نروژ با هشدار ترکیه مجوز هتک حرمت قرآن را لغو کرد
کد خبر: 4119297
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۵

نروژ با هشدار ترکیه مجوز هتک حرمت قرآن را لغو کرد

وزیر خارجه ترکیه تأکید کرد که مقامات نروژی به دنبال احضار سفیر این کشور در آنکارا، مجوز اهانت به قرآن و آتش زدن آن را لغو کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به تماس امروز  خود با سفیر نروژ در آنکارا و لغو مجوز آتش زدن قرآن در نروژ، گفت: جنایت علیه بشریت آزادی بیان نیست. این یک جرم ناشی از نفرت بوده و نفرت آزادی بیان نیست.

وی افزود: جهانی شدن و سرعت گرفتن تحولات، سبب افزایش جرایم ناشی از نفرت، نژادپرستی، بیگانه‌هراسی و تبعیض به‌ویژه اسلام‌هراسی شده است.

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه نروژ، سوئد، دانمارک و فنلاند همگی قوانین تقریبا یکسانی در مورد آزادی بیان دارند، گفت: ما اسلام‌هراسی، یهودستیزی و برخورد ضد مسیحیت را  جنایت علیه بشریت برمی‌شمریم.

به دنبال اینکه مقامات نروژ برای گروه‌های تندرو و افراطی به منظور اهانت به قرآن کریم و سوزندان آن در خاک نروژ مجوز صادر کرده‌ بودند، وزارت امور خارجه ترکیه امروز ارلینگ اسکیونسبرگ، سفیر نروژ در آنکارا را احضار کرد.

چین:آتش زدن قرآن نشانه دورویی سیاستمداران غرب

نینگ مائو، سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز امروز پنجشنبه در نشستی خبری گفت: آتش زدن قرآن نشان‌دهنده دورویی برخی سیاستمداران غربی است که ادعای آزادی عقیده دارند.

نینگ افزود: احترام به آزادی عقیده به طور گسترده از سوی جامعه بین‌المللی پذیرفته شده که بر احترام به ایمان و احساسات دینی مسلمانان تأکید دارد.

وی با بیان اینکه چین خواستار گفت‌وگو میان تمدن‌ها است، گفت: ما به همکاری با کشورهای اسلامی برای حفاظت از آزادی عقیده مسلمانان و سایر گروه‌های دینی ادامه خواهیم داد.

درخواست روسیه از اروپا برای محکوم کردن هتک حرمت قرآن

والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه هم امروز پنجشنبه در نشست این شورا با بیان این که هتک حرمت مقدسات موجب تشدید تنش‌ها در جهان می‌شود، گفت: این اقدامات علیه یک قوم ایجاد تنفر می‌کند.

وی تصریح کرد:کشورهایی که عاقل و دور اندیش باشند نه تنها این اقدام را محکوم می‌کنند، بلکه برای جلوگیری از آن نیز تدابیر لازم را اتخاذ خواهند کرد.

راسموس پالودان، رئیس حزب راست افراطی خط سخت دانمارک به تازگی و تحت حمایت نیروهای امنیتی در مقابل سفارت ترکیه در کپنهاگ و یک مسجد در دانمارک و پیش از آن در مجاورت ساختمان سفارت ترکیه در استکهلم، قرآن کریم را آتش زد که این جنایت با موج خشم کشورها و نهادهای اسلامی روبرو شد.

انتهای پیام
captcha