مهم‌ترین توصیه‌های بهداشتی برای سفر حج + فیلم
کد خبر: 4142853
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲

مهم‌ترین توصیه‌های بهداشتی برای سفر حج + فیلم

اگر عازم سرزمین وحی هستید، باید توصیه‌های بهداشتی را خیلی جدی بگیرید، چراکه بیماری، لذت سفر و امکان بهره‌مندی معنوی از آن را کاهش می‌دهد؛ بنابراین زائران باید قبل از سفر اصول بهداشتی سفر حج را بیاموزند.

مهم‌ترین توصیه‌های بهداشتی در سفر حجبه گزارش ایکنا، سفر حج یکی از مهم‌ترین سفرهایی است که هر فردی ممکن است در طول زندگی خود تجربه کند. ولی از آنجایی که افراد معمولاً فقط یک بار امکان حضور در سرزمین وحی را دارند، باید تلاش کنند از لحظه لحظه این سفر بهره گیرند. به همین دلیل حفظ سلامتی برای بهره‌‌مندی معنوی از آن بسیار مهم است.

جمعیت هلال احمر ایران با توجه به مسئولیت خود در زمینه سلامت، بهداشت و درمان زائران حج به تهیه موشن‌گرافی‌های آموزشی در این خصوص اقدام کرده است.

در موشن‌گرافی «توصیه‌های بهداشتی در سفر حج» آمده است:

زائران حج تمتع باید بدانند برای اینکه در این سفر با مشکل مواجه نشوند و بتوانند اعمالشان را درست انجام دهند باید برنامه‌های سفر را جدی بگیرند. در جلسات آموزشی کاروان حتماً شرکت کنند، معاینات پزشکی را با دقت انجام دهند، برنامه سلامت خود را با دقت تکمیل کنند و از پزشک کاروان بخواهند تمام بیماری‌هایشان را در این پرونده درج کند تا اگر در طول سفر حج لازم شد، از طریق پرونده الکترونیک، پزشکان به تمام اطلاعات بیمار دسترسی داشته باشند.

بیماری‌های خاص و مزمن مثل بیماری‌های قند، فشار خون، سرع، سابقه سکته قلبی یا سابقه بیماری روانی نیز حتماً به پزشک باید اطلاع داده شود. مشکلات مربوط به دندان نیز باید قبل از سفر رفع شود تا در طول سفر زائر دچار مشکل نشود. همچنین باید واکسن‌ مننژیت حداقل 10 روز قبل از اعزام تزیق شود. سایر واکسن‌های اعلام شده از سوی پزشک کاروان نیز حتماً باید تزریق و کارت زرد تزریق واکسن دریافت شود. کارت زرد مربوط به واکسن حتماً در هنگام ورود به عربستان باید همراه زائر باشد چرا که در فرودگاه‌های عربستان باید به مسئولان این کشور ارائه شود.

زائران باید قبل از سفر به استفاده از توالت فرنگی عادت کنند و خانم‌های زائر نیز چند ماه قبل از تشرف به پزشک زنان مراجعه و عادت ماهانه خودشان را برای این سفر تنظیم کنند.

زائری که اعتیاد دارد و با کتمان این موضوع عازم این سفر می‌شود باید بداند که اعتیاد در کشور عربستان جرم است و به هر میزان مواد مخدر از افراد کشف شود فرد حامل مواد با مجازات‌های سنگین و زندان روبه‌رو می‌شود. همچنین به یاد داشته باشید که مرکز پزشکی حج و زیارت با مجموعه‌هایی از کارشناسان در این سفر معنوی در خدمت زائران هستند ولی برای مواد مخدر هیچ امکان همراهی وجود ندارد.

همچنین در این سفر ملزومات بهداشتی وجود دارد که حتماً زائران باید آنها را همراه داشته باشند که در زیر اینفوگرافی این لوازم را مشاهده می‌‌کنید:

مهم‌ترین توصیه‌های بهداشتی در سفر حج

انتهای پیام
captcha