معنویت؛ استراتژی مورد حمایت جوامع امروزی
کد خبر: 4119864
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹
استیون هیز در همایش «تربیت و سلامت معنوی از منظر علی(ع)» مطرح کرد:

معنویت؛ استراتژی مورد حمایت جوامع امروزی

استیون هیز، مبدع مکتب اکت در روانشناسی گفت: مباحث معنوی می‌تواند نوعی استراتژی مهم و مورد حمایت جامعه امروزی باشد و یک جریان مهم فرهنگی را به مباحث علمی وارد کند.

پیام استیون هیز به اولین همایش بین‌المللی تربیت و سلامت معنوی از منظر امام علی(ع)

به گزارش ایکنا از اصفهان، استیون هیز، استاد روان‎شناسی دانشگاه نوادا و مبدع مکتب اکت، در پیامی که به‌صورت ویدئویی به اولین همایش بین‌المللی «تربیت معنوی و سلامت معنوی از منظر امام علی(ع)» ارسال کرد، ضمن قدردانی از برگزاری این همایش گفت: تحقیقات روان‎شناسانه و پژوهش‌های زیادی در ارتباط با اکت در ایران و سایر کشورهای فارسی‌زبان انجام می‌شود. من به‌طور سیستماتیک پژوهش‌های انجام شده در این حوزه را بررسی کردم و از سؤالات جالب مطرح شده در این پژوهش‌ها و به‌طور خاص، سؤالاتی که درباره تطبیق دادن مدل انعطاف‌پذیری روانی با فرهنگ فارسی‌زبانان طرح شده است، تحت‌تأثیر قرار گرفتم.

وی افزود: پژوهش‌های انجام شده در ایران، کارهای بسیار خوبی است و به این موضوع می‌پردازد که سنت‌های مذهبی، عرفانی و معنوی چگونه می‌توانند به کارهای علمی قوت ببخشند و من این فعالیت‌ها را بخشی از رویکردهای مبتنی بر شواهدی می‌دانم که بر فرآیندهای قابل شناخت و ارزیابی تمرکز می‌کنند.

استاد دانشگاه نوادا گفت: این نکته را نباید فراموش کرد که ابتدا سنت‌های مذهبی، عرفانی و معنوی به جامعه بشری وارد شد و سپس ما به‌عنوان درمانگر و اعضای جدید جامعه وارد شدیم؛ فکر می‌کنم اگر به سنت‌های عمیق دینی، مذهبی و فرهنگی اجازه دهیم تا نحوه ایجاد بهتر فرآیندهای تغییر در جامعه را به ما یاد دهند، می‌‎توانیم به شکل مفیدی با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

وی ادامه داد: وقتی متون پژوهشی جهان را مرور می‌کنم، به نظرم می‌رسد این نگاه تازه به مباحث معنوی می‌تواند نوعی استراتژی مهم باشد که مورد حمایت جامعه امروزی است، همچنین می‌‎تواند یک صدای مهم فرهنگی را به مباحث علمی وارد کند. بنابراین، باید توجه کافی به سنت‌های مذهبی و علمی صورت گیرد، بدون اینکه از کسی بخواهیم کار دیگری انجام دهد و این نه فقط برای دنیای اسلام بلکه برای تمام جهان مهم است، چون همواره مسائل مشخصی برای تمام فرهنگ‌ها و مردم در سراسر دنیا تکرار می‌شود.

هیز تأکید کرد: باید یاد بگیریم که چگونه می‌توانیم در راستای توانمندسازی بشر در برابر مشکلات به سنت‌ها و فرهنگ‌های انسان‌ها احترام بگذاریم و از این‌رو، این جلسات و همایش‌ها یک شانس و موقعیت ویژه در این زمینه هستند.

یادآور می‌شود، استیون هیز، بنیان‎گذار مکتب اکت در روان‎شناسی، نویسنده 47 عنوان کتاب و 675 مقاله و سی‌امین روان‎‎شناس تأثیرگذار شناخته شده است و در رتبه 63 از رده‌بندی روان‎شناسان دنیا قرار دارد. وی جزو 39 روان‎شناس برتر آمریکاست و از معنویت برای شکل‌دهی به رویکرد درمانی خود استفاده کرده است.

پریسا عابدی

انتهای پیام
captcha