روزهایی که با بازی‌های کودکانه به حفظ قرآن گذشت
کد خبر: 4129785
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
ستاره‌های قرآنی گیلان/ 2

روزهایی که با بازی‌های کودکانه به حفظ قرآن گذشت

دانش‌آموز 13 ساله‌ حافظ کل قرآن گفت: هنگام خردسالی همان‌طور که قرآن می‌خواندم بازی هم می‌کردم؛ در واقع زمان تمرین آیات را برای عروسک‌هایم می‌خواندم و مرور می‌کردم، نه تنها اصلا خسته نمی‌شدم بلکه آموختن آیات برایم بسیار دلنشین می‌شد.

مهنا قنبری نوجوان حافظ کل قرآن

مهنا قنبری، حافظ کل قرآن که 13 سال از بهار زندگی‌اش می‌گذرد و سال گذشته توانست در سه مسابقه کشوری رتبه‌های نخست را کسب کند، در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، درباره چگونگی ورودش به مسیر حفظ قرآن گفت: متولد اول تیرماه سال 1388 هستم و از خردسالی در مسیر حفظ کلام‌الله مجید قرار گرفتم. مادرم خیلی علاقه‌ داشت که من حافظ شوم؛ یادم می‌آید از همان دورانی که خیلی کوچک بودم احادیث و آیات کوتاه را به من یاد می‌داد و با من تکرار می‌کرد.

وی افزود: بعد از مدتی مادرم من را به کلاس‌های استاد فرهاد فلاح‌پور برد و از سن شش سالگی به‌صورت تخصصی حفظ قرآن را به روش «اقرا و القا» که روش پیامبر اکرم(ص) است، همراه با تجوید، صوت و لحن شروع کردم و به یاری خدا توانستم در روز عید غدیرخم سال 1398 حافظ کل قرآن شوم.

این نوجوان 13 ساله با بیان اینکه برای حفظ در کلاس‌های استاد فرهاد فلاح‌پور شرکت می‌کنم و دوره‌های قرائت را در کلاس‌های استاد محمد فلاح‌پور می‌گذارنم، گفت: سال گذشته مقام اول حفظ کل مسابقات دانش‌آموزی را کسب کردم. همچنین در مسابقات کشوری دارالقرآن امام علی(ع) در رشته حفظ کل نیز مقام اول را کسب کردم؛ علاوه‌ بر این در مسابقات بسیج کشور هم موفق به کسب مقام سوم ترتیل شدم.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته در مسابقات بسیج مقام اول حفظ کل را کسب کردم و در مسابقات کشوری دارالقرآن امام علی(ع) هم در رشته حفظ کل عنوان ستاره قرآنی مسابقات را به‌دست آوردم، تصریح کرد: هنوز برای شغل آینده‌ام تصمیم نگرفته‌ام ولی دوست دارم مسیر فراگیری قرآن را ادامه دهم و در آینده نیز آموخته‌هایم را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهم.

قنبری تأکید کرد: الان هم وقتی دوستان و همسالانم سؤالات قرآنی می‌پرسند تا جایی که بتوانم آنها را راهنمایی می‌کنم و آنها را به حضور در کلاس‌های آموزشی که گذراندم دعوت می‌کنم، حفظ قرآن‌ نه تنها برایم وقت‌گیر نیست بلکه حافظه‌ام را تقویت می‌کند و حتی باعث شده است درس‌هایم را راحت‌تر یاد بگیرم، لذا توصیه می‌کنم هم‌سن و سالانم وارد مسیر حفظ و یادگیری قرآن شوند.

آیات قرآن را برای عروسک‌هایم مرور می‌کردم

وی با اشاره به نقش پدر و مادرش در رسیدن به موفقیت تصریح کرد: در خانه با همراهی پدر و مادرم هر روز تا چهار جزء از قرآن کریم را مرور می‌کنم البته چون پدرم بخشی از روز باید سر کار و بیرون از منزل باشد مادرم خیلی در این زمینه کمک کارم است.

