یادواره ۲۶۰ شهید گیلانی عملیات آزادسازی خرمشهر برگزار می‌شود
کد خبر: 4142948
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹

یادواره ۲۶۰ شهید گیلانی عملیات آزادسازی خرمشهر برگزار می‌شود

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان از برگزاری سه‌هزار و ۲۰۰ ویژه‌برنامه به‌مناسبت گرامیداشت سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر خبر داد و گفت: یادواره ۲۶۰ شهید گیلانی عملیات آزادسازی خرمشهر ساعت ۹ صبح فردا، سوم خردادماه در گلزار شهدای رشت برگزار می‌شود.

سرهنگ حسن حبیبی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس

به گزارش ایکنا از گیلان، سرهنگ حسن حبیبی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان امروز، دوم خردادماه در جمع خبرنگاران با اشاره به فرارسیدن سوم خردادماه و چهل‌ویکمین سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر، اظهار کرد: عراق در شرایطی به کشور ما حمله کرد که به دلیل حضور برخی از نیروهای نفوذی غرب همچون بنی‌‌صدر در منصب ریاست جمهوری وضعیت سیاسی و اقتصادی مناسبی نداشتیم.

وی با اشاره به هجوم گسترده نیروهای بعثی عراق در طول یک‌هزار کیلومتر از خط مرزی ایران با استفاده از انواع جنگ‌افزارهای روز در دوران دفاع‌ مقدس، افزود: در ادامه موضع امام راحل در ناچیز تلقی کردن اقدام صدام و افشای حمایت‌های پشت پرده آمریکا و استکبار جهانی از این جنگ موجب شد تا توجه ملت ایران به قدرت بزرگ الهی و اهمیت وحدت، همدلی و مدد گرفتن از عقل و تدبیر جلب شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان گفت: بیانات امام راحل روحیه سازماندهی و مدیریت مسئولان را تقویت و در مردم و جوانان انگیزه دفاع از کیان نظام و کشور را ایجاد کرد؛ با عزل بنی‌صدر از ریاست جمهوری و فرماندهی کل قوا، نیروهای انقلاب با تکیه بر آموزه‌های اسلامی و به تأسی از فرهنگ عاشورا، نبرد را آغاز کردند و با عملیات ثامن الائمه(ع) توانستند حصر آبادان را بشکنند.

حبیبی با بیان اینکه آزادسازی خرمشهر تحلیلگران جهان را به حیرت واداشت، تصریح کرد: درس‌ها و پیام‌های حماسه آزادسازی خرمشهر نیازمند بازخوانی است، در جریان این حماسه بزرگ نباید نقش امدادهای غیبی الهی را نادیده بگیریم و یکی از درس‌های حماسه سوم خرداد عدم اعتماد به دشمنان خبیث است که امروز جنگ‌های ترکیبی را علیه نظام اسلامی به راه انداخته‌اند.

وی با بیان اینکه آسایش اکنون را مدیون کسانی ‌می‌دانیم که با ایثار و جانفشانی دیروز خود، امنیت و عزت و اقتدار امروز ما را به ارمغان آوردند، افزود: باید فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جوان در بستر هنر منتقل شود، امسال ویژه‌برنامه‌های بزرگداشت روز مقاومت و پایداری سال‌جاری با شعار «ما متحدیم» برگزار می‌شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با بیان اینکه بیش از هزار رزمنده گیلانی در عملیات آزادسازی خرمشهر حضور داشتند، تصریح کرد: مردم گیلان با وجود فاصله چندصد کیلومتری از جبهه‌ها، نقش مهمی در دوران دفاع مقدس و به ‌یژه در عملیات الی بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر داشتند،  به گونه‌ای که در این عملیات 260 شهید و بیش از 70 جانباز تقدیم کردیم. عملیات الی بیت‌المقدس 25 روز به طول انجامید و سرانجام خرمشهر پس از 19 ماه تصرف آزاد شد و غرور ملی و اسلامی ایرانیان را به رخ جهانیان کشید و موجب تثبیت انقلاب و نظام شد و موازنه قدرت را به نفع نیروهای مسلح ایران تغییر داد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان از برگزاری سه‌هزار و 200 ویژه برنامه توسط نیروهای مسلح استان و گروه‌های مردم‌نهاد، دستگاه‌ها، نهادها، مساجد و پایگاه‌های مقاومت بسیج در سوم خرداد امسال خبر داد و گفت: نهضت خاطره‌گویی با محوریت درس‌ها و پیام‌های دفاع مقدس در مدارس و دانشگاه‌ها، صبحگاه مشترک نیروهای مسلح، ویزیت رایگان، افتتاح مسکن محرومین و پروژه‌های عمرانی توسط سپاه، مسابقات ورزشی، نهضت جهاد تبیین معارف دفاع مقدس و دستاوردهای نظام اسلامی و یادواره‌های شهدای اقشار از جمله این برنامه‌هاست.

وی با بیان اینکه برنامه شاخص یادواره 260 شهید گیلانی عملیات آزادسازی خرمشهر است که همزمان با سوم خرداد ماه ساعت 9 و 30 دقیقه صبح فردا در گلزار شهدای رشت برگزار می‌شود، گفت: افتتاح دو یادمان شهدای گمنام در دانشگاه پیام نور و حوزه علمیه امیرالمومنین(ع) رشت، راه‌اندازی سامانه جامع اسناد دفاع مقدس، رونمایی از سایت نشریه علمی و پژوهشی انقلاب و دفاع مقدس، تجلیل از ایثارگران و رزمندگان و خانواده‌های معظم شهدا و رونمایی از کتب و تولیدات رسانه‌ای متعدد از دیگر ویژه‌برنامه‌های گرامیداشت سوم خردادماه است.

انتهای پیام
captcha