جلوه‌گری عکس رهبری و سردار سلیمانی در منازل مسلمان هند
کد خبر: 4143275
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۳
خاطرات سفیر قرآنی ایران از کشور هند/ 2

جلوه‌گری عکس رهبری و سردار سلیمانی در منازل مسلمان هند

احسان بیات، سفیر قرآنی کشورمان با بیان اینکه در جلسات قرآنی اهل تشیع هندوستان حضور بانوان را پرشور می‌دیدیم، گفت: طی مدتی که در هند بودم در بیش از 50 منزل مردم مسلمان حضور پیدا کردم که در تمام آنها عکس امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب و سردار سلیمانی روی دیوار یا طاقچه این افراد بود، در ایالت کشمیر تنها خواسته مردم فراهم شدن دیدار با رهبر انقلاب بود.

احسان بیات، قاری بین‌المللی قرآن کریم احسان بیات، قاری بین‌المللی قرآن کریم که در ایام ماه مبارک رمضان به عنوان سفیر قرآنی از ایران به کشور هندوستان اعزام شده بود، با حضور در خبرگزاری ایکنا از همدان در گفت‌وگویی از وضعیت فعالیت‌های قرآنی و دینداری مردم این کشور سخن گفت، اینکه مردم این کشور به شدت تشنه اسلام و شنیدن آیات قرآن هستند. چندی پیش قسمت اول این گفت‌وگو با عنوان مسلمانان هند عزتمندی را در سایه قرآن باور دارند منتشر شد و در این قسمت نیز به ظرفیت‌های فرهنگ، سیاسی و اقتصادی ایران و هند پرداخته شده است که در ادامه می‌خوانیم.

احسان بیات با بیان اینکه یک میلیارد و 200 میلیون نفر جمعیت مردم هند با هر دینی با سازگاری، بدون مشکل و با دوستی در کنار هم زندگی می‌کنند، به خبرنگار ایکنا گفت: در این کشور مسلمانان همچون کاست‌ها، مجوس‌ها، بوداها، هندوها، سیک‌ها و... قابل احترام هستند. در هندوستان نظام طبقاتی وجود دارد و افراد براساس شغل اجتماعی تقسیم‌بندی می‌شوند.

وی افزود: یکی از نقاط قوت مردم این کشور حساسیت روی لباس محلی خود است؛ در بدو ورود به این کشور برایم لباس هندی دوختند، آنها تلاوت قرآن با کت و شلوار را پسندیده نمی‌دانند، کلاه نیز جزو لباس‌های مردم است و حتما موقع تلاوت قرآن کلاه به سر دارند و من در طول این یک ماه همه جا لباس آنها را پوشیدم.

بیات با بیان اینکه این سفر دوران طلایی عمرم بود و بهترین رویداد قرآن عمر من شد، یادآور شد: از دیدن زیبایی‌های این سفر لذت می‌بردم و از لحاظ معنوی ارتباطی که با مسلمانان آنجا برقرار می‌شد چیزی بود که تا به حال تجربه نکرده بودم. یکی از زیبایی‌های این سفر حضور در محفل‌های پرشور و چند هزار نفری قرآن در این منطقه بود.

این قاری بین‌المللی با اشاره به حضور بانوان در محافل قرآنی این کشور اظهار کرد: در جلسات قرآنی اهل تشیع حضور بانوان را پرشور می‌دیدیم، اما در محافل اهل سنت، زنان حضور نداشتند. یکی از دستاوردهای این سفر کاروان قرآنی ایران که با حضور سه قاری از ایران در هند همراه بود، در یکی از این محافل قرآن که با حضور قاری دیگری از کشورمان در ایالت له برگزار شده بود، یکی از افراد که «بودا» بوده است می‌آید و اعلام می‌کند که می‌خواهد مسلمان شود.

بیات با اشاره به عادات غذایی هندی‌ها گفت: 56 مدل غذا در این کشور وجود داشت، اما آنقدر تند بود که نمی‌شد غذای آنها را خورد؛ به بنده به‌عنوان قاری قرآن ارادت داشتند و علی‌رغم اینکه در هتل اقامت داشتم، من را به منازل خود دعوت می‌کردند و مهمان شدن قاری قرآن در منزل خود را عامل برکت می‌دانستند، اصرار داشتند از همه غذاها مقداری امتحان کنم و آن‌را به عنوان تبرک می‌بردند.

