صحیفه سجادیه، دریای عمیق معرفت الهی است
کد خبر: 4119452
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۶

صحیفه سجادیه، دریای عمیق معرفت الهی است

برگزیده رشته معارفی چهل ‌و‌ پنجمین دوره مسابقات سراسری اوقاف گفت: صحیفه سجادیه، دریای عمیق معرفت الهی است و هر چه بیشتر ادعیه آن را مورد مطالعه قرار می‌دهیم بیشتر جذب آن می‌شویم.

اولیاء خان بابایی برگزیده مسابقات معارفی اوقاف

اولیاء خان‌بابایی، رتبه اول رشته صحیفه سجادیه چهل ‌و‌ پنجمین دوره مسابقات سراسری اوقاف در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، درخصوص پیشینه فعالیت‌های دینی خود بیان کرد: متولد سال 1360 هستم و در خانواده‌ای مذهبی در لنگرود به دنیا آمدم و از همان دوران کودکی پدر و مادرم بسیار مقید به نماز مخصوصا نماز اول وقت بودند، ما بچه‌ها را به خواندن نماز اول وقت، قرائت قرآن و رفتن به مسجد تشویق می‌کردند و من به تبع این رفتار والدینم از سنین کم با آیات نورانی وحی آشنا شدم.

وی افزود: در دوران مدرسه و دانشگاه علاقه زیادی به شرکت در مسابقات قرآنی داشتم و علاقمند به آشنایی و کسب هر چه بیشتر معارف دینی بودم، با توجه به اینکه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عرب را دارم لذا آشنایی‌ام با آیات قرآن کریم و متون نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه تا حدی قابل قبول است هر چند جا دارد که بیشتر با این منابع معرفتی آشنا شوم.

مهجوریت صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه در جامعه

خان‌بابایی در خصوص نحوه اطلاع از برگزاری مسابقات اوقاف گفت: از طریق پیامکی که به همسرم آمده بود با برگزاری مسابقه صحیفه سجادیه توسط سازمان اوقاف مطلع شدم و تصمیم گرفتم در این رشته معرفتی شرکت کنم، همسرم قبلا در مسابقات نهج البلاغه اوقاف شرکت کرده بود.

وی با تأکید بر اینکه در واقع مسابقات باب ورود به این کتاب پر معنی و عمیق معرفتی بود، گفت: قطعا هدف اولم از شرکت در مسابقه کسب رتبه و مقام نبود، بیشتر می‌خواستم عمیق‌تر صحیفه سجادیه را مطالعه کنم به همین دلیل در این مسابقه شرکت کردم؛ به یقین می‌توانم بگویم صحیفه سجادیه، دریای عمیق معرفت الهی است و هر چه بیشتر ادعیه آن را مورد مطالعه قرار می‌دهیم بیشتر جذب آن می‌شویم.

خان بابائی با اشاره به اینکه صحیفه سجادیه کتاب معرفتی سنگینی است و باید با دقت و بارها و بارها مطالعه شود، افزود: تصمیم گرفتم خواندن صحیفه را در کنار قرائت روزانه قرآن کریم داشته باشم و تا حد ممکن روزی چند صفحه از آن را بخوانم. چقدر خوب است همه خانواده‌ها و هر فرد به اندازه وقت خود، در کنار تلاوت قرآن کریم نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه را نیز مورد توجه قرار دهد زیرا به نظر می‌رسد متأسفانه این دو کتاب معرفتی در سطح جامعه بسیار مهجور واقع شده‌اند.

وی تأکید کرد: بسیار خوب است مسابقات معارفی در کنار مسابقات قرآنی مورد توجه مسئولان باشد زیرا می‌تواند بهانه‌ای برای مطالعه هر چه بیشتر شود و با وجود همه سختی‌هایی که پیگیری و برگزاری مسابقات دارد امیدوارم که همه ساله شاهد برگزاری پررنگ‌تر مسابقات معارفی باشیم.

