سنت «اقراء» در گیلان احیا شد
کد خبر: 4126336
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۹

سنت «اقراء» در گیلان احیا شد

داور بین‌المللی قرآن از احیای سنت «اقراء» در استان گیلان خبر داد و گفت: در این روش آموزشی، قاری با قرائت یک دوره کامل قرآن نزد استاد و شیخ قرائت، نحوه تلفظ و ادای دقیق حروف و کلمات و عبارات قرآن را فرا می‌گیرد تا الفاظ قرآن با دقت و امانت، نسل به نسل محفوظ و مصون از دستبرد مانده و به نسل‌های بعدی منتقل شود.

استاد محمود لطفی نیا قاری و داور بین المللی قرآن

محمود لطفی‌نیا، داور بین‌‌المللی قرآن و قاری ممتاز در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، از احیای سنت «اقراء» در استان خبر داد و اظهار کرد: سنت اقراء یکی از سنت‌های رایج تعلیم و تعلم قرآن از صدر اسلام تاکنون بوده که با تولد، ظهور و نزول قرآن به‌وسیله پیامبر(ص) به صحابه، از صحابه به تابعین و همچنان به بقیه ماتبع آنان، تاکنون سینه به سینه منتقل شده است.

وی با بیان اینکه «اقراء» سنت آموزش قرآن به شیوه عربی صحیح و فصیح است، افزود: تعلیم قرآن، سنت پیامبر(ص) بوده و باید تا آخرالزمان برقرار باشد. البته در جامعه اهل تسنن بیشتر و پیشتر اهتمام ورزیده‌اند و در بین آنان رایج بوده ولی در شیعیان به‌صورت نقل حدیث و روایت در حوزه‌های علمیه رواج دارد. این سنت اگرچه در بین شیعیان نیز به‌صورت مشافهه و سینه به سینه منتقل شده ولی «صدور اجازه» کمتر رایج بوده است.

این قاری ممتاز بین‌المللی در خصوص روش سنت «اقراء» گفت: در این روش آموزشی قاری با قرائت یک دوره کامل قرآن نزد استاد و شیخ قرائت، نحوه تلفظ و ادای دقیق حروف و کلمات و عبارات قرآن را فرا می‌گیرد تا الفاظ قرآن با دقت و امانت، نسل به نسل محفوظ و مصون از دستبرد مانده و به نسل‌های بعدی منتقل شود؛ با این شیوه، سلسله اسناد قرائت که در نهایت به قرائت پیامبر گرامی اسلام می‌رسد هم حفظ می‌شود.

لطفی‌نیا با بیان اینکه با همت شورای عالی قرآن سنت «اقراء» در جمهوری اسلامی ایران احیا شده و تعدادی از اساتید و شیوخ عرب‌زبان که از مشاهیر این سنت هستند از سوریه، مصر و عراق به ایران دعوت شدند و اساتید پیشکسوت نزد آنان قرآن را به‌صورت کامل قرائت و ادا کرده و اجازه قرائت و روایت دریافت کردند، افزود: به عبارتی تعدادی از اساتیدی که سابقه فعالیت‌ قرآنی در سطح بین‌المللی را دارند در نزد اساتید صاحب اجازه مثل شیخ محمد فهمی عصفور از مصر، رفعت علی دیب از سوریه و مرحوم شیخ محمود کرخی از عراق با گذراندن دوره‌های قرائت موفق به دریافت اجازه قرائت «اقراء» شدند.

وی‌ بیان کرد: توفیق داشتم جزو کسانی بودم که در محضر استاد رفعت علی دیب قرآن را به طریق شاطبیه و روایت حفص از قرائت عاصم تلاوت کنم؛ این سنت نسبت به همه قرائات و روایات، مشهور اهل قرآن بوده و شامل 10 قرائت است که هر قاری دو راوی داشته و در مجموع ۲۰ روایت می‌شود، کسی که بتواند هر 10 قرائت را به طریق شاطبیه اقراء نماید صاحب اجازه عشر صغری می‌شود.

این پیشکسوت قرآنی کشور با بیان اینکه اکنون بزرگان و اساتیدی از کشور ما اجازه عشر صغری را دریافت کرده‌اند که مایه مباهات شیعه بوده و توفیقی برای اساتید و قاریان است، تصریح کرد: در ادامه روند توسعه سنت «اقراء» با معرفی شورای عالی قرآن اساتیدی که در استان‌ها این اجازه را دریافت کرده‌اند و به عبارتی «مجیز» هستند، می‌توانند اقدام به اجرای این سنت در استان‌های خود کنند و برای اساتید و قاریان دیگر اجازه صادر نمایند، به عبارتی «مجیز» کسی است که قرائت و روایتی را که یاد گرفته اجازه دارد به دیگری انتقال دهد.

داور بین‌المللی قرآن با بیان اینکه به‌ تازگی یوسف ایزدی از قاریان و داوران ممتاز ملی، موفق به دریافت مجوز «اقراء» شد، گفت: این توفیق را داشتم که برای نخستین بار در استان اجازه قرائت را به این قاری برجسته که یک دوره کامل روایت حفص از قرائت عاصم و از طریق شاطبیه را نزد بنده گذرانده است، اهدا کنم. علاقه‌مندان برای دریافت جواز قرائت «اقراء» می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی قرآن مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند.

لطفی‌نیا در خصوص اساتیدی که در استان دارای اجازه قرائت «اقراء» هستند، گفت: اساتیدی همچون حسن رجبی، امیر صالحی، محمد مصطفی‌پور و به تازگی حاج یوسف ایزدی دوره قرائت «اقراء» را گذرانده‌اند و در حال نشر و ترویج این سنت در استان هستند.

سنت «اقراء» در گیلان احیا شد

انتهای پیام
captcha