وی بیان کرد: به دلیل حفظ فشارخون در آن منطقه که مرتفع است، چای را با شیر مخلوط کرده و با نمک و یا فلفل ترکیب می‌کردند که اصلا به مذاق ما ایرانی‌ها خوش نمی‌آمد. از نظر هندی‌ها نیز غذاهای ما ایرانی‌ها برای آنها محبوب نیست و به نظر بی‌مزه است. ظاهر غذاهای هند جذاب نبود، 50 یا 60 مدل غذا طی این ایام دیدم، آبگوشتشان را با شیر می‌پختند، نان آنها شبیه نان ما نبود و آن‌را در روغن سرخ می‌کردند و چربی آن دل را می‌زد. در کل تنوع غذایی زیادی داشتند، اما به دلیل ادویه فراوان و سرخ کردنی بودن آن من نمی‌توانستم از غذاهایشان بخورم، اما تنوع میوه در این کشور بسیار بالاست و ما بیشتر از میوه تغذیه می‌کردیم تا غذاهای آنها.

این قاری قرآن افزود: رسم هندی‌ها این‌گونه است که تا مهمان غذا نخورد خودشان لب به غدا نمی‌زنند. سفره‌ای برای مهمان پهن می‌کنند و بعد از اینکه او غذایش را می‌خورد به غذای خود دست می‌برند. از حضور قاری قرآن در منزلشان خوشحال بودند و می‌گفتند خانه‌مان متبرک شده است. برخی از من می‌خواستند آیه‌ای برای شفای بیماری آنها بخوانم، از غذاهایشان هم باید حتما می‌خوردم تا به‌عنوان تبرک هم خود بخورند هم به سایرین بدهند.

بیات گفت: آنها غذا را با دست می‌خورند و قاشق و چنگال در فرهنگ آنها مرسوم نیست؛ به رسم مهمان‌نوازی دست مهمان را قبل و بعد از غذا می‌شویند. آنها بعضی از غذاها را داخل کیسه پلاستیک مشکی قرار می‌دهند و در آن سرو می‌شود و این یک سنت در بسیاری از رستوران‌های هند است که از نظر فرهنگ ما پسندیده نیست.

انقلاب اسلامی در هند

این قاری بین‌المللی یادآور شد: مردم مسلمان هند چه شیعه و چه سنی عاشقانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره) و سردار سلیمانی را دوست دارند و انقلاب خود را مدیون انقلاب اسلامی ایران می‌دانند. همیشه بعد از نماز در مساجد برای سلامتی رهبر انقلاب دعا می‌کنند.

وی ادامه داد: در بیش از 50 منزل که طی این مدت حضور پیدا کردم، در تمام آنها عکس امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب و سردار سلیمانی روی دیوار یا طاقچه این افراد بود، افرادی که مرفه‌تر بودند به شکل تابلو فرش و بقیه با یک قاب عکس معمولی و جایی نبود که عکسی از ایشان نباشد. در اغلب مساجد، منازل و حسینیه‌ها این عکس‌ها نصب بود. امام جمعه کلکته می‌گفت ما هر چه داریم از ایران عزیز و شریف داریم و مدیون ایران هستیم.

این قاری بین‌المللی با اشاره به اینکه مردم این کشور می‌گفتند انقلاب اسلامی در هند و دنیا خیلی تأثیر گذاشته است، گفت: مردم هند اخبار سیاسی ایران را خیلی جدی دنبال می‌کردند و می‌گفتند افتخار می‌کنیم که ایران در مقابل استکبار ایستاده و این را افتخاری برای جامعه اسلامی می‌دانستند؛ این موضوعات موجب غرور ما به‌عنوان یک مسلمان شیعه ایرانی است.

بیات بیان کرد: در شمال این کشور ایالت له و کارگیل که 100 درصد شیعه هستند و روحیه انقلابی زیادی دارند و به گفته خودشان سوپر انقلابی هستند وقتی در جمع آنها حاضر می‌شدم، شعار می‌دادند «صل علی محمد بوی خمینی آمد».

وی افزود: به دلیل شرایط جغرافیایی این کشور حیوانات زیادی در آن وجود دارند که مردم آن به آزادی آنها بسیار اهمیت می‌دهند؛ به‌طور مثال حیواناتی چون میمون، طاووس و پرنده‌های زینتی به منزل افراد رفت‌وآمد می‌کنند و اهالی هندوستان به آنها احترام گذاشته و غذا می‌دهند و هیچ آزاری به آنها نمی‌رسانند.