ضرورت اطلاع‌رسانی گسترده

این برگزیده مسابقات معارفی با بیان اینکه اگر اطلاع‌رسانی از برگزاری مسابقات در سطح گسترده‌تری باشد، قطعا علاقمندان بیشتری می‌توانند در مسابقات شرکت کنند، تصریح کرد: اطلاع‌رسانی از طریق صدا و سیما، نصب بنر در سطح شهر، اعلام از طریق تریبون مساجد در نمازهای جماعت از جمله ظرفیت‌هایی است که باید بیشتر در امر تبلیغات و اطلاع‌رسانی مسابقات به آن‌ توجه کرد.

وی با بیان اينکه تبلیغات فعالیت‌ها و اجرای مسابقات قرآنی و معارفی در سطح مدارس فرصت خوبی برای آشنایی دانش‌آموزان که همان کودکان و نوجوانان هستند با معارف دینی است، گفت: دانش‌آموزان سفیران خوبی برای والدین هستند و می‌توانند آنها را نیز همراه خود کنند.

خان‌بابایی بیان کرد: پسرم سجاد کلاس هفتم است و امسال در مدرسه علاوه‌بر مسابقات قرآن، مسابقات نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه نیز برای دانش‌آموزان اجرا شده که او با علاقه در این مسابقات شرکت کرده و بهانه‌ای شده تا وقت بیشتری را به مطالعه این منابع معرفتی اختصاص دهد.

این برگزیده مسابقات معارفی تصریح کرد: با توجه به اینکه اجرای مسابقات قرآنی و معارفی در سطح مدارس تعداد زیادی از دانش‌آموزان را در برمی‌گیرد و هر دانش‌آموز این مبانی را به خانواده منتقل می‌کند لذا فرصت خوبی برای آشنایی با قرآن، صحیفه سجادیه و نهج البلاغه و معارف دینی و سبک زندگی اسلامی فراهم می‌شود، حتی آموزش و پرورش می‌تواند مسابقاتی ویژه والدین دانش‌آموزان برگزار کند.

شرکت در مسابقات با هدف افزایش آگاهی

وی افزود: والدینی که در نهاد یا ارگانی شاغل نیستند به‌ویژه مادران خانه‌دار که معمولا اطلاع چندانی از چگونگی برگزاری اینگونه مسابقات ندارند تا بتوانند وارد این عرصه شوند، لذا وقتی انسان وارد دریای معرفتی این کتاب‌های انسان‌ساز می‌شود دیگر نمی‌تواند آن‌ها را رها کرده و کنار بگذارد.

خان‌بابایی تأکید کرد: شرکت در مسابقات با هدف افزایش آگاهی و محک زدن آموخته‌ها باشد و اگر رتبه دلخواه کسب نشد، این امر موجب سرخوردگی نشود زیرا اگر هدف‌مان فقط کسب رتبه باشد باعث می‌شود تا با استرس در مسابقات حاضر شویم. علاقمندان به کسب اطلاعات معارفی همچنین افرادی که مایل به شرکت در مسابقات هستند می‌توانند با افرادی که رتبه کسب کرده‌اند و تجربه حضور موفق در آزمون‌ها را دارند، تبادل اطلاعات و تجربه کنند زیرا کسب اطلاعات و استفاده از تجربیات متسابقین دیگر می‌تواند راهگشا باشد.

گفتنی است؛ اختتامیه چهل ‌و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن اوقاف در بخش معارف، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه به میزبانی استان قم برگزار شد که «اولیاء خان‌بابایی» از لنگرود رتبه اول این دوره از مسابقات در رشته صحیفه سجادیه را کسب کرد و «مهدی ربیعی» از لاهیجان موفق به کسب رتبه دوم رشته تفسیر قرآن کریم در این دوره از مسابقات شد.

انتهای پیام
captcha