این نوجوان حافظ کل قرآن با بیان اینکه خواندن آیات قرآن به انسان آرامش می‌دهد و به نظرم علاوه‌ بر این آرامش درونی در همه مراحل زندگی یار و یاور من بوده و باعث موفقیتم شده است، گفت: هنگام خردسالی همان‌طور که قرآن می‌خواندم بازی هم می‌کردم و در واقع زمان تمرین آیات را برای عروسک‌هایم می‌خواندم و مرور می‌کردم، نه تنها اصلا خسته نمی‌شدم بلکه آموختن آیات برایم بسیار دلنشین می‌شد.

قنبری در خصوص اینکه کدام آیه یا سوره را بیشتر دوست دارد، گفت: همه آیات نورانی وحی دلنشین و جذاب هستند ولی چون با لوح فشرده آموزشی استاد فرهاد فلاح‌پور تمرین می‌کنم، لحن و صوت ایشان در صفحات ۱۷۵ و ۱۶۲ و ۱۳۱ و ۱۹۶ و... قرآن کریم برایم دلنشین است، به این چند صفحه مصحف کریم علاقه بیشتری دارم و آیات این چند صفحه برایم جذاب هستند.

نقش مهم اساتید در ایجاد انگیزه آموزش قرآن

وی در خصوص تأثیر ارتباط مربی و قرآن‌آموز بیان کرد: نوع برخورد استاد در کلاس یکی از مهمترین مؤلفه‌ها در ایجاد انگیزه برای فراگیری درس و ادامه مسیر آموختن است و استاد با هدف ایجاد یک فضای رقابتی دوستانه و اهدای جایزه به نفر برگزیده هر کلاس، زمان آموزش را بسیار جذاب و هر کلاس را آن‌قدر خاطره‌انگیز می‌کند که همیشه برای کلاس بعدی لحظه‌شماری می‌کنم.

این نوجوان حافظ کل با بیان اینکه شايد در مسیر آموزش سختی‌هایی را داشتم ولی اصلا خاطره بدی ندارم و هر چه بوده خاطرات خوب و شیرین است، تصریح کرد: اولین باری که می‌خواستم در مسابقه شرکت کنم چون آن موقع‌ها سنم کم بود و زیاد متوجه فضای رقابتی مسابقات نمی‌شدم، لذا نگران نتیجه نبودم و استرس نداشتم ولی بزرگتر که شدم فکر کردن به نتیجه کار و همچنین کسب بهترین نتیجه باعث می‌شد قدری استرس را تجربه کنم.

وی افزود: اولین باری که رتبه کشوری کسب کردم در مسابقات دارالقران امام علی(ع) سال ۹۸ بود که به میزبانی قم برگزار شد، در رشته حفظ ۲۰ جزء رتبه سوم کشوری را کسب کردم و بسیار خوشحال بودم که توانستم بخشی از زحمات پدر و مادر و استادم را جبران کنم‌.

نقش مهم والدین در پرورش استعداد کودک

سیده‌سعیده رادمند، مادر مهنا هم در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به اینکه خیلی به قرآن علاقه دارم و همیشه دوست داشتم فرزندم آیات نورانی وحی را فرا بگیرد، اظهار کرد: از زمانی که مهنا توانست صحبت کند آیات کوتاه قرآنی را به او یاد می‌دادم که کم کم متوجه شدم مهنا استعداد خوبی در زمینه حفظ دارد و از این بابت خیلی خوشحال بودم.

وی با تأکید بر اینکه والدین باید استعداد کودک خود را شناخته و تلاش برای شکوفایی آن داشته باشند، افزود: خواهرزاده‌ام در کلاس‌های استاد فلاح‌پور شرکت می‌کرد و از این طریق با دوره‌های آموزشی ایشان آشنا شده و با مشورت همسرم مهنا را برای شرکت در این کلاس‌ها می‌بردیم.

مادر این حافظ قرآن تصریح کرد: همراهی با کودک خردسال برای رفت‌وآمد و حضور در کلاس‌ها حتما سختی‌های خودش را دارد و حتی در بسیاری مواقع خسته می‌شدم ولی عنایت الهی و انگیزه‌ای که از هدف نهایی که درخشیدن مهنا در عرصه قرآنی بود تحمل سختی‌ها را آسان می‌کرد و توانستیم این مسیر را ادامه دهیم.

انتهای پیام
captcha