بیات ادامه داد: بعد از عید فطر برای بازدید از مناطقی همچون تاج‌محل رفتیم، معمار داخلی آگرا که فردی ایرانی بوده است در کتیبه‌ها اشعاری را به زبان فارسی نوشته است؛ محلی زیبا و جذاب بود، اما اطراف آن که همه خانه‌های مخروبه است حس بدی به آدم دست می‌داد، چراکه اغلب مردم هندوستان فقیر و از لحاظ معیشت در سطح خیلی پایینی هستند، جاده‌های شهری و بین شهری هند وضعیت خوبی ندارد و در کل رفاه در آنجا کم و ضعیف است.

این قاری قرآن با اشاره به ظرفیت خوب کشاورزی در این کشور تصریح کرد: وضعیت کشاورزی در آنجا بسیار مناسب است، اما این امر به‌صورت سنتی انجام می‌شود که از لحاظ مکانیزه‌شدن و پیشرفت در صنعت کشاورزی و بسته‌بندی برای صادرات نیازمند کمک هستند و در این زمینه ایران می‌تواند بسیار مؤثر باشد. ارتباط این کشور با اسرائیل در اقتصاد آنها تأثیر گذاشته است. دانستن زبان انگلیسی نیز باعث شده در حوزه صنعتی، نرم‌افزار و سخت‌افزار پیشرفت بسیاری داشته باشند.

بیات با اشاره به وضعیت کشمیر در این کشور بیان کرد: در این ایالت که یک منطقه کاملا سیاسی و نظامی است خفقان وجود دارد و مسلمانان در این منطقه تحت آزار و اذیت هستند، تمام مسلمانان و رفت‌وآمدهایشان زیر نظر ارتش است، این ایالت خود را وابسته به هیچ کجا نمی‌داند. مدتی که در این ایالت بودم برای عبور از هر خیابان تفتیش می‌شدیم و به مسلمانان اهانت می‌کردند. به ما سفارش کردند به هیچ وجه صحبت سیاسی در این منطقه نداشته باشیم.

این قاری قرآن ادامه داد: کشمیر از لحاظ فرهنگی بسیار شبیه ایران است، 90 درصد مردم کشمیر مسلمان بودند و ارتباط خوبی با ایران دارند، مردم این ایالت از ایرانی‌ها و قاریان استقبال زیادی دارند که هم بانوان و هم آقایان در محافل به نسبت مساوی حضور داشتند. همچنین در محافل قرآنی حضور نونهالان و نوجوانان هم دیده می‌شد.

نقش میرسیدعلی همدانی در مسلمان شدن مردم هند

وی با اشاره به اینکه هندی‌ها به کشمیر جنت روی زمین می‌گویند، اظهار کرد: کشمیر منطقه‌ای بسیار خوش آب و هواست، در جنگلی دریاچه دال بود که در این جزیره 60 خانوار شیعه زندگی می‌کردند که اسلام خود را مدیون میرسیدعلی همدانی می‌دانستند. 700 سال پیش این عالم شیعه به هندوستان تبعید می‌شود به همراه 50 نفر در جای جای هند اسلام را توسعه می‌دهد، در شهر برای او خانقاهی درست کرده‌اند و خیلی‌ها برای اظهار ارادت و حاجت گرفتن به آنجا می‌روند و برای این عالم همدانی بسیار احترام قائل هستند.

این قاری بین‌المللی گفت: یکی از درخواست‌های مردم مسلمان این کشور در محافل و شهرهای مختلف و به‌خصوص ایالت له و کشمیر این بود که زمینه دیدار با رهبر معظم انقلاب برای آنها فراهم شود. اما مردم کشمیر به‌دلیل شرایط نظامی نمی‌توانند از این ایالت خارج شوند و ویزا برای آنها صادر نمی‌شود. رهبر معظم انقلاب در این کشور خیلی خواهان و محب دارند، اهالی آنجا تعریف می‌کردند زمانی که رهبر انقلاب دچار بیماری شده بود، بسیاری از مسلمانان گوسفندان زیادی را به سفارت ایران برای قربانی کردن فرستادند و جلسات دعای زیادی برای سلامتی ایشان برگزار می‌کردند. در ایالت کشمیر عکس امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب، سردار سلیمانی و شهید محسن حججی، سیدحسن نصرالله در سطح شهر نصب شده بود.

گفت‌وگو از اکرم یوسفی پارسا

انتهای پیام
captcha