی گفت: شنیدن مادر سه شهید بودن هم راحت نیست، چه برسد به اینکه واقعا مادر سه شهید باشید زیرا از دست دادن یک فرزند کار ساده‌ای نیست اما این مادران بزرگوار مثل کوه مقاوم و استوار و صبور ایستادند؛ مقام معظم رهبری هموار اهتمام ویژه‌ای به دیدار با خانواده‌های شهدا دارند، ایشان فرمودند «در اغلب دیداری که با خانواده شهدا داشتم، مادران شهدا را غالبا مقاوم‌تر و صبوتر از پدران شهدا دیده‌ام».

عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان کرد: احیای مفاهیم ارزشی همچون جهاد و مقاومت و شهادت ارتباط مستقیمی با رشد معنوی جامعه دارد، جامعه‌ای که با مفهوم شهید و شهادت آشنا باشد هرگز در مقابل تهدیدات دشمن کم نمی‌آورد و تن به سازش نمی‌دهد، کشورهایی که تن به سازش دادند به مراتب هزینه سنگین‌تری از مقاومت را پرداخت کردند.

وی با بیان اینکه دستاورد مقاومت، عزت و پیامد سازش، ذلت است، تصریح کرد: حضور مجدد سوریه در اتحادیه عرب نتیجه مقاومت است و قطعا جمهوری اسلامی و مدافعان حرم و حاج قاسم سلیمانی در خلق این عزت مشارکت داشتند؛ عمق راهبردی جمهوری اسلامی از منطقه فراتر رفته به آمریکای لاتین رسیده، خون شهدا و صبر خانواده‌های آنان در شکل‌گیری جبهه مقاومت نقش داشته است.

فضائلی با اشاره به اینکه یادواره‌های شهدا و تجلیل از خانواده‌های آنان از ارزش‌ها پاسداری می‌کند و به عمیق‌تر و اثرگذارتر شدن آنها می‌انجامد، بیان کرد: دشمنان برای از بین بردن مفهوم جهاد، مقاومت و شهادت و تضعیف این ارزش‌ها در ذهن و دل آحاد جامعه تلاش‌های فرهنگی و رسانه‌ای می‌کنند.

این مدرس دانشگاه گفت: شکل‌گیری، پایداری و استمرار نظام اسلامی مرهون رشادت‌ها و شجاعت‌ها و ایثارگری‌های شهدا هستیم، لذا تا وقتی‌که مفهوم شهید و شهادت زنده است، همه توطئه‌های دشمن نقش بر آب می‌شود، نباید اجازه دهیم ارزش‌ها کم‌رنگ و فراموش شوند.

وی با تأکید بر اینکه تجلیل و تکریم از خانواده‌های شهدا در جامعه باید استمرار داشته باشد زیرا جوانان و نوجوانان باید با این الگوها و اسوه‌ها آشنا شوند، تصریح کرد: مسئول در نظام اسلامی خدمتگزار مردم است، زیرا مردم زمینه‌ساز شکل‌گیری نظام و تداوم آن هستند، لذا مسئولان باید با مردم اتصال و ارتباط داشته باشند و از کارشان گره‌گشایی کنند.

انتهای پیام
captcha